Eikös semi hydro ole vähän kuin kasvattaisi puoliksi vedessä?
Ah todellakin heaven on earth Kukka on aivan ihanan herkän kaunis, kauanko yksi kukka kestää?
Olen kerran kokeillut tuota ihanaa mutta ehkä hieman vaikeaa kukkasta kasvattaa ja oli välillä liian märkä ja liian kuiva ja liikaa öttiäisiä joten kokeilin siirtoa vesiviljelyyn mutta ajankohta ei varmasti ollut otollinen kun sekä pistokas että emokasvi kuukahti : ( ja oli talvi.
Kasvatan nykyisin kaikkia sisäkukkia vesiviljelyssä kun mullassa kasvatus ei minulta vain luonnistu. Nyt ajattelin kerätä rohkeutta ja kokeilla pistokkaan juurrutusta ja yrittää pitää emokasvia hengissä kunhan jostain vain löydän Gardeniaa. Niitä ei nyt ole pahemmin näkynyt kukkakaupoissa, onko niillä jokin sesonki aika, minkälaisen pistokkaan leikkaan, latvasta ilmeisesti mutta minkä mittaisen. Saako sen juurrutettua vedessä, minkäverran aikaa juurien esiintuleminen vie, onko jotain niksejä? Jos jollakulla on keväällä pistokasmateriaalia niin olisin kyllä valmis maksamaan, ennemmin ottaisinkin puhtosen pistokkaan kuin että ostan kokonaisen kasvin ja juurrutan siitä/ kokeilen taas emokasvin siirtoa vesiviljelyyn.
Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille kukkasten ystäville : )
Huiii Lankesin ja ostin Gardenian kun ison puskan niin halvalla sain, 6€ maksoi. Käytin sen suihkussa ihan tavallisella kraaana vedellä mutta muuten suihkuttelen ja kastelen sitä alvaarion vaihtovedellä. Näyttää rakentelevan pieniä nupun alkuja ja samalla ruskistaa / kellastuttaa muutamia lehtiä. Öttiäisiä ei näy mutta, epäilen että keikari on saanut jossain vaiheessa kylmää. Puska on tosi tiiviskasvuinen ja komea ja kiiltävälehtinen lukuunottamatta kellastuvia/ruskettuvia lehtiä joita on siellä täällä. Mitenköhän saisin hänet pysymään hengissä kevääseen että pääsen ottamaan pistokkaita ennenkuin siirrän vesiviljelyyn? Pistin hänet kukkavalon alle josko jaksaisi aukaista muutaman nupunkin.
Semihydro on vissiin,ehkä,kait sitä että istuttaa multajuurisen kasvin juuripaakkuineen multineen lecasoraan, ilmeisesti juuripaakkua hieman hajoitetaan ja istutetaan lecasoraan.
Yritin etsiä kuvaa gardeenian kukasta nuppuvaiheessa mutta löytyy vain kukkien kuvia eikä kumma kun on niin kauniit kukat. Luulin että ostamni keikari pukkaa nuppuja uusien lehtien lisäksi vai ovatkohan nuput sittenkin lehden alkuja. Nupuiksi luulemia ympäröi sellaiset kapeat terävän malliset vihreät suikaleet samanlaiset kuin ruusun nupuissa. Nuput ovat ehkä sittenkin lehden alkuja kun väri on ihan vihreä.
Tämä olisikin outo vuodenaika keikarin kukkia tai sitten se kukkiikin josko jouluksi yrittivät saada kukkaan… hope so : )
nyt tiedänki mikä on minun lempikukka, olin ihan unohtaa millainen huumaava tuoksu lähteekään gardeniasta… joskus ollut mutta ruskettui pois ja nuput tippui… ei saanut sadevettä niinkuin sitä ehdottomasti vaatisi…
Minä olen kastellut ihan hanavedellä. Vielä on ollut pirteä, mutta ei taida tykätä kuusesta, kun on samassa huoneessa niin nyt on lehtiä kellastunut. Vuosia sitten minulla oli suuri gardenia ja siihen avautui yli sata kukkaa, mutta silloin tuoksu oli niin huumaava, että oli nostettava ulos. Toivottavasti tuo nykyinen gardenia ei suutu kuusesta niin paljoa, että kuolee. Ostettaessa oli todellakin surkea raasku, mutta ruukun ja mullan vaihto saivat sen kukoistamaan.
Tällainen gardeniani on tänäpäivänä. Lehtiä on kellastunut.
talvellahan niitä kaikista kukista tahtoo väkisin kellastua
Minulla keikari on ihan tummanvihreä ja kiiltävälehtinen ja käy minun kans joka päivä suihkussa hengittelemässä höyryä : )
Miehen ja lapsien ilmeet oli aika ihmettelevät kun, tulin joulusaunaan gardenia toisessa kainalossa ja perhos orkidea toisessa kainalossa.Eivät olleet aikaisemmin huomanneet minun käyvän näiden kans suihkussa : )
Floora taitaa hoitaa kasvejaan oikein hyvin
- Äitini kävi myös gardenian kanssa suihkussa ja kyllä ne mahtavasti kukivatkin. Hänellä myös oli ikkunalla 50 litran akvaario, jossa kauniita kiviä ja gardenia asui siellä korkeamman kiven päällä kuivimpaan pakkaskauden yli talviaikaan, litra vettä akvaarion pohjalla. (etten nyt vain suuria salaisuuksia mene loruttelemaan )
Meillä hönkii päältä avoin 500l akvaario kosteutta kukille jotka ovat viereisellä kukkapöydällä ja amppeleissa. Tällainen vähemmän viherpeukalo olen kun tahdon aina tappaa kukkaparat mullassa kasvaessa. Vesiviljelyssä taas ei ole mitään ongelmia.
Gardeniassa oli kivasti ripsiäisiä ja löysimpä päivittäisessä syynäyksessä muutaman punkinkin. Rotua en tiedä mutta samantien myrkytin raidilla ja provadopuikolla. Piti vain kantaa kaikki kukat kodinhoitohuoneeseen jätesäkkimyrkytykseen ettei vain akvaarioon pääse raidia ilmavirtojen mukana. Myrkytin samantien kaikki kukat koska gardenia on ollut samalla kukkapöydällä muiden kukkien kanssa. Orkideaa en raidannut vaan laitoin lecasoraan provado siruliina vettä.
Toivottavasti ei homma karkaa käsistä : (
Masentavaa… En saanut ihanasta gardeeniastani juurtumaan pistokkaita eikä se halunut muuttaa hydroon kasvamaan. Jos jollain olisi vielä pistokasta ei mullassa niin olisin niiin iloinen jos sen saisin vaihtaa johonkin tai vaikka €:illa kustantaisin.
Omistan gardenian ja ostin sen viimekesänä.
Hyvin on alkanut tekemään taas nuppua, saanen nähdä milloin tämä ensimmäinen nuppu aukeaa. Huumaava tuoksu niistä kyllä tulee.
Nyt oli paikallisessa marketissa gardenia 9.90 ja taidan sen käydä sieltä maanantaina ostamassa ihan pistokas matskuksi, ei tunnu kenelläkään olevan gardeniasta mullatonta pistokasta. Gardeniaa oli 2 laisilla kukinnoilla. Toinen oli puhtaan valkoinen ja perinteinen keikari ja toinen oli kermanvalkoisella hieman erinmallisella kukinnolla oleva.
Huh ku sain melkein sydärin tänään, Kävin ruoka ja gardeniaostoksilla marketissa tänään ja ne gardeniat eivät enään olleetkaan samassa paikassa. Hätääntyneenä pyörin ympäri kukkaosastoa mutisten itsekseni että voi kamalaa voi ei. Varmaan joku sivullinen pyörritteli silmiään. Huh löysin ne hyllykön toiselta puolelta kukkahyllkköä ylähyllyltä. Tänään oli muutamassa kukka kunnolla auki ja kuten aikaisemmin kerroinkin niin vitivalkoinen ja kerma näytti värit olevan kukinnoissa, tänään tiirailin niitä tarkemmin ja kukinto toisessa on enemmänkin vaalean keltainen ja kukan terälehdet ovat silleen kivasti taitoksissa reunasta kuten joillain leikkoruusuilla on. Oli pakko ostaa waikkakin vain pistokasmateriaaliksi… Vaikka kokeilen myös siirtoa jos ja kun olen saanut pistokasta juurtumaan. Keikari on suihkutettu myrkytetty ja karanteenissa. Näin nimittäin yhdessä keikarissa pikkuisen seittiä parissa varressa. Tässä ei niitä seitintekijöitä eikä seittiä näkynyt mutta varmanpäälle laitoin provadoa multaan ja raaidia niskaan kun oli kuivahtanut suihkussa käymisestä. Saa nyt viettää yön tuolla jätesäkissä mahdolliset ötökät myrkystä kärvistelemässä. Toiwotaan kaikki yhdessä että saan keikarista pistokasta juurtumaan
Onnea kasvatukseen, ihana kasvi. Oma viime kesäinen meni huonoksi, kun siinä oli jotain eläviä, tiputteli lehtensä ja nuppunsa lopuksi. Joskus vielä yritän uudelleen. Oliko ostospaikkasi jokin kauppaketju vai paikallinen yritys?
Onnea kasvatukseen myös, mun lempikasveja… tosin viime syksynä sain sitten sen vuosikausia kasvaneen hengiltä kun unohdin riittävästi tuolla varastossa kastella. Pistokkaita en koskaan saanut kasvamaan, siihen on varmasti jotkut hyvät niksit olemassa??
Gardenian pistokas lisäyksestä oli joku (en horopää muista kuka)tehnyt hyvän ja perusteellisen kuvauksen kuvin ja sanoin. Vanhalta puolelta löytyypi Tein kuten neuvottiin mutta ajankohta on nyt varmaankin otollisempi pistokas lisäykseen : ) Enkä ota niin isoja ja lehteviä pistokkaita tällä kertaa.
Mulla on matalia taimia samassa ruukussa.
Ajattelin, että viikonloppuna voisin ostaa mullat ja ruukut, pistää pienemmät taimet toisiin ruukkuihin.
Mukavasti alkanut tekemään uutta lehteä jo joulun aikaan tuo gardenia, näköjään sitten hyvä yksilö. Ei edes pahemmin villakirvoja tai punkkeja ole ollut. Se tuoksu on aivan mahtava mikä valtaa aina huoneen. Pidän kyllä näistä voimakkaasti tuoksuvista kukista.
Onko tietoa, löytyykö Suomesta tätä Tiare -kukkaa mitä kasvaa Tahitilla, elikkä Tahitin gardeniaa ?
Gaedeniaa onkin monen laista. Googletin gardenian ja valkoisella kukinnolla oli kaikki joten tämä minun keltakukkainen taitaa olla jokin “hypriti”, tahitian gardenia(tiare) oli yksinkestaisilla kukilla ja jännän liuskoittuneet lehdet. Näytti isohkolta kasvilta. Toivottavasti keikari aukaisee nuppunsa eikä ala niitä tiputtelemaan nyt kun, on olosuhteet kuivemmat kuin mitä on kukkatarhalla ollut josta on matkustanut markettiin ja sieltä meille. Nuppuja on vielä monta ja ovat isoja mollukoita.