Ongelmana olisi kun kukan väri on nykyään aina valkoinen. Saadessani tämän silloin aikoinaan oli punakukkainen. Onko mullassa vika, happamuudessa vai hoidanko muuten väärin? Kertokaa viisaat. Olisi paljon kauniinpi punaisena.
Erään flamingonkukkani kukat ovat vihreitä eivätkä ne väriään valkoiseksi näytä vaihtavan. Sain sen työpaikaltani ja oli ihan kamalassa kunnossa ennen perusteellista ja rakkautta pursuvaa hoitoani. En tiedä mistä väritys johtuu.. Ei kai se tuuripeliä ole?
Onko flamingonkukka myrkyllinen?
Ostin tänään ison flamingokukan, kun halvalla sai. Maksoi vaivaiset 4€.
Oli 2 "kukkaakin", mut kysymys onkn semmonen, että voiko flamingosta leikata lehtiä?
Siinä on muutama tosi ruma lehti. Kärssikö ne leikata pois?
Mie olen ettiny punasta flamingokukkaa jonkun aikaa. Sitte ko se silmään sattu niin vieressä oli vaaleanpunanen kummastus, jossa oli kapeampi suojalehti. Vaaleanpunanen lähti matkaan.
Miten sitä pitäs hoitaa? Sen tyvellä on "puikkoja", kuin lyhyitä ilmajuuria. Mitä ne on ja kuuluuko niitten olla mullan päällä? Kasvi oli työntymässä ulos muoviruukustaan, siirsin sen vähän isompaan saviruukkuun. Sekotin kukkamultaa, orkideamultaa, vähän hiekkaa ja pienirakeista lecasoraaki joukkoon. Menikö mettään?
En tiedä, miten asia oikeasti on, mutta minä olen leikannut flamingostani rumat/huonot lehdet pois, eikä ole ollut moksiskaan. Ja on muuten ihana kasvi, tosin minulla taitaa olla sellainen pienempi versio, joka on helppohoitoisempi kuin ns. iso flamingonkukka. Ts. omassani on vähän pienemmät violetinpunaiset kukat (mutta ihan flamingonkukan näköiset).
Ostin sen syksyllä 2006 jostain alesta (oli juuri lopettamassa kukintaa ja aika raaskun näköinen, mutta kun halvalla sai jne.) ja mullat vaihdoin keväällä 2007 ja elokuusta 2007 olen tänne saakka saanut nauttia kukinnasta eli yli puoli vuotta! Kasvaa ihan huoneen lämmössä länteen viettävällä ikkunalla altakasteluruukussa työpaikallani ja tuiskautan joskus kosteutta sumutepullosta -jos muistan. On siis minusta tosi kiitollinen kasvi! Ne ilmajuuret kai kuuluvat kasviin ja voivat olla ihan mullan päälläkin. Ainakin minulla on. En muista kyllä, millaista multaa laitoin. En ehkä ihan tavallista kukkamultaa.
Kiitos Veera04! Tosi pitkään kestävät kukat flamingossa eikä ole vielä osottanu merkkejä viihtymättömyydestä. Lisävaloa on saanu kun on kymbidin lähellä länsi-ikkunalla ja yhen uuden kukan avannu. Varovasti olen sitä kastellu alakautta.
Ehkä Suvan kukkien väri ei kehittyny liian pimeässä..?
Minulla on flamingonkukalla tosi karkea kasvualusta, orkideamullan seassa vaan vähän taimimultaa. Olin vielä niin rohkea, että laitoin saviruukkuun, mutta vielä ei ole kuivunut vaan päinvastoin kukkii ja viihtyy hienosti. Ilmankosteutta nostamassa muut kasvit, pari vesimaljaa ja suihkutus lähes päivittäin.
Itsekin olen surutta karsinut rumat lehdet ja kukat pois. Ja ne pötköt tosiaan on ilmajuuria, niihin ei saa kajota.
Sain kuin sainkin flamingokukkani kukkimaan uudestaan :)!
Tosin vain yhdellä kukalla, mutta kun olin valmistautunut kukkimattomaan viherkasviin, joka toden näköisyydellä kuolee sekin, niin olen todella positiivisesti yllättynyt.
Mulla on 2002 tai 2003 saatu Flamingokukka, joka kasvaa sellaista kyytiä, että joudun sitä joka kevät leikkelemään rankastikin. Tunnustan tekeväni kauneusleikkauksia myös pitkin vuotta -vanhuuttaan kun kasvi tuppaa jo (etenkin talven pitkinä pimeinä) vähän ränsistymäänkin välillä. Silti ahkerasti ja uskollisesti puskee valtavasti uutta lehteä joka kevät, kukkiikin ihan kauniisti (vaikka minullakin alunperin heleän vaaleanpunainen väri on muuttunut vaaleammaksi).
Aikaisemmin poistelin vain yksittäisiä lehtiä, nyt olen jo monena vuonna leikannut ihan reippaasti “päät poikki”. Muuten ne lehtivarret tai -oksat venyvät niin korkeiksi, etteivät enää pysy ryhdikkäästi pystyssä vaan alkavan löpsöttämään ruman näköisesti painavien lehtikimppujen painosta.
Toissa keväänä sain päähäni koittaa tuollaisen latvan juurruttamista vesilasissa. Juurtuihan se! Sain kaksi kaunista kasvin alkua, toisen pidin itse ja toisen lahjoitin kasvia ihastelleelle ystävälle. Ensimmäisenä vuonna kasvoi vähän laisesti, eikä kukkinut, mutta nyt puskee iloisesti uutta lehteä! Vesimaljoissa on myös juurtumassa kaksi uutta flamingokukan alkua. Vedessä näkyykin jo vahvat, suloisen vaaleanpunaiset juuret. Taidanpa kohta siirtää multiin mokomat.
Eli oman kokemukseni mukaan sietää reipastakin leikkausta ja latva- tai sivupistokkaita (ei yksittäisiä lehtiä) kannattaa koettaa myös juurruttaa
Hyviä vinkkejä cerasus.Taidanpas kokeilla tuota juurruttamista.
Heippa! Olen ihan uusi täällä, joten en vielä ihan tiedä, miten hommat toimii.. Mutta kuitenkin. Omasta flamingon kukastani tulisin kertomaan ja apuja kyselemään. (Kellähän menee jo hermot?? :D)
Elikkä minä olen omani saanut varmaankin noin viisi vuotta sitten. Rassukka on ollut jo tosi pitkään huonovointinen ja sen kyllä huomaa:
Melkein kaikki lehdet ovat enemmän tai vähemmän kärjistä menneet ruskeiksi ja kasvin "varret" ovat kuivuneiden ruskeiden pikku lehtien peitossa. Vihreää sieltä kuitenkin pilkottelee. Pitkän aikaa olen katsellut sen kituvan jotakuinkin tuollaisena, välillä olen harkinnut vinttaavani sen ö-mappiinkin, mutta elämänhalua sillä kuitenkin taitaa vielä olla. Kyllä se on uusia lehtiä väsännyt aika ajoin. Lueskellesani täällä puutarhanetissä ko. kasviin hoito-ohjeita innostuin istuttamaan sen uuteen multaan. Kun otin sen vanhanaan ruukusta, olin yllättynyt löydöstäni; löysin nimittäin juurien ja mullan seasta sellasia valkoisia könttejä, näytti ikään kuin raejuuston palasilta. Mitähän nuo on mahtaneet olla? rapsuttelin niitä niin huolellisesti pois, kuin mahdollista ja tuikkasin uuteen multaan, kastelin (en mitenkään rankalla kädellä) ja tökkäsin muutaman substral-ravinnepuikonkin multaan.
Ennen tätä kasvi on ollut hyvinkin hämärässä huoneessa, kastelu satunnaista, melko vähäistä. Nyt laitoin tämän olkkarin ikkunalle, ikkuna taitaa antaa jotakuinkin itään päin. Kaikki muut kyseisellä ikkunalla olevat kasvini voivat mainiosti. (Jos ei oteta laskuun tuota juorun pätkää.. :D)
Onkohan tällä selviytymismahdollisuuksia ollenkaan? Mitä voisin tehdä? En millään raaskisi heittää tuota poiskaan, jos jotain toivoa vielä on.
Olisin kiitollinen avustanne! :)
Safrane, se valkoinen on todennäköisesti perliittiä. Sitä lisätään multaan pitämään sitä huokoisena.
Jos panit uuteen multaan vielä ravinnepuikkoja, voi kasvualusta olla vähän liian tyjyä kasville. Uudessa mullassa ravinteet riittävät noin kuukaudeksi ennen lisäravinnetarvetta (pussin kyljessä on usein ohje).
Millaisella ikkunalla se sinulla on? Flamingokukka ei tykkää auorasta auringosta.
Liikaa sitä ei saa kastella, nuo ruskeat laikut voivat olla sen tulosta. Kuivaksikaan sitä ei kyllä saa päästää :-).
Ystäväni iso flamingonkukka saa upotuskastelun kerran viikossa, ja kukoistaa. Multa saa olla melko läpäisevää mielestäni.
Sain itse syksyllä lahjaksi Flamingokukan joka myös kukki todella pitkään. Sen mukana tullessa hoito-ohjeessa luki että multa pitäisi pitää kukan juurelta kosteana (?). Uusia kukkia ei ole ollut näkyvissä. Pitänee vaihtaa se parempaan purkkiin kun hengailee edelleen samaisessa purkissa kun missä se kukkakaupasta tullessaan majaili.
"Tuumasta toimeen" vaikka vähän aikaa kesti. Tänään sai flamingokukka uuden purkkinsa, laitoin kevytsoraa mullan sekaan jos sillä vaikka joitain suotuisia vaikutuksia olisi (?). Nähtäväksi sitten jää mitä heitteillejätetty kukkaraasu mullan ja purkin vaihdosta tuumailee.
Alesta löydetty flamingonkukka. Yleensä olen huono näiden viihtymisen kanssa, saa nähdä kuinka nyt käy.
Menin ja tapoin sitten sen flamingonkukka-raukan, josta tuossa aiemmin pistin kuvankin. Mutta onneksi tajusin silloin varmuuden vuoksi siitä leikellä muutamia pätkiä, jotka nyt näyttävät tältä:
Vielä tossa kitkuttaa noita vanhojakin lehtiä (kärjet ruskeina :D), mutta noita uusia on tullut tosi kivasti ja näyttävät hyvinvoivilta. Auttakaa mua tän kanssa, että en tätäkin onnistuisi tappamaan? Miten pidän tätä pienokaista hyvänä? :)
kastelu lämpimällä seisoneella vedellä, turpeen sekainen läpäisevä kasvualusta. istutus pitää tapahtua niin, että se paakku tai mikä oikealta nimeltään onkaan, on mullan pinnalla, eli liian syvälle ei saa istuttaa. lannoitus esim. rodolannoitteella. kasvi on happaman maaperän kasvi. lehtien suihkuttelu auttaa.
Kuinka kauan menee kun nuput aukeaa? Mulla on ehkä jo kk päivät vaan kasvaneet pituuttaa ja sitten vaan töröttäneet… Ja luulin että ovat isompia (kukat), mutta tulitikun mittasia ovat. Noh, pääasia että edes kukkisi kunnolla!