Eleonoran pihassa

Uskaltaudun minäkin avaamaan oman kuvagallerian. Meidän piha on n.1300m2 ja sijaitsee Pohjois-Espoossa, lähellä Nurmijärven rajaa.

Vähitellen tulee valmista, nyt olemme asuneet täällä n. 2,5vuotta. Yritän tässä samalla oppia virheistäni ja nyt suurin aika meneekin siirrellessä kasveja paikasta toiseen. niin

Sain tänään mieheni kiipeilemään katolle; sieltä seuraavat 3 kuvaa:

Tässä vielä sama rinne sivulta/alhaalta, että näkee miten jyrkkä se on:

Ja vielä kuva 26.4.2006:

Näistä kuvista taitaa nähdä miksi olen niin kiinnostunut koivuista. Ja siitä mitä niiden lähelle voi istuttaano-jaa. Katsotaan mitä taas pitää siirrellä näiden vesi-juoppojen alta.

Vielä tänään otettu kuva etupihalta:

Hieno tuo kallio tuossa ekassa kuvassa, sehän on ilmiselvä delfiininpää!

Vau! Vasta kaksi ja puoli vuotta asutt ja jo tuon näköinen! vihertää kateudesta Tätä taloa on asuttu kohta 17vuotta ja kaikki kesken. No ensimmäiset 10 vuotta saivat omat ja naapurien lapset juosta mielin määrin pihalla. Nyt haluaisin nurmikon mielellään kokonaan pois. Isäntä vaan laittaa hanttiin. Minkähän takia?

Onpa hienon näköistä! Ei uskoisi, että olette vasta noin vähän aikaa asuneet, piha näyttää todella valmiilta! Mie oon äheltänyt 7vee, enkä oo saanu mitään aikaiseksi!(Pihamme on vanha, talo on rakennettu vuonna-58)Kiitos kuvista!!!

Kiitos paljon kommenteista!

Mua vähän jännitti kiinnostaako ketään katsella meidän pihaa; ja kun on kiva saada kommentteja.

En ollut muuten älynnyt tuota delfiini-muotoa; sopivasti kalliosta ilmestyivät kolot silmiksi ja suuksi.

Minä olen kaiken vaapa-ajan ulkona pihassa (2-vuotias tytär kyllä vähän estää äidin harrastustasilmän isku). Tosi kiva kuulla, että muillakin pihan valmistuminen vie aikaa- Meillä kun ei oikein ystävissä ole muita viherpiipertäjiä ja aina ihmettelevät, että mikä siinä pihan laitossa vie kaiken mun ajan.

Onhan se niin, että kuvittelee jonkin homman tulevan valmiiksi viikonlopussa ja oikeasti siinä meneekin monta kuukautta.

Kyllä kiinnostaa, se on miusta muun tiedon ja opettelun ohessa parasta pentissä, että saapi katsella muiden aikaan saannoksia kuvien muodossa(Psst.täälläkin on pienet naiset 3,5vee ja 1v5kk)

Kuvat ovat aina tervetulleita. Niistähän voi saada hyviä ideoita omaankin pihaan. Tuttavissa kun ei ole yhtään samanlaista puutarha höperöä, niin on mukava huomata että meitä samanlaisia on paaaljon.

(sukulaistyttö näytti lapsensa valokuvia, ja minä tahditon kysyin vaan innostuneena, että mikähän pensas tuolla takana on?)

Tietysti kiinnostaa. Paljon olette aikaan saaneet.

Tuo pihan kehitys on mukavaa seurattavaa kun voi muutaman vuoden perästä nähdä kuinka ne kasvit kasvavat.

Olipas kivan näköistä! Tosiaan se kallio pisti heti täälläkin silmään delfiinin nokkana hymy. Uteliaisuus heräsi, sillä asumme itsekin Pohjois-Espoossa noin 4 km Nurmijärven rajasta silmän isku. Meillä puutarhatöissä äidin apuna 3 vuotias pikkuneiti ja kiviä syömässä 8 kk ikäinen poika...

Meilläkin kovasti projekteja pihalla - juuri mies levittää 12 m3 sepelikuormaa pihatien pintaan ja odottelee 18 m3 multakuormaa saapuvaksi . Tekemistä siis riittää. Minä hurahdin puutarhan hoitoon jokunen vuosi sitten. Voisinpa minäkin muutaman kuvan napsia tuolta pihalta ja laittaa näytille jahka saan muistikortin tyhjennettyä. Nyt mentävä muistaessa korjaamaan satoa parsapenkistä - taitaa olla jopa 6 tankoa odottamassa kieli ulkoa.

Todella kaunis ja siisti piha sinulla! On aina ilo katsella näitä pihakuvia ja oman käden jälkiä. Kuvat kertovat minulle ainakin paljon enemmän kuin tuhat sanaa. Niistä saa myös itselle uutta puhtia oman pihan kohentamiseen.(ja kateellisia huokauksia:-voi kunpa minullakin olisi. noin ihanaa kalliota ja...) . Laitahan vain lisää kuvia.

Tosi mukavaa, että Eleonorakin avasi oman palstan kuvilleen ja kehoitan muitakin tekemään niin. On mukavaa katsella muiden aikaansaannoksia ja ideoita ja itsekin on vuosien kuluessa kiva katsella omia aikaansaannoksiaan palstalta.

Noista koivuista sanoisin sen verran, etteivät nuo niin hirveästi sentään vielä tuon kokoisina kuitenkaan vettä kuluta. Puhuin tuolla toisella palstalla lähinnä valtavan isoista ja vanhoista koivuista.

Nuorena sitä jaksaa ja saa paljon aikaiseksi, noin lyhyessä ajassa jo noin paljon tehty - mitähän onkaan 25 vuoden kuluttua? ;)

Tässähän ihan innostun! Lähden kameran kanssa pihaan useimminkin tästä lähin. Ja kuten Raakki sanoi; avatkaa muutkin galleria pihastanne.

Laitan pampula privaa, jos vaikka ollaan naapureita...naurua

Lisäsinpä minäkin joitakin kuvia meidän "puuhamaasta" tuonne galleriaan.

Eleonora, eipä ihan naapureita, mutta läheltä liippaa silmän isku.

Eleonora, mahtavalla mallilla tuo sun piha. Kun on hyvin tehdyt raamit, siihen on mukava istutella. Voi, voi, kun itse aloittelin, tein kaiken liian hätäisesti. Kuviakin on jossakin, kun osais siirtää ne tänne kuvagalleriaan sieltä vanhasta p:stä.

Olettepa jo saaneet paljon aikaan pihassa Eleonora! Niin siistin näköistä. Meillä tunkee heinää jokapaikasta, vanha piha.. ja kova savimaa antaa ihan kivasti vastusta. Ja äidin pikku aputarhurit 1,5v ja 5v. Varsinkin tuo nuorempi nyppii niin innokkaasti kukkia ettei meinaa jäädä niitä mitä saisikin kasvaa... (voikukista ei niin väliä )

Liityn kehuketjun jatkoksi! Hieno piha sinulla! Erityisesti nuo alueiden kivirajaukset ja ns. epätyypilliset muodot miellyttivät silmää. Villinä veikkauksena heitän, että kahden vuoden päästä pihallesi jo järjestetään retkiä, pääsymaksusta!

No jo on. Vanhana kivifoobikkona en voi muuta sanoa, kuin että olet aika rohkeasti ja onnistuneesti käyttänyt erilaista kivimateriaalia hyväksesi. Toivottavasti rikkaruohot jättävät istutuksesi rauhaan. Ja noin paljon Koivuja, wau. Etkös pelkää, että koivut imevät elinvoiman pihastasi, Eleonora?

PS Ehkä silmääni miellyttää se, että niitä pyöreitä seulanpääkiviä ei ole paljon :slight_smile:

Taas kiittelen kiitoksista! olen siis onnistunut hyvin kuvavalinnoissasilmän isku. Nimittäin löytyy vaikka mitä "rähjäkasaa". Ja tässähän on kuvattuna vain kaksi osaa (minusta parasta) pihasta. Muuten onkin aika tylsää nurmikkoa. Mutta kun sitäkin on jätettävä lapsille.

Rissa; ei jätä rikkaruohot rauhaan. Kyllä niitä saa nyppiä! En uskaltanut noihin jykimpiin rinteisiin laittaa kivituhkan alle viiraa (paperikoneen), mm. sepelin alla sitä on. Ja varsinkin valkovuokko on päättänyt levitä juuri sinne mihin ei pitäisi.

Ja koivuista; varmaan kaikki mun kysymykset täällä Pentissä liittyy koivuihin. Ja siihen mitä niiden lähelle voi istuttaa. No, tieto lisää tuskaanaurua. Koska tietoa on alussa ollut niin vähän olen uskaltanut istuttaa vaikka mitä. Kerron sitten miten esim. tuon kahteen tasoon juuri koivujen alle istutetun koriste-aronia-aidan käy.