Mitkä hyötykasvit kylvetään toukokuussa esikasvamaan ?
Avomaankurkun kylvin purkkeihin ja vein kasvihuoneeseen itämään. Kasvihuonekurkun kylvin ja jätin sisälle itämään. Näissä uskon että ajoitukseni osui oikeaan Mitä muita tässä vaiheessa esikasvatettavia, tai esikasvatuksesta hyötyviä lajeja on?
Erilaiset kaalet (niitä taisit kasvattaakin viime vuonna?)voisi kylvää nyt, kesäkurpitsat toukokuun puolessa välissä.
Brittiläisessä puutarhaohjelmassa esikasvatettiin myös herneitä. Itse ajattelin kokeilla pienen salaattierän esikasvattamista. Näimäkin vasta parin viikon päästä?
Salaatit ajattelin laittaa jo maahan. Maissit arvelin laittaa huomenna esikasvatukseen. Mangoldit on jo tulossa. Herne onkin hyvä idis, ei ainakaan kukaan käy syömässä siementä. Pavut laitan kans sisälle itämään vähän ennen ulosvientiä, itää lämpösessä varmemmin. Potut tietty itämässä… Yrttejä olen jo laittanut tulemaan.
Kukkakaalin esikasvatuksen kanssa saatan olla jo vähän myöhässä (pussissa luki esikasvatus huhtikuussa, tai suorakylvö toukokuussa), mutta oletan että pienikin etumatka auttaa. Kaisaliisan muistutus kaaleista pisti töpinää kylvösormiin
Lisään tänne esikasvatettaviin myös kyssäkaalin, jonka voi halutessaan myös esikasvattaa 4-6 viikkoa ennen ulos istututusta. Ulosistutuspäivästä sadonkorjuuseen menee noin 70 päivää.
Palsternakka taas on niin hidas että sen luulisi hyötyvän esikasvatuksesta. Kylvöohje on toukokuussa avomaalle, mutta ajattelin esikasvattaa. Kenelläkään kokemusta?
Palsternakka ehtii hyvin vaikka kylväisi vasta kesäkuun alussa avomaalle. Ajattelin kyllä itse vähän esikasvattaa, jos saisi vähän isompia, ja ilmeisesti vaatii jonkin verran vettä itämiseen, ja sitä vettä ei koskaan tule silloin, kun minä kylvän, joten itäminen on ollut tosi hidasta. Siementä en ole liottanut. Voi olla että mun palsternakkani ovat olleet aika pieniä siksikin, että ovat saaneet liian vähän voimaa.
Vuosia kun viimeksi olen kylvänyt itse kasvihuonekurkun ja talvikurpitsan siemenet. Kylvin viikko sitten molemmat ja molemmissa nyt noin senttiset alut. Olenko myöhässä? kurkku tulee kasvihuoneeseen, aikainen lajike, talvikurpitsa ulos. Istuttaa ajattelin 10 päivän tienoilla, joten esikasvatusaikaa ehtii olla vain noin 2½ viikkoa. Pitäisikö varmistaa satoa ja ostaa pari kurkuntaimea myös kaupasta? Kurpitsaa en osta, kerkee jos kerkee
Tungen tähän ketjuun kysymykseni kanssa. Istutin parsakaalit vajaa pari viikkoa sitten ja nyt mulla on ruukku täynnä kohta 10 senttiä pitkiä hentoja taimia jotka jo kaatuilevat ruukun yli. Päässä vaivaiset 2 lehteä. Mitä mun pitää niille tehdä??
Tähän samaan sitten minäkin päädyin kun tein pikaisen googletuksen. Miksiköhän siemenpussiis asitten luki esikasvatus: apr-maj jos se kerta on vielä noinkin liian aikaista!
Kreeta Eulaalia kirjoitti 2010 “Palsternakka ehtii hyvin vaikka kylväisi vasta kesäkuun alussa avomaalle. Ajattelin kyllä itse vähän esikasvattaa, jos saisi vähän isompia, ja ilmeisesti vaatii jonkin verran vettä itämiseen, ja sitä vettä ei koskaan tule silloin, kun minä kylvän, joten itäminen on ollut tosi hidasta. Siementä en ole liottanut. Voi olla että mun palsternakkani ovat olleet aika pieniä siksikin, että ovat saaneet liian vähän voimaa.”
Viime kesänä kokeilin itse samaa ja totesin että ei kannata. Esikasvatetuista palsternakoistani tuli pieniä ja haaraisia. Syyksi arvelen että palsternakan piiitkä paalujuuri kärsii siirrosta eli menee poikki väkisinkin. Aikainen kylvö vaan harson alle ja antaaa olla maassa routaan asti, taikka sitten seuraavaan kevääseen. Ei vahingoitu.
Palsternakan siemen täytyy olla ehdottoman tuoretta, muuten ei idä ollenkaan. Aikaisin kannattaa kylvää, kun maassa on vielä kevätkosteutta ja harso päälle. Näin ei yleensä tarvitse kastella. Ravinteikas ja riittävän multava maa, niin kyllä palsternakasta tulee ihan isoa syksyyn mennessä ilman esikasvatusta.
raya, sellaiseen taviskokoiseen ruukkuun riittää. Maitopurkin puolikas korkeuden puolesta on ok, mutta onko se aika kapea ? Kurkkujen esikasvatusaika on 3-4 viikkoa, sitten ne on istutettava jo paikoilleen. Kahden viikon odottelu niiden kylvölle olis oikein passeli juttu vielä