Minun suhteellisen pieni pihani on pienellä maaseutukylällä Keski-Suomessa IV vyöhykkeellä. Suhteellisen pieni siksi, että rivitalopihaksi se on melko suuri. Talo on viiden perheen rivitalo lähes etelä-pohjois suunnassa. Minun kotini on talon pohjoispäädyssä. Olen asunut tässä lähes 26 vuotta. Etupiha (tien puoli) on itään ja takapiha länteen.
Lisää näitä talvikuvia, näistä näkyy pihan koko selvemmin kuin kesäkuvista...
Tässä on sitten takapihaa kuvattuna takapihan terassilta länteen päin. Tuo karvapallo linssilude on minun koirapoika cairnterrieri Timi, jolle on kaivettu lumeen koirapolkuja.
Takapihan terassilta luoteeseen päin...
Sitten pihan länsipäästä takapihan terassille...
Samasta kohtaa kuin edellinen kuva koilliseen päin. Pihan suojaksi kylmiltä tuulilta olen istuttanut unkarinsireeniä, lumipalloheiden, korallikannukkaa ja alunperin terijoensalavapensaan, mikä on vuosien aikana kasvanut lähes puuksi. Edessä näkyy tosin iso tyrni. Vasemmalla iso mustaviinimarjapensas.
On sinulla todella iso piha rivitalopihaksi.
Pieni kasvimaa vattu ja pensasmustikoineen piti suojata verkkoaidalla. Näillä koirapojilla on tapana käydä nostelemassa jalkaa sinne ja tänne.
Tuossahan sinulla on pihaa jo omakotitalon pihan verran. Paljon enemmän kuin minulla, asun samalla tavalla päätyasunnossa rivarissa.
Tästä kuvasta näkyy paremmin tuulensuoja pensaat. Aita on laitettu koiraa varten, ja tarkoituksella talon nurkalta pensasaitaan. Päästiin vähän lyhyemmällä aidalla. Siskon kanssa se neljä vuotta sitten laitettiin.
Sitten kuva koillisesta lounaaseen terijoensalavan ja unkarinsireenin muodostaman kaariportin läpi.
Vielä yksi talvikuva aidan vierestä länteen.
Niin on tässä ihan tarpeeksi työmaata yhdelle eläkeikäiselle naisihmiselle. Tosin sisko välillä auttaa isommissa hommissa, joita ei saa yksin tehtyä, ja valittaa aina, että tämä on yksi työleiri.
Oi kuinka kivan näköinen piha Florinda. Mukava myös lukea kuvatekstiä samalla, kun katsoo kuviasi. On iso piha rivitalon pihaksi, täälläkin päin on paljon pienempiä yleensä rivitalon pihat. Nyt kun niitä rivitalojakin rakennetaan ihan vieri viereen. Kaunista ja odotan innolla niitä kesäkuvia samasta pihasta.
Muutin syksyllä tähän vastavalmistuneeseen taloon. Etupihalle eli istutettu yksi hansaruusu. Muuten koko piha oli nurmikkoa.
Nämä vanhoista valokuvista skannatut kuvat ovat vähän sumeita.
Edellinen koirapoika norfolkinterrieri Niki 13v. ihastelee keväällä kevätesikoita.
Nämä kuvat ovat reilun kuuden vuoden takaa. Kovin paljon minä en ole aikaisemmin pihaa kuvannutkaan. Matkakuvia löytyisi kyllä vaikka kuinka paljon.
Korallikannukka tuosta takaa on siirtynyt tulensuojaksi terijoensalavan eteen. Valko-ja keltavuokkoja etualalla.
Tyrni pääsi korallikannukan paikalle. Kolme tyttötyrniä ja yksi poikatyrni minulla pihassa on.
Olen kasvanut omakotitalossa rinnetontilla, jossa piha oli porrastettu kivimuureilla, joten alkuun minua tämä tasainen piha ahdisti. Jonkunlainen kivikkopuutarha, edes pieni ,oli pakko saada.
Juhannusruusu talon nurkalla oli myös pakko olla.