Esikkoja kehiin! Kevätesikosta kysyn, kun mieleeni juolahti, että voiko olla kevätesikkoja, jotka eivät tee siemeniä? Olen oman ainokaisen esikkoni kasvattanut siemenestä. Kylvetyistä ostosiemenistä vain pari iti (kylmäkäsittelyn kyllä saivat) ja yhden taimen sain pidettyä hengissä. Onhan se kasvanut parin vuoden aikana ja kukki viime kesänä monilla varsilla, mutta kun en ole löytänyt siitä siemeniä eikä se ole levinnyt, niin kuin toivoin. Nyt nostin sen ylös ja jaoin kuuteen osaan ja toivon siten saavani laajemman esikkokasvuston. Eikö kaikki esikot sitten leviäkään siemenistä?
Sama juttu kuin Kurpallakin Eli jakamalla lisempää eri esikkoja. Ne näyttävätkin heräilevän heti kun lumi päältä väistyy. Ja tänä keväänä ajattelin jakaa taas esikkoja lisemmäksi. Näyttävät tykkäävän jakamisesta 3-4 vuoden välein.
Voiko esikkoja jakaa nyt vai pitääkö odottaa syksyyn?
En ole huomannut niiden siitä huonoa tykkäävän. Koko kesän niitä puukotan.
Raaka peli Kurpitsalla, koko kesän puukkoa vaan!
Minä ainakin pistin nyt paloiksi, ovathan ne juuri lähdössä parhaimpaan kasvuun, kun tästä vähän lämpenee. Ja nyt oli henki päällä!
Välillä ajattelen, että ne liittoutuvat ja kostaa miulle, kun aina olen pilkkomassa kaikkia kasveja:)
Ensimmäiset Loistoesikon kukat on jo auki.
Kyllä minusta kukinnan jälkeinen aika on hyvä hetki jakaa liian tiukaksi menneitä (loisto)esikkopuskia. Siinä on sekin etu, että ehtivät hyvin juurtua ennen talvea. Kevätesikko on tosi nätti ja tässä muistelin juuri, että minä olen niitä surutta vedellyt nurmikolta leikkurilla poikki. Parasta on ryhtyä niitä keräämään johonkin yhteen kohtaan. Meillä on yksi tontin syrjä, mistä jatkuvasti kevätesikkoa nousee eri paikoista. (Isondeen suora sivu etelärajan puolella)
Koska tässä on vasta vähän kuvia, pistän väliin Mellulta saamani tosi nätin valkokukkaisen esikon kuvan viihteeksi
Onpa, onpa sievä esikko! Voi kun keksisivät tähän penttiin semmoisen teleporttaussysteemin vielä, että Sand voisi heivata tänne mulle kaikki ylimääräiset kevätesikkonsa, etteivät olisi sitten ruohonleikkurin tukkeena syyttä suotta.
Suikeroesikot ovat kans aivan ihania!
Jaa että siulla on valkoinen, miulla vaan punainen.
Tässä on ''Raili', tosi kestävä ja paljon kukkiva lajike:
No onhan kaunis! Tekeekö hän siemeniä ja voisiko niitä syssymmällä saada?
Tässä on minun esikot viime kesänä kuvattuna. Silloinhan oli tosi kuivaa, joten nämä eivät ole kuvassa parhaimmillaan. Pionit on tulossa noissa "häkkyröissä" Ja esikoiden nimistä en tiedä yhtikäs mitään... Tuo taaimmainen on oikein tumma punanen..
Täällä kukkii myös esikoista Raili, sekä punainen suikero.Tällainen kukkii myös, mutta nimeä sille en tiedä.
kuvailempa teille esikon josko joku osaisi sanoa sille nimen.
sillä on aika pienet käppyräisen oloiset lehdet ja pienemmät kukat kuin kääpiö esikolla, muuten aika lailla samanlaiset , mulla on valkoinen ja tumman aniliinin värinen.
tunnistaako kukaan näin pölhöistä tuntomerkeistä mikä esikko on kyseessä.
Olisko suikeroesikko? Tuolla edellisillä sivuilla oli Titamiinin valkoisesta ainakin kuva, sellainenko?
ne minun esikon lehdet näyttävät vielä pienemmiltä ja käppyräisimmiltä.
moonflower kyllä se oli sitä suikero esikkoa, oikein tiesit. ja kiitoksia sinulle nimestä.
Eikös olekin jännittävää nimien etsiminen kasveille? Minulla punainen suikeroesikko kulki aikansa nimellä: se esikko, jonka äiti sai Hannalta... HIh. (Nyt tuntuu olevan tulossa kasveja nimeltä: kylvin siemeenkirjeen siemenistä, lappu hukkunut.)
Tässä vielä kuva (kevät)esikon kukkamuodoista:
www.life.uiuc.edu/help/digitalflowers/BreedingSystems/23.htm
Toisella muodolla on siis pitkä emi ja heteet alhaalla, toisella toisinpäin.
Mistähän tuota Raili-esikkoa voisi löytää?