Eteeriset öljyt

Eukalyptysöljyä tai mentholiöljyä mitä voi syödä, tieätäkö kukaan mistä löytyisi? Piparminttuöljyä löysin ruokakaupasta mutta noita en. Tekisin itse flunssahunajaa mutta eukalyptus- ja mentoliaromeja olen löytänyt vain ei-syötäviksi kelpaavina eteerisinä öljyinä. Käytetäänhän noita karkeissakin joten kai jostakin pitäisi löytyä?

Alkuperäinen kirjoittaja: Oulunseudulta

Luontaistuotekaupasta ja apteekista ainakin löytyy eteerisiä aitoja öljyjä.

Bumble, siis ihan syötäväksikin tarkoitetuja eteerisiä öljyjä?

Luontaistuotekaupan eukalyptusöljyä ei ainakaan saa syödä. Valitettavasti en kyllä tiedä, mistä niitä saisi. Tiedän, että on oltava olemassa, koska olen itse ostanut eukalyptushunajaa.

Oli vähän huolimattomasti toi mun vastaus, ajattelin että näissä molemmissa niitä aitoja öljyjä ainakin on, ja niissä on myyjät joilta voi kysellä.Josko vaikka pystyisivät jostain tilaamaan.

Kylässä katselin höyryhengitettäväksi tarkoitettua eukalyptusöljypulloa. Hämmästyksekseni siinä oli sama rasti (X)eli haitallinen -merkintä, kuin on useimmissa kodin kemikaaleissa, pölynimurin tuoksukuulissa ja ties missä! Kummallisinta vielä, sama merkki on myös maatalouden kemikaaleissa, siis kasvinsuojeluaineissa. Kun suhteuttaa näitä tuoteryhmiä keskenään, tulee aika outo olo.

Jonkin verran horjuu luottamus kyseiseen X-merkkiin…

Tuulia-Tuu, johtunee siitä, että eukalyptusöljyä ei voi laittaa suoraan iholle? Eikä voi tietenkään juodakaan. Muutenhan se on ihan huipputuote.

Öljypussukan oikein kaivoin esiin, mulla näyttää olevan kahden merkin öljyjä, missään pullossa ei ole ärsyttävän merkkiä X, jokaisessa kyllä lukee varoituksia, mm. varo silmiä.

Kaivoin pikaisesti (=kiire lähte muualle) esiin haitallisen aineen määritelmät, nämä Wikipediasta.

Ainetta pidettävä haitallisena, jos sen

LD50-arvo nieltynä on 200–2000 mg/kg,

LD50-arvo ihon kautta 400–2000 mg/kg tai

LC50-arvo hengitettynä on 1–5 mg/dm3/4 h.

Vielä kun tietäisi, mitä nuo arvot tarkoittavat :wink:

Muoks. Ei ollut minunkaan pullossani mitään merkkejä. Luki vain: Ei sisäisesti eikä suoraan iholle. Varo silmiä.

Tässä on esim. 100 % piparminttuöljy, tosin aika vanha, siinä lukee mm.ulkoiseen käyttöön.

Luulen, että on varminta kieltää sisäinen käyttö, koska turvalliset määrät olis taviskäytössä niin pieniä, ettei voida luottaa että ihmiset tottelis, uskois tai osais mitata niitä.

Monikin vois ajatella että ei ai nyt piparminttu voi yliannosteltuna olla vaarallista, sitähän on aina käytetty.

Mutta kun se sataprosenttinen öljy on moninkerroin tiiviimpää kun se alkuperäinen kasvi.

LD-arvo on myrkyllisyyden mittaluku. Tulee sanoista Lethal Dose ja sillä tarkoitetaan annosta, joka tappaa puolet koe-eläimistä kokeen aikana. Annos suhteutetaan aina painoon. Eli mitä pienempi LD-arvo, sitä pienempi määrä ainetta on myrkyllinen/haitallinen eliölle. Ja toisin päin, iso arvo on vähemmän haitallinen vaikka helposti äkkiseltään ajattelisi päin vastoin.

Jotta eteerisistä öljyistä voisi odottaa todellista apua vaivoihinsa, terapiavaikutusta, on niiden oltava laadukkaita. Tällaisia todella laadukkaita eteerisiä öljyjä, joiden myyjä siis tarkkaan on selvillä öljyjen alkuperästä, kasvien viljelystä ja tislausmenetelmistä, ja siis tuntee tislaajan, ei taida Suomesta saadakaan. Ainakin itse olen päätynyt hankkimaan eteeriset öljyt ulkomailta. Ranskasta voisi varmaan löytää upeita öljyjä, mutta koska en osaa ranskaa, olen päätynyt amerikkalaiseen myyjään. Se käytetäänkö eteerisiä öljyjä sisäisesti vai ei riippuu koulukunnasta. Ranskalaiseen aromaterapiaan kuuluu myös sisäinen käyttö,englantilaiseen ei. Suomeen aromaterapia on tullut lähinnä Englannista. Ranskalaisessa aromaterapiassa käyttötapa valitaan vaivan ja käytettävän eteerisen öljyn mukaan. Valtaosa öljyistä toimii hyvin ulkoisessa käytössä, osa myös sisäisessä, on myös öljyjä, joita ei tule laittaa iholle, mutta joita voidaan käyttää sisäisesti kapselissa nieltynä.

Laadukkaat eteeriset öljyt ovat aina kokonaisia, niistä ei siis saa poistaa mitään, eikä lisätä mitään. Menthooli on tällainen piparmintusta eristetty osa, se ei siis ole eteerinen öljy, jota aromaterapiassa käytetään.

Piparminttu öljy käy sisäiseen käyttöön. Määrät sekä sisäisessä että ulkoisessa käytössä ovat pieniä. Piparminttu ei sovi pienille lapsille ollenkaan, siinä on niin voimakas jäähdyttävä vaikutus, että voi aiheuttaa shokin. Laadutonta “teollisuustuote”-piparminttua on varmastikin paljon myynnissä. Ja sitähän se on tietysti piparminttukarkeissa.

Eniten myyty eukalyptus on eucalyptus globulus. Sitäkään ei suositella pienille lapsille. Sen sijaan Eucalyptus radiata on turvallinen. Eucalyptuksille suositeltavat käytöt ovat iholle (globulus laimennettuna) ja hengitettynä. Eucalyptus globulus on voimakkaasti limakalvoja ärsyttävä.

Tuomipihlaja, kun olet noihin eteerisiin öljyihin tutustunut vähän enemmän, niin mitä mieltä olet näistä Franstilan öljyistä?

I
tse en perehtynyt öljyjen laatuun kuten sinä, joten mielipiteesi otan mielelläni vastaan.

En ole kovin vakuuttunut Frantsilan öljyistä. Luotan Frantsilan väkeen paljon enemmän omien yrttirohdoksiensa asiantuntijoina. Jos meinaa etsiä maailmalta laadukkaat eteeristen öljyjen tuottajat on paneuduttava juuri siihen. Eteerisiä öljyjä myydään maailmalla paljon, suurin osa isoissa tukkukaupoissa, joilloin alkuperästä ja näin ikään laadusta ei ole tietoa. Erityisen laadukkaissa öljyissä myyjä tietää, missä päin maailmaa tuotetaan kustakin lajista paras öljy. Se on jatkuvaa etsintää. Hän on etsinyt maailmalta luotettavat tislaajat ja ostaa siis heiltä suoraan. Yleensä ne ovat pieniä yrityksiä. Tällaiset myyjät kertovat öljyistään ja niiden löytämisestä paljon, siis jokaisesta erikseen. Eikä siis vain sellaista alan kirjoistakin löytyvää yleistietoa eri öljyistä, vaan kertovat omiin tietoihinsa ja kokemuksiinsa perustuen.

Olen käyttänyt paljon Suomesta saatavia Ruusupuun maahantuomia Primavera-merkkisiä öljyjä. Primavera toimii Saksassa. Mutta vaatimukseni ovat kasvaneet, koska olen huomannut, että öljyissä todella on eroa. Primavera on myöskin mennyt aina vaan enemmän kosmetiikkasuuntaan (tuottavat paljon valmiskosmetiikkaa), ja se ei minua niinkään kiinnosta. Tähän on ehkä voinut vaikuttaa myöskin lainsäädäntö, joka on Saksassa kiristynyt kovasti tällaisissa rohdosasioissa.

Minua kiinnostaa nimenomaa ns. ranskalainen aromaterapia, jossa öljyistä on tarkoitus saada selkeästi terveydellistä hyötyä. Eteerisistä öljyistä on saatu mielenkiintoisia ja lupaaviakin tutkimustuloksia,kun tutkimuksessa on lähdetty uusille urille. Eteeristen öljyjen salat ovat alkaneet enemmän aueta, kun niitä on ruvettu katselemaan evoluutiobiologiasta saadun tiedon valossa! Pharmakologia ja kemia, joiden avulla niitä pääasiallisesti on tähän mennessä tutkittu, ovat antaneet liian yksioikoisen ja latistavan kuvan siitä, mitä ne ovat. Tämä on vaikuttanut kovasti aromaterapiaankin, vaikka aromaterapian harjoittaminen on perustunut paljon myös kokemustiedolle.

Eteeriset öljyt ovat ihan älyttömän mielenkiintoinen aihe tutkailla enemmänkin :smiley:

Kiitos lisäinformaatiosta =)

Mutta miten niitä käytetään ruoanlaitossa?

Ja mistä noita oikeasti laadukkaita öljyjä sitten saa?

mahdetaankos käyttääkään?
tuomipihlajan jutusta-> "Piparminttuöljy käy sisäiseen käyttöön. Määrät sekä sisäisessä että ulkoisessa käytössä ovat pieniä.   Laadutonta "teollisuustuote"-piparminttua on varmastikin paljon myynnissä. Ja sitähän se on tietysti piparminttukarkeissa"
mmöisiä tietoja eri sanoin löytyy vaikka kuinka paljon->
"…öljyt ovat äärimmäisen vahvoja eikä niitä saa käyttää sisäisesti"
"…eikä niitä pidä käyttää sisäisesti"
"Eteeriset öljyt on tarkoitettu ainoastaan ulkoiseen käyttöön"

ihan vähän hämmästyttää, että ketju on sijoitettu keittiössä-osioon

Alku näille viesteille lähti siitä,kun Oulunseudulta etsi eteerisiä öljyjä laittaakseen hunajaan, tehdäkseen "yskähunajaa". Ehkäpä sen takia nämä viestit siirrettiin tänne keittiöosastoon. Juttu ei vaan pysynyt sitten ihan keittiöosastossa.

Eteerisistä öljyistä niitä,jotka soveltuvat sisäiseen käyttöön, voi tietenkin käyttää myös ruuanlaitossa. Sekoitettava johonkin rasvaa sisältävään, koska ovat rasvaliukoisia. Eteeristen öljyjen myyjät eivät tietenkään tällaista puhu, koska pulloissa tulisi lukea, että vain ulkoiseen käyttöön ja lisäksi Suomessa aromaterapeuttikoulutukset ovat ns. englantilaisen koulukunnan mukaisia. Siitä olen itsekin aloittanut.  

Ja nää on niin monimutkaisia nämä kaikenlaiset pykäläkoukerot. Nythän esim. stevia vapautui myytäväksi makeutusaineena. Tähän asti se piti ostaa kosmetiikkahyllyltä ja siinä tais lukea, että ulkoiseen käyttöön.

Muutamia linkkejä  (amerikkalaisia ja englantilainen, kun en ranskalaisiin ole kyennyt tutustumaan). Käsittääkseni ainakin heillä on myynnissä aromaterapiakäyttöön laadukkaita eteerisiä öljyjä.

http://www.originalswissaromatics.com/   tätä yritystä johtaa Kurt Schnaubelt. Hänellä on mielestäni tosi hyviä kirjoja aromaterapiasta.

http://www.naturesgift.com/   tämä on Marge Clarkin yritys.

http://fragrantearth.eu/en/   Tätä yritystä johtaa Jan Kusmirik.

http://www.pacificinstituteofaromatherapy.com/    täällä ei ole eteeristen öljyjen myyntiä, mutta tietoa aromaterapiasta, ranskalaistyylisestä, ns. medical aromatherapy,  myyvät Kurt Scnaubeltin kirjoja sekä kirjasia aromaterapiaseminaareista. Instituuttia johtaa Kurt Schnaubelt.