Gardenia, Gardenia

Kolmannen kerran yritän pärjäillä gardenian kanssa, mutta sama ongelma toistuu. Osa nupuista putoaa ennen kuin aukeaa tai sitten ruskettuu ja aukeaa vain osittain. Sitten alkaa lehtiä ruskettua ja putoilla. Lopulta rehu on vainaja. Mikä mättää? Kuivumaan se ei ole päässyt eikä ötökkiä näy. Inhoaako se vesijohtovettä noin voimallisesti? Vai lannoiterakeetko sen suututtavat? Onks kellään ideoita?

Juu, minulla on idea: kastelet liikaa! Yleensä sanotaan että kukkien pahin vihollinen on liian tunnollinen hoitaja. Se kyllä on totta. Kastele siis vähemmän ja pitää kasvi puolivarjossa. Terkut lähettää eräs gardenian ystävä !

No se voi kyllä olla totta. Eka gardeniani pääsi kuivahtamaan ja melkein kuoli jo ekana viikonloppunaan, kun en tajunnut, että se tosiaan kuivuu niin äkkiä. Sen takia olen kastellut useammin niitä, jotka olen sen jälkeen ostanut. Taitaakin olla vaikea rehu, ei saa kastella liikaa eikä liian vähän. Se onkin aika säätämistä sitten, kun kämpässäni on kuuma ja kuiva keli keväästä syksyyn, länsi-ikkuna näet. Vihannespunkkeja tulee tosi herkästi ja ihan huomaamatta pääsee moni kasvi kuivahtamaan. Tasaisen kosteuden luominen on vähän hankalaa, kun lisäksi vielä olen paljon poissa kotoa.

Minulla oli Gardenia muutaman vuoden ja se näytti viihtyvän oikein hyvin, kunnes lähdimme pitemmäksi aikaa ulkomaille töihin ja jouduimme turvautumaan pojan kasteluapuun=> gardenia menehtyi. Gardenia pitää hajavalosta. Jos lämpötilan saa laskettua alle 20-asteeseen aina parempi, sillä haihtuminen on tuolloin pienempää. Sitten sokerina pohjalla: Gardenia pitää happamasta maasta ja siksi kalkkipitoinen kasteluvesi(=vesijohtovesi) ei ole paras mahdollinen sille. Jos käytössä on jonkinlainen viherhuone, jossa ilman kosteuden saa korkeammaksi kuin asuintiloissa voi olla varma gardenian viihtyvyydestä.

tämä gardenia on mulla ollut 1,5v ja altakastelu ruukussa.Käytän ainostaan sadevettä kasteluun ja lannoitan alppiruusulannoitteella.Huone on valoisa ja aurinkoinen,kesällä ja kosteus yli 60%.Talven hän vietti noin 15C ja kukki keväällä 15 kukan voimin. Olen sumuttanut kevyesti jos näyttää sille että huoneilma kuivuu liiaksi

Mihin aikaan vuodesta olisi paras vaihtaa multa gardeniaan. Ruukku on aivan täyteen juuria, lehdistö on kyllä hyvin voivan näköinen ja kukkia putkahtelee vähän väliä.

Onko kukaan kokeillut kasvattaa gardeniaa semihydrossa? Su***lin saippuapohjainen hyönteismyrkky sopivaa myös gardenian suojaksi?

Gardenia kannattaa tosiaan laittaa altakasteluruukkuun ja kastella esim. sadevedellä.

Gardeniani kukkii - avaa kauniita vaaleita kukkiaan ja nuppuja on paljon. Mistä voisi johtua, että nuo avautuneet valkoiset kukat muuttuvat pian kellertäviksi - jopa ennen kuin ovat ns. täydessä kukassaan? Kukka sijaitsee länsi-ikkunalla - ei suoraa päivänvaloa. Saa lisävaloa kukkavalosta. Kastelun olen pyrkinyt pitämään tasaisena ja kalkittomalla vedellä. Muutama nupuista on myös ns. "kuivunut kasaan".

Toi kellastuminen on ihan ominaista gardenialle. Älä suotta oo huolissas :slight_smile:

Ostin mökkireissulla gardenian, joka joutui sitten oleilemaan ulkoilmassa, aika varjossa, 3 viikkoa. Nyt kotiuduttuamme huomasin, että nuppuja on vaikka kuinka monta. Yritän taiteilla kastelemisen ja suihkuttelemisen kanssa.

Ei ehkä enää kannata viedä ulos, vai mitä mieltä olette? Oletteko yleensä pitäneet tätä ulkoilemassa?

Minunkin on pakko hehkuttaa kuinka mun muutama viikko sitten adoptoimassa gardeniassa on 3 nuppua, -eli kunnia kuuluu siis edelliselle hoitajalle, ei mulle. Heti alkoi jännittää tuo kastelu ja kaikki enemmän kun tajusi että on nuppuja, kun haluaisi päästä nauttimaan kukista. :slight_smile:

joo mäkin oon huomannu tuon kalkittoman veden merkityksen. ennen kasteltiin meidän keikaria kraanavedellä. Sitten luin kasvikirjasta, että keitetty tai sadevesi olisi suositeltavaa, ja näin teimme. Viimeaikoina kasvi onkin kasvanut paljon. nyt tuli pitkästä aikaa nuppujakin, mutta jostain syystä niiden kasvu on pysähtynyt, ja pari nuppua jo tippunutkin… hmm… syitä voi olla monia. mielestäni kastelen ihan tasaisesti sitä, ei ole liian märkä eikä kuiva. pitäisiköhän sitä alkaa sumuttaa, kun kerta kosteasta tykkää… Jostakin oon myös lukenu, että liian lämmin huoneilma saattaa pudottaa nuppuja, sekä kasvin siirtely kukkimisen aikana… vaatelias kaveri tämä, mutta kerrassaan upeat kukat!

tyhmä kysymys, mutta mikä on semi -hydro?

halloota! mikäs on semi-hydro??? oho

Viherpeipolle: Semi hydro on orkidea rakeita ilmeisesti, kun googlaa sanan: Semi hydro, tulee vanhat puutarhanetin keskustelut ja ymmärsin, että se on jotakin happipitoista ainetta. En tunne semi hydro tuotetta itse yhtään.

lisään vielä, että lekasoraa.

ahaa.oukkei!

huumaavia tuoksuja on viimepäivinä saanut nuuskia keittössä, kun gardenia kukkii kahden kukan voimalla. Huomasin, että lisää pikkunuppuja on tulossa

Mahtava!! TAivas maan päällä! Jos tuosta pistokas irtoaa niin jonossa olen…