Elämänlanka, Ipomoea

Ei niitä ole pakko koulia, ottavat tukiviritelmästä tukea kyllä ja varsikin tanakoituu ajan kanssa, nou hätä :slight_smile:

Kirjavalehtinen amppelikasviksi sopiva  Ipomoea  ‘‘Mini Bar Rose’’ on mulle uusi tuttavuus, kylvin tänään.

Minulla oli sitä toissa vuonna, oli varsin sievä, mutta yskinään kasvavana ei oikein päässyt minulla oikeuksiinsa, olisi kaivannut mielestäni jotain yksiväristä vihreää seuraksi. :slight_smile:

Keisarinelämänlanka päätti sitten ruveta kukkimaan.
Mikäs siinä, nätti kukka.
Pussin kuvassa oli kylläkin tämänvärinen kukka mutta siinä oli toisenlaiset terälehdet,
sellaiset pyöreät, tässä ne ovat kovasti suippoja. 
Nätti. Toivottavasti jaksaisi vielä kesälläkin kukkia.

Minä myös hämmästyin, kun katsoin köynnöskasveja tänään ja elämänlangat oli täynnä tällaisia nuppuja. Ei kai se haittaa? Kukkiiko se kesällä vielä ulkonakin?

Kukkii se. :slight_smile:

Chali, onko tuo keisarinelämänlanka “Split second” tai joku vastaava? Mullakin kasvaa sitä ja nuppuja on paljon. Kasvutahti on niin hurja, että joudun koko ajan pätkimään niitä liekoja lyhyemmäksi.

Mulla on just tuo split second.:slight_smile:

Minäki nippasin tännään keisareista latvat poikki

CandySwirls: kävin äsken katsomassa ja on se Split Second.
Uusi kukka oli tänään auennut, ja se oli oikean näköinen.
Nuppuja on paljon. Miltei päivittäin nippasen poikki jonkun latvan, ja kasvi
vaan innostuu. Taimia on yhteensä 12 kpl kuudessa ruukussa.

Split Second

Mulla pitäis olla sellainen kerrottu kukkanen, ei tuollainen kuin Chalilla tämä viimeisin kuva. Noh, selvinnee kun nuppuja alkaa aukeamaan! :slight_smile:

Split second on kyllä käsittääkseni sellanen risaiseksi leikellyn näköinen hörsäke (kuten Chalin ekassa kuvassa) eikä tuollainen “normaali” kukkainen

Tänään aukesi uusi kukka, kerrottu. 
Taitaa olla nyt niin että siemenpussissa on ollut
yksi "yksinkertainen" tapaus.
Ja siis kaikki pitäisi olla tuota Split Second.
Molemmissa on sama väri. 

Tällaiselta näyttää kukat täällä nyt. Ihan sellaisilta kuin mielestäni pitääkin. Ihana vastaanotto heti eteisessä, kun tuo Suomen huhtikuu on jotenkin aika masentava nyt. Mutta sisään kun tulee, niin heti on vastassa tällainen viidakko. <3

Olen ollut alkukeväästä todella laiska, varsinkin kun tuntui ettei se kevät sieltä koskaan tule. Sain siis siemenet maahan/purkkeihin vasta toukokuun puolella. Laitoin ulos isoon parvekelaatikkoon elämänlangan, köynnöskrassin, mustasilmäsusannan ja tuoksuherneen siemeniä eikä yksikään ole itänyt!! Tästä tulee nyt seuraavaksi jo 3vko aikaa… Missähän mahtaisi olla vika? Normaalisti nuo itävät todella nopeasti kaikki. Laitoin samasta elämänlankapussista siemeniä sisälle viikko sitten, lähes kaikki itivät parissa päivässä ja nyt ovat jo hirveitä hujoppeja! Laitoin sisälle myös tuoksuhernettä, joka selvästi tulee paljon hitaammin kuin elämänlanka, iti noin 5-6 päivässä ja nytkin vasta muutamia millejä näkyy mullan pinnalla. Joten tuo tuoksuherne tulee luultavasti ulkonakin sitten hitaasti, mutta tuota elämänlankaa ihmettelen… Miksi se ei idä mulla ulkona? Voiko mullassa olla vika?

Täällä muutama elämänlanka kukkinut jo pari viikkoa. En tiedä minkälainen siemensekoitus sattui ostopussissa olemaan. Kaikki parikymmentä siementä itivät ja laitoin taimia sitten ulos kolmeen eri ruukkuun ja yhteen amppeliin. Yksi ruukuista olevissa aloitti kukkimisen jo kaksi viikkoa sitten siniliiloin kukin. Tuossa ruukussa kai kolme eri taimea ja vain sinisiä kukkia tehnyt.

Viikko sitten aloitti amppeli kukintansa, ja siinä vain vaaleanpunaisia kukkia. Merkillistä. Siemenpussin kyljessä vaaleanpunaiset kukat, joten nuo siniset kukat yllättivät kyllä positiivisesti. Paljon kauniimpi ja suurempi kuin tuo vaaleanpunainen kukka.

Voiko kasvupaikalla olla merkitystä kukan väriin? Auringossa, melkein paahteessa oleva tehnyt nuo siniset kukat, ja amppeli joka puolivarjossa tehnyt vaaleanpunaista satoa. Vai onko tämä vain sattumaa?

Näköjään siemenpussissa oli monen väristä elämänlankaa, sillä tuuhein puska on tuottanut nyt sinistä, lilaa, vaaleanpunaista ja valkoista kukkaa. Täytyy syksyllä kerätä siemenet talteen ja laittaa ensi vuonnakin. Tykkään kovasti.

Tänä aamuna huomasin kasvihuoneiden ovia availlessa, että keisarinelämänlanka alkaa kukkimaan makuuhuoneen parvekkeella. Olen laittanut sen roikkumaan parvekkeelta alas ja siinä oli paljon kauniita kukkanuppuja :slight_smile:

Minkä ihmeen takia kumpikaan mun elämänlangoista ei kuki? Saavat aurinkoa, vettä ja kastelulannoitetta ja ovat molemmat kasvaneet ihan huimasti, mutta kukkia ei vaan näy. :frowning:

anemone, en osaa vastata, mutta mulla oli aina sama juttu omien siemenkylvöjen kanssa, kukkia tuli vasta joskus lokakuulla.

Nyt ostin taimet, aukaisivat ensimmäiset kukat n. viikko sitten.

Toisilla näkyy omat kasvatukset kukkivan jo sisällä keväällä aika pieninäkin.