Eteeriset öljyt

Tarkoittaa siis sanoa, että jos haluaa kunnollisia öljyjä, ne pitää tilata ulkomailta? Taidan siinä tapauksessa tyytyä Suomessa myytäviin, koska esim. laventelia ja eukalyptusta meillä kuluu paljon ja niitä on saatava lisää sillä hetkellä, kun loppuu/tarvitsee.

Anita, laatuvaatimukset eteeristen öljyjen suhteen riippuu tietysti siitä, mitä niiltä odottaa. Jos olet tyytyväinen siihen, miten ostamasi laventeli ja eukalyptus ovat toimineet, niin miksipä etsiä mitään muuta. Kyllä minäkin olen ollut ihan tyytyväinen moneen ostokseeni täältä kotimaastakin, mutta myös pettynyt joihinkin. Ja kaipa minulle nyt on vain käynyt niin, että mitä syvemmälle olen eteeristen öljyjen maailman mennyt niin sitä vaativammaksi olen tullut laadun suhteen.

Maailmassa tuotetuista eteerisistä öljyistä vain muutama prosentti käytetään aromaterapiatarkoituksiin. Aromaterapiassa laatuvaatimukset ovat toiset kuin teollisuuskäytössä. Kaikenlaista fuskua esiintyy tosi paljon. Esim. sitruunamelissan eteeristä öljyä ei maailmassa tuoteta vuodessa yhteensä kuin noin 15 kg, mutta myydään kymmenkertainen määrä ainakin. Halvimmissa öljyissä fuskataan varmastikin vähemmän. Aitona laventelina myydään paljon lavandiinia jne.

Lisäys: Linkeissä on kivaa tietoa eteerisistä öljyistä ja niiden käytöstä, vaikka ei öljyjä ulkomailta hankkisikaan.

Kiitos, Tuomipihlaja, pitää lukea ne. Käytän eteerisiä öljyjä jonkin verran. Pääasiassa tietysti flunssalääkkeenä eukalyptusta, laventelia ja teepuuta sekä rauhoittumiseen laventelia ja timjamia ja hierontaan laventelia. Appelsiinipullo löytyy aina vessasta. Sitten tuolta löytyy vielä viidestä kymmeneen muutakin pulloa, mutta niiden käyttö tuntuu jääneen aika vähäiseksi.

Ei näytä löytyvän syötäväksi kelpaavaa eukalyptusta/mentolia mistään. Outoa sillä noitahan käytetään mm. karkeissa joten niitä on pakko olla olemassa.

tuomipihlajan jutusta kopioituna->
"Mentholi on tällainen piparmintusta eristetty osa, se ei siis ole eteerinen öljy" ja "Laadutonta "teollisuustuote"-piparminttua on varmastikin paljon myynnissä. Ja sitähän se on tietysti piparminttukarkeissa."
lienevät nuo erilaisissa makeisissa olevat = syötävät kaikki teollisuustuotteita…

Kelpaisko Japol, japanilainen piparminttuöljy?
http://www.sinunapteekki.fi/catalog/japol-japanilainen-piparminttuoljy-10ml-p-1083.html

Taikka tällainen? http://www.iherb.com/Now-Foods-Essential-Oils-Peppermint-2-oz-59-ml/21127?at=0

iHerbissä on edulliset hinnat ja postimaksut. Muistaakseni tilauksen täytyy olla alle 80 euroa, niin välttyy joltakin maksulta (en muista miltä). Itse en ole tilannut, mutta täällä on hyvät ohjeet: http://www.onnistuneetkaupat.fi/iherb-tilausohjeet/

Oulunseutu, mitäs jos yrittäisit soittaa vaikka Hunaja-Aittaan tai vastaavaan ja kysyä, saisiko heiltä ostaa pienen erän tai osaisivatko sanoa, mistä saa? Ainakin Hunaja-Aitta valmistaa Niiskuneiti-hunajaa, jossa on eukalyptusta, ja samoin yksi sipoolainen firma, mutta sen nimeä en nyt valitettavasti muista.

Luulisin, että kaupasta ostetusta eukalyptuksella maustetusta hunajasta se eukalyptus ei ole yhtään sen paremmin syötävää kuin jos ostaa aromaterapiakäyttöön tarkoitettua eukalyptuksen eteeristä öljyä, jossa on merkintä, että ei sisäiseen käyttöön. Aromaterapiakäyttöön myytävät eteeriset öljyt ovat mahdollisesti parempilaatuisia kuin elintarviketeollisuudessa käytetyt tai ainakin pitäisi olla.

Olen itsekin tehnyt joskus eukalyptushunajaa (eukalyptusta ei saa yliannostella, limakalvoja ärsyttävää). Eukalyptus toimii hyvin hengitettynä (nenäliinasta, höyryhengitys), jos on kyse keuhkoputken tulehduksesta ja yskästä. Sen päävaikutus on limaa irrottava. Ei astmaatikoille eikä pienille lapsille. Kovassa hakkaavassa yskässä voi kokeilla myös meiramin (Origanum majorana) eteeristä öljyä, niellään tippa lusikallisessa hunajaa muutaman kerran päivässä. Tai meiramin eteeristä öljyä voi hieroa laimennettuna rintaan. Meiramin päävaikutus on spasmeja laukaiseva.

Oulunseutu, teollisuuskäyttöön myytäviä eteerisiä öljyjä ei ole ainakaan näkyvästi vähittäismyynnissä. Vaikka kaikenlaiset marketeissa halvalla myytävät tuoksu- ja saunaöljyt taitavat olla juuri niitä samoja, mitä teollisuudessa käytetään. Piparmintun eteerisestä öljystä eristetty menthooli on jo sen verran rajua tavaraa, että se ei olisi turvallista vähittäismyynnissä. Paljon turvallisempaa on käyttää kokonaista eteeristä öljyä eli esim. piparminttuöljyä. Siis menthooli ei ole mitenkään paremmin syötäväksi kelpaavaa.

Laadukas varta vasten aromaterapiakäyttöön valmistettu piparminttuöljy ei myöskään ole mitenkään sen vähemmän syötäväksi kelpaavaa kuin luontaistuotekaupoista saatava sisäisesti käytettäväksi (ruuansulatusongelmiin)tarkoitettu Japol piparminttuöljy.

Monissa muissakin sisäisesti käytettäväksi tarkoitetussa tuotteessa on eteerisiä öljyjä kuten Carmolistipoissa. Kun ne myydään näin laimennettuna, niin ei tarvitse merkitä, että vain ulkoiseen käyttöön.

No, johan mun runosuoli puhkes tällaseen yksinpuheluun . Asia taitaa olla niin sydäntä lähellä .

Ihan vapaasti vaan Tuomipihlaja :slight_smile: On se hyvä että täälä on joku jolta kysyä neuvoa. Parikymmentä vuotta olen eteerisiä öljyjä käyttänyt enemmän tai vähemmän. Nykyään taas vähemmän. Laventelia on aina kaapissa, kuin myös teatreetä. Mm. eucalyptusta, frankinsensia, katajanmarjaa, männynneulasta on ollut myös käytössä. Esim laventelihauteella olen aina alkavan jännetuppitulehduksen saanut paranemaan.

on se hyvä jakaa tietoa. Mullakin on yks nokian puhelinlaatikko täynnä niitä 10 ml pulloja. Mitä eteeristä mullei oo, sitä ei vissiin tarvita.

Tuosta vielä mentholista, Carmoliskin polttaa suun, jos ei sitä riittävästi laimenna. Itse laitan ruokalusikkaan kylmää vettä ja siihen 10 tippaa Carmolista. Irrottaa yskää ja limaa, rauhoittaa yskänärsytystä. Auttaa myös mahakipuihin ja pahoihin kaasuongelmiin (kelläpä sellaisia nyt olisikaan…).

Kiitos kovasti tiedoista! Tuomipihlaja, kirjoitit viestissäsi että eukalyptus ei sovi astmaatikoille. Voisitko tarkentaa miksi? Olen astmaatikko joten siksi kiinnostaa kovasti. Olen myös allerginen monille aineille joten esim. Carmolis-tipat eivät käy.

Astmaatikkojen on hyvä kokeilla varovasti. Joillekin astmaatikoille eucalyptus globulus ei sovi,varmaan monille sopiikin. Sopimattomuus saattaa johtua eukalyptuksen melko korkeasta 1,8-kineolipitoisuudesta. Sopimattomuus saattaa kuitenkin johtua myös siitä, että markkinoilla olevista eucalyptus globuluksista väitetään ison osan olevan ns. katkaistuja (rectified, siis muunneltuja) eukalyptuksia. Katkaistusta eukalyptusöljystä on poistettu osa ainesosista, jotta 1.8-kineoli-pitoisuus saadaan suuremmaksi. Kineoli tuo öljyyn sen hyvin terävän, peittävän tuoksun. Kineoli on myös se limaa irroittava ainesosa. Eukalyptuksesta jää tällöin muita tasapainottavia ja "pyöristäviä" ainesosia pois. Katkaistu öljy ei siis enää ole kokonainen täysin luonnollinen öljy, vaan ominaisuuksiltaan raaempi. Olen lukenut sellaisista astmaatikoista, joille ei useimmat eukalyptukset sovi,mutta sellainen varmasti kokonainen (unrectified)öljy on ollut hyvää käyttää.

Lisäys vielä: Tuli vielä mieleen, että jotkut astmaatikot eivät myöskään siedä höyryhengitystä, siisi han vaan hengittää sitä kuumaa vesihöyryäkään. 

Kiitos taas! Käytän saunassa eukalyptus- ja mentholituoksuja, ja ne ainakin sopivat hyvin. Olen myös syönyt ruotsalaisvalmisteista Förskylnungshonungia (tai jotain sinnepäin), missä on eukalyptusta, mentholia ja piparminttua, ja se sopi. Sitä vaan ei tahdo saada mistään.

Tosin nyt heräsi kysymys mistäs minä tiedän käykö ne minulle oikeasti, ei siis ainakaan tule hengitysongelmia välittömästi. Sitä en ole hoksannut seurata onko astma pahentunut eukalyptuksesta, noita kun käytän silloin kun on flunssa ja muutenkin röörit ahtaalla.

Piparminttuöljyä minulla jo on, se taitaa olla turvallisempi?

Olen kyllä siinä käsityksessä, että sillä sopimattomuudella on tarkoitettu sitä, että se laukaisisi astmakohtauksen. Eukalyptus ei varmaan pahenna tilannetta mitenkään jälkikäteen, se poistuukin elimistöstä melko nopeasti keuhkojen kautta. En usko, että sinun kannattaa eukalyptusta jättää pois käytöstä, jos kerran se ei sinulle kohtauksia aiheuta.

Yleensäkin astmaatikon on kokeiltava haihtuvia öljyjä varovaisesti. Piparminttukin on varsin läpitunkeva vahva tuoksu, mutta jos se ei laukaise kohtausta, nauti siitä.

Piparminttu öljyn suurimmat tuottajat ovat USA ja Kiina, pääasiassa mentholin tuottamista varten. Noista maista tulleisiin piparminttuöljyihin kannattaa suhtautua varauksella, eivät välttämättä ole kokonaisia,vaan erilaisia standardisoituja sekoituksia ym. Ranskassa ja Englannissa tuotetut piparminttuöljyt ovat yleensä laadukkaampia ja sopivat paremmin aromaterapiatarkoituksiin. Öljy ei ole ollenkaan luotettava, jos alkuperämaata ei saa tietää. Sen pitää lukea joko pullossa tai myyjällä pitää olla jokin lista näistä tiedoista, joita hän voi näyttää.

Kuvittelisin, että vesilitran juomisessa on se ajatus, että pöpöt suun limakalvoilta (jossa tartunta usein tapahtuu) huuhtoutuu runsaan veden mukana mahalaukkuun. Mahalaukun happamat olot tappavat pöpöt. Tartunta ei tapahdu yleensä enää nenän tai suun jälkeen, kun ovat menneet eteenpäin ruuansulatuskanavassa.

Aromaterapiassa (ranskalaistyyppisessä) on seuraavanlainen tehokas keino vahvistaa vastustuskykyä tarttuvien tautien suhteen. Huom! käytä vain laadukkaita eteerisiä öljyjä tähän, iho sietää niitä huomattavasti paremmin.

Joka päivä suihkun yhteydessä varsinkin talvisin flunssakausien aikaan: Suihkussa lämmenneelle ja märäksi jätetylle iholle sivellään antiviraalisia ja immuniteettia vahvistavia iholla hyvin siedettyjä eteerisiä öljyjä laimentamattomana 5-20 tippaa varsinkin imusolmukkeiden alueille. (Suunnilleen näin 1 tippa kumpaankin jalkapohjaan, yhet tipat nilkkojen vaiheille levitellen kohti polvia, tipat polventaustoille, tipat nivusalueelle (ei limakalvoille!), muutamia tippoja vatsan alueelle, muutamia tippoja rintakehään, tipat kumpaankin kainaloon, tippa kaulan alueelle, ite en laske tippoja näin tarkasti). Eteeriset öljyt rasvaliukoisina imeytyvät nopeasti ihoon (joka on aina rasvainen), kun ovat laimentamattomia, eikä mukana tule siis pohjaöljyä tai jotain voidetta (mikä siis hidastaa ja vähentää imeytymistä). Märällä iholla eteeriset öljyt on kuitenkin helppo levittää jokapuolelle, jotta imeytyvät laajalta alueelta. Odota hetki, 20 sek, niin voit jatkaa suihkuttelua tai kuivata.

Aloita kuitenkin varovasti parilla tipalla polvien takaa, jotta tiedät sietääkö ihosi jotain tiettyä öljyä laimentamattomana. Jos ok,voit vähitellen suurentaa annosta ja tehdä eteerisistä öljyistä seoksia. Seokset vielä tehokkaampia kuin jokin öljy yksin. Ja seoksessa voi aina olla niitä kaikkein lempeimpiä öljyjä eniten. Kokeilun voi aloittaa lempeällä aitolaventelilla.

Hyviä öljyjä vastustuskyvyn nostamiseen suihkukäytössä ovat esim. Eucalyptus radiata, Hyssop decumpens (ei saa valitettavsti kai Suomesta ollenkaan), niaouli, palmarosa (joidenkin iho liian herkkä tälle), ravintsara, teepuu, thyme linalool, laakerinlehti (bay laurel, Laurus nobilis, tämä on monelle iholle liian vahva varsinkin yksin, yksin ei pidä käyttää seitsemää päivää pidempään).

Tuomipihlaja, mistä hankit eteeriset öljysi?

Olen päätynyt hankkimaan eteeriset öljyni USAsta, täältä: http://www.originalswissaromatics.com/. Postitus ei ole ihan halpaa ja tulliin joutuu tekemään tulli-ilmoituksen ja maksamaan arvonlisäveron.

Tässä toinen osoite, jossa on kivaa tietoa eteerisistä öljyistä. http://www.anandaapothecary.com/ Myyvät myös öljyjä. En ole kokeillut. Hinnat ovat selvästi halvempia ja öljyjen alkuperätiedot eivät yhtä tarkkoja kuin tuolla, josta olen ostanut. Heidän näkemyksensä aromaterapiasta kuitenkin sellainen,josta tykkään (siis ranskalaiseen koulukuntaan pohjautuvaa aromaterapiaa).

Jostain syystä en nyt saanut noita osoitteita linkeiksi.