Esikko, Primula

Tässä kuva viime kesältä:

Jee, minulla siis ehkä myös tuota!

Minusta kanssa nuo esikkojen nimeämiset ovat hankalia, toinen toisensa naköisiä lehdiltään kun ovat. Ja tosiaan, kuten R&T sanoi, niitä on taimivaihdoista kertynyt monenlaista mutta kaikki vain mallia ‘primula’.

Juu ja olen molempina vuosina esim. Türista ostanut lukuisia pieniä esikontaimia ‘Primula’ on riittänyt :slight_smile: Nyt kun esikoita on enempi kuin yksi, ois kiva hiukan tietää mitä ovat ettei joka vuosi osta samoja. Ne kun on yleensä Virossa jo kukkineet tähän aikaan. Itselläni vasta alkavat päästä kukkeimmilleen.

Esikot on niin kauniita ja ihana väripilkku muuten harmaassa ja savisessa pihassa tähän aikaan!

Taisi muuten olla sinun nimi (Tuuli-tuu) siinä vaihturipurkissa joka tuolla vauvalassani puskee juurikin sen näköistä kukkaa että epäilen purppuraesikoksi. Purkissa lukee “pun.esikko” :slight_smile: Hyvin siis voi pikkuinen!

Pitäiskö vähän värejä miettiä - ennen kuin istuttaa…

Nyt kun muuten katsoin tuon Viipun esikon habitusta tarkemmin enkä vain väriä :wink: Se näyttää japaninesikolta (Primula japonica) -vai kuvittelenko vain että varressa on matalammalla kukinnon jämät? Ylhäällä kukkii vielä?

Tästä pienestä pidän kovasti:

Merlin! Minulla on samanlainen kohta :smiley: Paha niitä värejä on miettiä jos on pelkkä lehtiruusuke kädessä ja lapio toisessa.

Kiireessä kerran ymppäsin samannäköiset lehtiruusukkeet samaan kohtaan ja nyt siinä kukkii iloisesti vierekkäin kolmea sorttia!

Ois voinut hetken ajatella : mieti, mieti, mieti ja saada älyväläyksen ja istuttaa ne edes hiukan matkan päähän toisistaan.

No opin kerrasta: Istutin seuraavana vuonna jokaisen taimen eri kohtaan.

Lopputulos: rivissä vuorotellen valkoisia ja liloja palloesikoita!

Voi elämänkevät, ehkä esikot tahtoo kasvaa sikinsokin kun teet niin tai näin lopputulos on sekoitus :smiley:

Onko sillä väriharmonialla loppujen lopuksi ainakaan näin keväällä väliä? Talven jälkeen kaipaa väriä…

R&T, esikkosi ei voi olla kotoisin täältä, koska vasta viime vuonna innostuin niistä, siis haalin itselleni. Jospa meillä on mennyt saamaruukut sekaisin, mullehan tuli sun jouluruusuja, ehkä sulla on mulle tarkoitettuja esikkoja :slight_smile: (oikeasti, muistan jääneeni vaille jotain esikkovaihtaria - tasoissa siis ollaan :))

esikot

Tässä nämä sekalaiset. Loistoesikoita lienevät kaikki kolme.

R&T, kyllä tuossa minun esikossani on vanhoja kukintoja samassa varressa. Se kukkii, kuihtuu, kasvattaa samaan varteen uudet kukat jne… Onko se japaninesikon merkki?

Tuulia-tuu. No niin on täytynyt käydä. Hyvä että se pieni esikko istuu purkissa kiltisti…kulkeutunee jossain välissä sinulle!

Muistiinpanojeni mukaan tosiaan Tilhiskillä vuosi sitten Ahdekaunokilta piti tulla minulle jouluruusun siementaimi, pitikö sinun saada silloin esikko? Selittäisi hyvinkin tuon eksyneen sitten.

Purkissa lukee tosiaan: v-pun. esikko Tuulia-tuu

En ole sitä sitten syksyllä ihmetellyt kun olen vaan ihan sokkona siirtänyt purkit vauvalaan kaivuun tieltä ja esikoita minulle tuli taas Metsänasukkaalta ja muualtakin myöhemmin kesällä.

Olipas hyvä että tuli puheeksi nämä esikoiden nimet :slight_smile:

Viippu, niin olen ymmärtänyt että japaninesikko tekee tuota kukkaa kerroksittain.

RHS encyclopedia tuntee toisenkin joka kasvattaa kukkia kerroksittain.

Primula polyneura (cortusoides) muttei taida olla meillä kovin yleisesti kasvatuksessa.

Esikoiten nimeäminen voi olla vaikeaa kun ne risteytyy keskenään voi siemenistä tulla melki mitä väri vaan lajin noin suurin piirtein tietää kun näkee sen kukkivan.

Niin kuin Viipun kukka näytää vahvasti japanin esikolta mutta jos muistan oikein niin myös lajit voi risteytyä keskenään niihin uusi lajeja tulee joka vuosi.

Mutta oli mitä väri mallia tahansa niin esikot on ihania munkin on pitänyt kuvata esikoita mutta aina kun on sellainen päivä että kerkeisin niin sataa tai on muuten ihan harmaa päivä

Kyllä minun primula saxatilikseni, loistoesikko muistuttaa kovasti Viipun kuvan  esikkoa, lehdistä sen erottaa. Mun loistoesikkoni kukki viime keväänä/kesänä kauan ja hartaasti, ja siksi toinkin sille Türiltä kaverin, ja nyt siinä on vieressä oikein rypäs niitä aloittamassa kukintaansa. Primula japonicasta on tällainen kuva jonku kuvahaun perusteella  http://davesgarden.com/guides/pf/showimage/110302/
Japonicaan tulee niitä kukkia kahteen kerrokseen ja jotenkin se on koko kasvi vähän enemmän "mahtava" , kukinta-aikakin taitaa olla vähän myöhäisempi kuin saxatiliksella. Mulla on nuo esikot niin iloisesti sekaisin kuin olla ja voi penkeissä, korkeita edessä ja matalia keskellä ja ja… siemenkasvatuksen tuloksena kun tulee vähän  mielenkiinotisia tuloksia. 

Juu esikoitahan on satoja erilaisia ja yleisemmin puutarhoissa kasvatetaan vain joitain kymmeniä tunnettuja lajikkeita.

Lähinnä se että pääsisi hiukan jyvälle mitä sorttia jo omistaa ettei esim. vuodesta toiseen ymppää vaan samaa palloesikkoa joka paikkaan :smiley:

Esikot on kaikki upeita. Juuri se värien kirjo ja että saa moista silmäniloa jo tähän aikaan pihaan. Käyn aamuin illoin ja välillä päivää pyllistelemässä pihassa ihan vaan esikoita.Lisäksi ne leviää helposti.

primula pulverulenta Hurmekerrosesikko kukkii myös kerroksitain korkeus noin 90cm

Tässä kuva mun yhdestä saxatiliksestani, aloittelee nyt kukintaansa, onko sama kuin Viipulla ?

Teillä kukkii kaikki esikot hienosti, meillä näkyy vasta kolme lehteä, no ainakin ovat elossa :slight_smile: