Voi kun ihana muuri, olen ihan heikkona kiviin
Tule joskus hlökohtaisesti katsomaan. Ja mökiltä saat viemisiksi niin paljon kuin haluat louhoksen jätekiviä, merkki Carmen Red. Varaa mukaan nosturi ja kuorma-auto ;=D
Eilen illalla, kun pääsin kymmeneltä kotiin, keräsin vielä pihaan eksyneen kelta-apilan siemeniä. Niitä tuleekin aika paljon, kunhan loputkin kypsyvät. Merkkasin myös sen ainokaisen ruusuruohon pussinsulkijalla, jotta löydän sen siinä vaiheessa kun siementä kerään. Vai mahtaneeko tuo pölyttyäkään, kun en tiedä miten kaukana on seuraava kasvi? Siis onko itsepölyttyvä?
Olisko teillä hyviä ehdotuksia, miten tuonne takapihan takaosaan asettelen pensaat (ainakin jasmikkeita ja unkarinsyreen, kenties jotain matalampaakin)i, perennat, kivikkokasvit, ja miten rajaisin niityn? Alue on kolmiomainen ja pohjoisesta rajautuu marjapensaisiin, idästä (missä kuvan ottaja seisoo) luonnonvaraiseen alueeseen, jossa yksi kitukasvuinen unkarinsyreeni, pari mäntyä ja takana kuusiaita naapurin rajalla. Länsipuolella on se pergola, ja sieltä sekä etelästä keittiön ikkunasta sitä tullaan katselemaan. Etelän puolella on vähän matkaa tasaista, sitten nousu marjapensaille päin. Kertokaa mielipiteenne.
Laitoin tuossa kasvikortistoon haun pensaista, ja kasvuolot sellaiset kuin meillä oikeesti on: kuiva, vähäravinteinen, hiekka. Ja avot, eipä löytynyt yhtään meillä menestyvää kukkivaa pensasta . Pitäisköhän hankkia muovikaktuksia takapihan koristeeksi ?
Mites olis kilsepensas…hopeapensas…kúkkii pienin keltaisin kukin ja siihen tulee hopeanvärinen marja.Tuoksu on huumaava ja juurivesoja ilmestyy paljon.Omani on tosi kuumalla ja kuivalla paikalla, mutta kasvaa hyvin.
Enpä ole koskaan nähnyt kilsepensasta. Täytyypä ottaa selvää, mistä sellaisen ihmeen löytäisi.
Olisin kuvannut eka KUKKIVAN päivänliljani, vaan kameran akku väsähti. No huomenna sitten.
Jatkoin eilistä kuvausta kahden sateen välissä. Nämä on niitä mun tavallisia, mutta jostainhan sitä pitää aloittaa.
Minä sitten tykkään oranssista ja keltaisesta, ne värit jotenkin hehkuu iloa ja energiaa:
Tulikellukka aloitti uuden kukinnan:
Syysleimu kärsii sateesta. Keväällä istuttaessa lipsahti matalampi jaloangervo taakse - jospa muistaisin korjata asian keväällä, samoin kuin siirtää valkoiset pitemmät leimut vp:n taakse:
Tunnistaako joku tämän päivänliljalajikkeen?
Sadepisarat ovat kauniita kukkien terälehdillä
Tuoksuherneet, sekä itse ostetut että Saksasta saadut aloittelevat kukintaa. Ei ole esikasvatettu.
Tontin itä- ja kaakkoispuolen hoitamattomilla alueilla on alkanut rehottaa kanerva. Kaunista, ainakin minusta.
Ja taas se takapihan projekti. Tuo hiekka- ja multa-alue tulee nurmikoksi, ja sitten pengerrys luultavasti betonikivillä. Taakse rinteeseen, marjapensaiden eteen istutusalue ja oikeaan reunaan villiniitty. Vaan kertokaa miten ja mitä laitan, kuinka rajaan niityn kukista/pensaista? HELP!
Loppukevennys:
Tulipa mieleeni, että taisin ottaa pihakuvia jo keväällä, ennen kuin tutustuin tähän foorumiin. Laitetaanpa sieltä valittuja paloja.
Tämän näköistä oli etupihalla jonain päivänä toukokuussa. Harson alla värjöttelivät vasta kylvetyt tuoksuherneet.
Norjanangervo parhaimmillaan:
Ja tähän se syntyi, se uusi takapihan perennapenkki:
Pohja putsattuna (tosin ruusua pyrkii vieläkin läpi, kuinka helkkarin syvällä niitä juuria on):
Turveharkkoreunukset paikallaan:
Ensimmäiset istutukset ja kiveykset kohdallaan:
Isännän tuhannen taalan idea: lähistöllä toimiva "kivitehdas" myy jätekiveä, jossa vähintään yksi sivu suora ja hiottu. Niillä turveharkot piiloon:
Tältä näytti kivikkopengerrys huhtikuun lopussa:
Ja toisesta suunnasta, laatoitusta pitäisi jatkaa. Taustalla onnenpensas täydessä kukassa:
Männyt ovat muuten itsestään tuohon kasvaneet. Olemme vain vuosittain pätkineet vuosikasvaimet puoleen mittaan. Näin pysyvät pieninä ja tuuheina. Joskus ne kuitenkin täytyy poistaa, noin läheltä talon seinää.
Kuntoutukseni aikana isäntä oli järjestänyt yllärin:
Nyt on penger valmis, siemeniä vaan edustan nurtsiin. Taakse pitäis kehitellä kivikkokukkia, pensaita, perennoja, ja jostain kohti alkaisi se niitty.
Tänään leikkasin ne viheliäiset maata myöten ryömivät herukkapensaat. Vielä kun joku viittis silputa oksat.
Keväällä liian tiheästi istutettu kukkapenkki pursuaa yli.
Kiva ylläri isännältä. Kauniita kiveyksiä sinulla!
Minä just tänään viinimarjoja kerätessäni tuskastelin roikkuvia oksia, ja kunhan toiset puolet saan kerättyä, lähtee meiltäkin roipaleoksat pois! Kun ei edes tukia tänä vuonna ollut, entiset purettiin eikä “ehditty” uusia tehdä ajoissa.
Ja taas loppukevennys:
Tänään isäntä teki pergolan ympäristön istutusalueille reunuksia kestopuusta
Tuohon hiekkapohjalle tulee kapea laatoitus. Mun homma olisi istutusalueen kunnostus: hiekkaa pois ja multaa tilalle.
Pohjoispuolelle se tulikin valmiiksi. Laitoin sinne juurtumaan muutaman villiviinin pistokkaan. Saa nähdä, juurtuvatko suoraan istutusmultaan, kun on näin viileitä säitä. Jos ei niin otetaan syksyllä uusiksi.
Takana kulmassa syreeniä. Eteen taidan laittaa loisto- ja tuoksukurjenpolvea, niin häivyttää tuota korkeuseroa.
Länsipuolella, kuten eteläsivullakin salkoruusua (1. vuosi). Edessä tuoksuköynnöskuusama on lähtenyt hyvin kasvamaan ja haaroo kovasti, kun latvoin ja otin pistokkaita.
Sormustinkukat reppanat ovat jääneet minikokoisiksi, kun ei ole tähän mennessä ollut paikkaa niille. Mahtavatko ensi vuonna jaksaa kukkia.
Onpas sinulla Emo viihtyisä piha ja ihania kivijuttuja. Jospa joskus saisin noin isoja "lohkareita".
Lueskelin koko ketjun, jäi mieleeni, että olit tehnyt hakuja pensaista. Lamohietakirsikka on ainakin sellainen pensas jonka pitäs menestyä kuumassa, kuivassa hiekkamaassa. Ostin niitä itse pari kappaletta kokeeksi, ei siis vielä ole kokemusta miten menestyvät. Kukkii keväällä valkoisin kukin. Syysväri myös hieno, oranssi-punainen-keltainen. On siis lamoava. Yks vaatimaton pensas on taikinanmarja (unohdettu pensas), sitä sanotaan Suomen puksipuuksi, siis sietää hyvin muotoilua. Kukat eivät kyllä ole mitenkään näyttävät. Lännenheisiangervot menestyy ehkä myös sekä lännenhopeapensas, siinä ei ole kovin hienot kukat mutta on muuten kaunis pensas (hopeanharmaa)
Suotta halveksuttu vuorenkilpi sielä rinteessä hienosti puolustaa paikkaansa. Olen sata varma, että kun tää teidän projekti valmistuu lopputulos upea. Vähä mää oon vihertävä, kun sulla on mies, joka on kätevä käsistään ja auttaa pihan laitossa…