Gardenia, Gardenia

ketkukettu prismastahan minä tuon ostin. Leikkelin siitä eilen parista kukkineesta oksasta latvapistokkaan ja ovat nyt minikasvihuoneessa kosteassa ja lämpimässä kehittelemässä juuria. Jos ja kun tuo aukaisee nuita mollukkanuppujaan niin kokeilen kuvan laittoa tänne. On se niin kauniin keltainen se kukka.

Hankinpa sitten minäkin gardenian. Eilen tätä palstaa lukiessa jäi ketjun otsikko jonnekin takaraivoon, vaikken sitä (siis ketjua) edes avannut, ja kaupassa sitten osui nenään sellainen tuoksu, että oli pakko ostaa. Kun ei paljoa maksanutkaan.

Ruukussa en saa mitään kasveja pysymään hengissä kauaa, joten aion pokkana istuttaa tuon ulos jossain vaiheessa, vaikka vähän epäilyttää sen selviäminen näillä(kin) leveyksillä. Parempi on kasvin kuolla luonnon kuin ihmisen armoilla. Sen luvataan selviävän USDA-vyöhykkeillä 7/8-11 eli nähdäkseni sietävän satunnaiset -10 astetta pakkasta, ehkä enemmänkin.

höh jo aikapäivää sitten ostamani gardenia ei tiputtele nuppujaan muttei aukaisekkaan niitä:( monesta pistokkaasta vain 1 on hengissä kyllä on waikea juurrutettava.

Gardenia ei aukaise loppuja nuppuja ja kaikki pistokkaat on kuolleet. Kyllä on hankalaa saada pistokasta juurtumaan että saisin kasvin vesiviljelyyn. Nyt pitää koittaa saada kasvi pysymään hengissä edes sen verran että kasvattaisi uutta kasvustoa josta sitteen saan uudet pistokkaat leikattua.

Minun gardeniani on jo tottunu sellasiin olotiloihin mitkä meillä on.

Kelpaa näköjään ihan hyvin kraanavesikin, ihme juttu. Nyt kun käytän kukkaravinnetta veden seassa niin se kasvaa huimaa vauhtia. Uusia nuppuja vaan ei näy ;S.

löysin tänään uuden gardenian ja sehän piti ostaa kuolleen tilalle. Voiettä kun nyt saisin siitä oksan juurtumaan vesiviljelyyn niin eipä olisi enään ongelmia keikarin hengissäpysymisen kanssa. Minä en vain yksinkertaisesti saa sitä pysymään mullassa hengissä ja vielä ötökättömänä :confused:

Minkälaisia kokemuksia teiltä löytyy siemenkasvatuksesta?

Jatkan tätä tivaamista:) Pitääkö Gardenian olla talvella noinkin alhaisessa, kuin 17:ssa asteessa. Meillä on kulmaikkuna etelä-länsi-suuntiin. Alla oleva patteri on aina pois käytöstä ja huone lämpeää kakluunilla. Lisäksi talo on sellainen purueristeinen rintamiestalo, siis aika kolea talvella. Ikkunan eteen muodostuu viileä vyöhyke, mutta ei mene kylläkään siihen 17:a (toivottavasti), mutta alle 20:n kuitenkin. Kannattaisiko suojaruukkuna käyttää styroksista (ruma, kuin fan), ettei juuristo ole vedolle alttiina. Ja vielä, voiko Kameliaa hoitaa samoilla periaatteilla?

Minua inhottaa kun asun keskuslämmitystalossa ja se ei oo kukille hyväks. Nyt kuitenkin tuli hankittua ilmankostutin, se kuulema voi jonkin verran auttaaa.

Uuden gardenian ostin tässä 7e:llä kodin ykkösiltä ja oli sillon ihan hyvässä kunnossa, mutta nyt kun tuli tänne meille niin on alkanu lehdet ruskettumaan ja nuput tippuu. Ei ole mukavaa.

Toinen aikasempi gardenia alkaa toipumaan, lehdet ruskettu reunoilta siinäkin ja putoili pois, ei tehny kesällä nuppuja ollenkaan.

Toivottavasti nytten oppisi jotenkin hoitamaan noita.

samaa lehtien kellastuttamista ja tippumista minullakin tämä uusi gardenia kokeilu tekee. Varmaan olosuhteiden muutoksesta närkästyy kun on lämpimämpää ja kuivempaa. Otan keikarin mukaan suihkuun pari kertaa päivässä ja se saa siellä hengitellä höyryä aina jonkin aikaa. Nyt on alkanut vähenemään tuo lehtien tiputtelu joten oletan että on alkanut tottumaan uuteen olosuhteeseen. Saa myöskin aitiopaikalla kukkavalosta vaaleanpunaista kajoa 13 h päivässä

Minulla pilkistää ensimmäinen gardenian taimi=)Mahtavaa.Idätys onnnistui siis hyvin,ja toivottavasti sieltä alkaa pilkistää enemmänki alkuja=)

Hyvä toivotar,mulla siemenet pussissa edelleen,

voi että varmaankin ihania pikutaimia nousee siellä:) Minullakin alkaa jo kohta olemaan keinot vähissä jos keväälläkään en saa pistokasta gardeniasta juurrutettua. Sitten pitää kylvää siementä jos niitä jostain tulee vastaan. Ei kuitenkaan varmaan ihan tavis kaupasta vaan tilaamalla olette ne keikarin siemenet löytäneet vai?

Uusi gardenia on jotenkin taas ottanut nokkiinsa ja en kyllä tiedä mistä kun multa on tasasen kosteaa ja suihkuttelen päivittäin, kasteluvesikin on keitettyä. Ilmankostutinkin löytyy.

jatka sinnikkäästi kostuttamista ja kyllä se siitä tottuu pian uusiin olosuhteisiin. Minulla on nyt alkanut loppumaan lehtien ruskistua ja tiputtelu ja ostin tämän keikarin alkusyksystä. Annoin tälle tolukylpyä kun olin näkevinäni pikkuisen seitinalkua mutta se taisikin olla hämähäkki kun pienehkö hämppis kiipesi ämpärinreunaa pitkin. No ei tolukylvystä onneksi haittaakaan ollut vaikkei siellä punkkia olisikaan.

Minulla on kymmenkuntavuotta vanha Gardenia ja se tiputtaa paljon lehtiä tähän aikaan ,olen tammikuussa leikannut rankoja lyhyemmäksi, onko teillä kokemusta miten paljon sitä kärsii leikata.

Huomasinkin tuossa parisen viikkoa sitten, että lehtikirvat olivat iskeneet.

No sittenpä ostin näitä multaan pistettäviä puikkoja, jotka tappaa nuo tuholaiset pois. Jospa tämän jälkeen se saisi uutta voimaa kasvuun. Loisteputkilamppukin löytyy nyt.

Vanhempi gardenia on paremmassa kunnossa (ostettu kesällä 2008), tosin sekin välillä kyllä pudottelee lehtiä. Ei enää kellastuneita lehtiä ole, kun kastelen enemmän vähäkalkkisemmalla vedellä. On kasvanut hurjasti mutta ihme kyllä ei ole nuppuja tehnyt.

minä aloin kastelemaan tuevevedellä gardeniaani kun on happaman maan kasvi vissiin .Ei se nyt ainakaan huonoa ole tykännyt siitä vaan on ihan toipumassa ja selvästi jo tottunut uuteen kasvupaikkaan kun ei enään tiputtele niin paljoa lehtiä.

En ole niinkään kauheesti kiinnittäny nyt kaupassa huomiota eri multalaatuihin, mutta minkähänlaista multaa pitäisi nyt tuolle gardenialle sitten ostaa jos sen keväällä vaihtaa isompaan ruukkuun ?

Minun Gardeniani on aivan tavallisessa sisäkukille tarkoitetussa mullassa ja kasvaa sekä voi hyvin. Tähän aikaan aina kellastuttaa lehtiään, mutta ei mene kauankaan, kun valon määrä lisääntyy alkaa kasvamaan nuput. Kasteluun käytän ihan tavallista (hanavettä). Kesällä saa joskus sadevettä. Kuva on otettu tänään.