Henni, tilasin 2025 keväällä impectalta palloesikon siemeniä (sekoitus eri värejä). Osan kylvin heti silloin keväällä ja niistä tuli jokunen taimi. Osa on nyt kukassa ja osa nousee vasta maasta. En tiedä mitä värejä ovat. Viimesyksynä kylvin loput siemenet taimien kasvatus paikkaan jossa muitakin perennoja kylvetty. Jotain sieltä piipottaa mutta hitaasti nousee mitään. Muut oli lähinnä omista perennoita kerättyjä ja joitain vanhoja siemeniä. Kaikkea pitää kokeilla. ![]()
Tuo Nuun kukkapenkin reunus on aivan syötävän ihana. Tänään kaupunkireissulla kävin useammassa paikassa ehtimässä esikkoja mutta eihän täällä myydä mitään kivaa.
Loistoesikko tai kevätloistoesikko.
Jestas miten hurmaavia ![]()
Minulla valkoinen ja lila palloesikko leviää turhankin hyvin ihan itsekseen. Yhdet taimet ostin, nyt niitä löytyy penkistä ja penkin lähimaastosta.
No tämä on hyvä tietää! Pitääkin yrittää saada siemeniä tuosta yhdestä yksilöstä, joka mulla on.
Meillä on tätä keltaista tavallista , se leviää joka paikassa itsekseen ja sitten punaista tummempana ja kirkkaampana.
Sain tällaisia. Pussin tekstit on jollain itä-Euroopan kielellä, mutta googlettelin ja löysin ohjeen, että nämä voisi keväällä kylvää ulos (?) ja syksyllä siirtää lopulliselle kasvupaikalleen, jossa talvehtivat, ja kukkivat ensi kesänä. Onko kukaan kasvattanut tällaisia?
Japaninesikossa ainakin on tuollaiset kerrokselliset kukat. Se ainakin on hyvin itänyt talvikylvössä.
Mietin just, että kylvänkö nyt, vai laitanko vasta syksyllä hankikylvönä. Ja mitenköhän talvenkestävä tämä kukka on ylipäänsä?
Minulla oli japaninesikko ostettuna taimena, muutama vuosi sitten talvi vei sen.
Siemenestä en oo laittanut.
Minulla toisinpäin roosaa jäljellä, valkoista en oo nähnyt. ![]()