Esikko, Primula

Viherpeukalo, näyttää olevan sama esikko meillä.

Tää ainakin on tuotu Tukholmasta

Pakko vielä laittaa yksi kuva palloesikosta.

Pitäisi varmaan joskus laskea kuinka paljon näitä on jo erilaisia, mutta ei vielä tarpeeksi.

Kultaesikko

Olisikohan nämäkin loistoesikoita?

Onko kultaesikko jotenkin mahdottoman hidaskasvuinen, kun tuntuu, että omat siemenkasvattelut ovat edelleen ihan pikkiriikkisiä, vaikka jo kolmas kesä alkamassa?

Kurpan valkoiset japaninesikon siemenet ja Anitan valkoiset palloesikon siemenet ovat itäneet kummatkin varmaan 100 prosenttisesti. Kummankin esikon kylvöpurkit aivan piukassa pikkutaimia :wink:

Kultaesikko on erittäin hidas, ainakin täällä.

Samoin olen kylvänyt kultaesikkoa, kun kerran sellaisia siemeniä joskus löysin. Harmillisia ovat, ensinnä eivät tahtoneet itää, ja ne itäneet ei sitten tahtoneet jäädä henkiin ja nyt ne pari hengissä olevaa tosiaan ovat varsin pieniä vielä, vaikka on tosiaan se kolmas vuosi menossa. Eivät ainakaan kukkia aio vielä. Hyvä tietää, että ovat sitten hitaita, eikä vika ole vain paikassa.

Jihuuu! Luulin, että kaikki kylvöissä onnistuneet esikkoni olisivat noita keltaisia kevätesikoita, mutta nyt aukenemassa on toisen taimen kukkia ja ainakin sen terälehtien reunat ovat ruosteen punaiset! Nupulla ovat vielä, mutta pääsin jo tiirailemaan nupun sisään. Kyllä olen iloinen jos löytyy edes kahta eri väriä…nyt jänskään mitä kaikkea sieltä oikein paljastuu. Mulla on 5-6 esikkotainta. Yksi niistä on tosin ihan pikkuruinen, mutta näyttäisi sekin työntävän kukkavartta.

Kurpalla kuvassa kevätesikon värimuunnoksia. Se on kaunis tuo punalaitainen.

Meidän pihan kevätesikot on ahvenanmaalaisen tutun tuliaisia ja aina on joukossa myös noita kauniimpia punareunaisia ja vielä noita haaleampiakin vaihtoehtoja.

Tämmöinen kaunotar aloitti kukinnan.

Oi, höpöjä löpisin, kukkiihan mun kultaesikkoni :slight_smile: Nitä on oikein kaksin kappalein, niissä on pari pientä lehteä ja yksi kukkavana ja niin somat lilan ja vaaleankirjavat kukat  Kun eivät nyt hukkuisi rikkoihin, kun korkeuttakaa ei juuri ole.

Minä olen luullut, että kultaesikko on aina keltakukkainen?

Täläisen ihanan esikon näin Kaasikun tilalla Virossa. Yksi besserwisser nimesi sen jaloesikoksi. Onks sen nimisiä olemassa? Kuvat voivat olla epätarkkoja, kun yksisilmäisenä kuvailin, kamera vähän sinnepäin, missä näkyi kiinnostavaa.

Taas Jauhoesikko, Primula Farinosa

Tupsukki, onko sinulla sama kuin tämä minun? Heksu nimesi tämän himalajanesikoksi.

Palloesikoita piti ostaa sitten kaikkia tarjolla olevia värejä

Pihaesikko tarttui myös matkaan.

Kevätesikoita