Flamingokukka, Anthurium

Minä lankesin ostamaan vaaleanpunaisen flamingon. Eli ilmeisesti saa kastella varsin runsaasti näin talvisaikaankin? Kuinka paljon flamingon hoito eroaa viirivehkan hoidosta?

Mikä ihme on flamingolla hätänä, nyt on joka lehti alapuolelta ruosteenruskea ja päältä kellastuvat. Oli ihan täynnä juuria ruukku, joten vaihdoin vähän isompaan ja laitoin turvepitoista uutta multaa. Olen koittanut kastella kerralla ja sitten antaa kuivahtaa. Mutta mikä voisi olla vaivana? Mietin juuri, että onkohan tuo oikeasti tehnyt yhtään ainutta uutta lehteä meillä ollessaan, vai tekeekö nyt hidasta kuolemaa yksi lehti kerrallaan?

Näin eilen LPR:n Plantussa sinisiä ja violetteja flamingoja. Onko ne ihan luotaisia värejä? Omaan silmään varsinkin se sininen näytti tosi keinotekoiselta. Itselleni ostin vaaleanpunaisen, naistenpäivän kunniaksi! Tosin päivää myöhässä…

Ei oo sinistä flamingoa olemassakaan :slight_smile:

Miks flamingon pitäis olla jonkun muun värinen kuin se ihana lakanpunainen. En halua edes kuvitella sinistä flamingoa.

Nyt se ostaessa ihkun pinkki tekee haalean vaaleita kukkia. Taitaa ulkoruokinta kutsua.. Ja se on sit sen ihan oma vika, jos ei selviä talvesta!!

Eihän tätä kauppaan voinut jättää.

Köyhdyin huikeat 7€.

Sain jouluksi,vielä kukkii.Kasvoi suojapurkissa jonka tänään poistin kun en uskalla enää siinä kasvattaa kun ei näe “kastelua”.Oli niin tiiviisti kasvatusruukku suojapurkissa että ei lähtenyt pois kun ottamalla kasvi pois.No lisäsin multaa ja vähän isomman purkin,en osaa oikein kastella jos on suojaruukussa,vaikka se siinä kauniimpi olisi..

Edellisen innoittamana ostin joku viikko sitten tämän värisen,yksi kukka vain oli, kukka kestää kauan.

Lehtien kärkien ruskettuminen on yleensä merkki epäsäännöllisestä kastelusta ja myös riitävän ilmankosteuden puuttumisesta. Itse käytän aluslautasen alla isompaa aluslautasta jonka täytän vedellä nii pitää ilmaa kosteana kasvin ympärillä. Joskus kaadan tälle isolle aluslautaselle kiehuvaa vettä vedenkeittimestä.
Omani Flamingo alkoi kukkiin vuoden alussa taas. Sen multa on kaktusmultaa höystettynä kookoskuorella (hötömulta) ja styroxpallukoilla muovipurkissa. Sijaintina länsi ikkunalla. Just tökkäsin sille lannoitepuikot.

Yllättävän äkkiä juurtui marketin peruspunainen. Olli jotenkin huonovointinen kaiken aikaa, syyksi paljastui mädät juuret. Silpasin terveellä kohdalta poikki, jätin yhden lehden ja sijoitin sammalvuoteelle ja muovimuki päälle. Reilu viikko, Tässä tulos.

Tänään tullut Amalia Elegance

Tämä se jaksaa kukkia. Alkuperäiset 4 jo kuihtuneet pois. Kukkia kuitenkin kaikenkaikkiaan ny 7 kpl. Ei sopinu kaikki kuvaan. Melkoinen roisko, mittaa mullasta ylimpään kukkaan noin 60 cm.

Ihan pakko oli ostaa tämä söpöläinen :smiling_face_with_three_hearts:

Mulla kitui pitkään tämä flammari ja mädätti lehtiään. Luin jostain, että se tykkää happamasta kasvualustasta ja kasvaa jopa sahajauhossa.
Istutin sen seokseen, jossa on vähän multaa ja enimmäkseen liiterin lattialta kaavittua puukariketta.
Nyt se työntää uutta lehteä ihan hulluna.

Aika jännä, kukan väri oli alunperin pinkki, mutta nyt menee punaiseen. Onkohan tuo hapan kasvualusta muutoksen takana?