Gardenia, Gardenia

Voi ei; minun gardeniani on entinen. Nimimerkissäni se vieläkin kukoistaa. Olisko kenelläkään antaa pistokasta tai paria tuosta kaunottaresta?

Minulla on tuolla ulkona kasvi, joka on aika huonon näköinen, lehtiä tippunut ja kellastunut. Jos sellaista kaipaat:D? Ilmoittele!

Kukkia jälleen.

Ihanaa kun jollakulla sentäs menestyy keikari… Vielä se minäkin joku päivä opin keikarin kasvatuksen saloihin:)

Mulla aukeaa kukat näemmä vaan yksi kerrallaan. Hyvä, että edes niin mutta olis kiva, kun joskus olis useampi, niin olisi voimakkaampi tuoksukin

Tuoksu on todella voimakas, ei varmaan sovi keikari tuoksuallergiselle.

Helposti laukaisee myös migreenin.

Huhuilen keikarin omistajia…

Kun keväällä leikkaatte gardenioitanne niiiin pliiiis muistakaa minuakin:)

En ole onnistunut keikarin juurrutuksessa vielä kertaakaan monta olen ostanut ja teshnyt kaikki temput. Vesijuurellisen alun kun saisin niiin keksisin kyllä sopivaa korvausta tilalle:)

Sisarellani on kaksi hyväjuurista keikaria vesilasissa. Pitää vain toivoa että säilyvät elossa yli pakkas talven jolloin voisi lähettää.

Mega mahtavaa kun ovat vielä vesijuurrutettuja :slight_smile: pidetään rea peukkuja kainaloita myöden ristissä että säilyvät hengissä.

Mikä lienee tullut minun komealle gardenialleni. Vetelee viimeisiään. Sain sisareltani juurrutetut oksat ja laitoin kaksi uutta alkua. Toivottavasti alkavat kasvamaan. Otin myös pistokkaita, kun alkoi tuo minun kukkani sairastaa. Nyt on jo tullut pistokkaisiin juuria niin toivottavasti ei katoa kokonaan.

Harmi, jos kuolee tuo kasvisi. On jo komean kokoiseksi päässyt kasvamaan kuitenkin.

Eihän ole mikään ötökkä iskenyt tai kaipaako uutta ruukkua?

Olen laittanut provado puikkojakin mutta ei näytä auttavan. Aluksi oli lehtien kärjissä ruskeaa ja kuivumista joka harventeli paljon kasvustoa. Enempi kuin puolet olen jo leikannut oksia pois, mutta näyttää vaan ettei virkoa. Nyt keväällä kitumisesta huolimatta kukkikin melkolailla.

Harmillista kun oli niin komia ja kokoakin jo muhkeasti. ensimmäisenä heräisi epäilys että juuret ei saa happea. Vaihda kasvualusta kevyempään seokseen ja typistelet samalla. Uita kasvusto tolu/mäntysupavedessä ja anna kasvihuone olosuhteet läpinäkyvällä pussilla jonka jätät auki. Hengitele ja hönkäile pussiin aina silloin tällöin. Näin sain oman kohtiksen(wallichii) selviämään kun meni het kättelyssä minun hoidossa kurjaan kuntoon.Perhe tosin pyöritteli taas silmiä kun äiti hönkäili pussiin:)  Provadoa kannattaa jauhaa ja liottaa kasteluveteen ja kastella sillä niin vaikuttaa nopsammin kuin miten puikkona. Toivottavasti selviää hengissä.

Aivan upeita gardenioita, selasin tätä palstaa lopusta alkuunpäin. En ehtinyt kokonaan lukea, jos joku ystävällinen viherpeukalo paljastais hoitosalansa. Lannoitus ja kosteus tulikin esille mutta millaista multaa laitatte näille komituksille?

Mulla on gardenia rodomullassa, hyvin kasvaa.

En onnistunut pelastamaan komeaa gardeniaani. Vielä torsoa olen varalta säilyttänyt. Kaksi uutta alkua laitoin kasvamaan sisareni juurruttamista pistokkaista. Itsellänikin on useta pistokkaita suurilla juurilla vedessä, mutta kun en jouda ja ennenmuuta jaksa niille tekemään mitään. Tuo minun moottori panee hanttiin, kun meillä alkaa aamulla ikkunaremppa. Kaikki kuus huonetta on pitänyt purkaa tavaroista, että reiskat pääsee hommiin. Minulle aivan liian lujaa hommaa siirrellä vuoria.

Harmillista kuulla rean gardeniasta. Lueskelin ketjua läpi ja ihastelin isoa kukkivaa kasvia.

Ostin itse gardenian toukokuun alussa. Olen kastellut sitä samalla vedellä kuin orkideojani ja toistaiseksi se on ainakin kasvanut ja kukkinutkin. Kasteluvesi käänteisosmoosilaitteella puhdistettua vettä johon lisään rainmix lannoitetta. 

Voi olla että gardeniani on liian kuumassa ja ehkä myös kuivassa paikassa, koska se on tiputtanut kaikki uusimmat nuppunsa. Versot kyllä kasvavat pituutta. Kasvualustan olen saanut pidettyä mielestäni tuoreana tai kosteana. 

Lueskelin jostakin, että gardeniat ei tykkää siirtelystä? Mahtaisikohan tykätä kyttyrää jos veisin se lasitetulle parvekkeelle lattialle. Lämpö on kyllä sielläkin varjossa noussut parhaimmillaan 25 asteeseen, kun auringossa se on ollut 36 astetta. 

Lapsena meillä kotona oli paljon erilaisia viherkasveja. Kukkakirjassa ihastuin gardeniaan, mutta kerrostaloasunnon ajattelin liian haastavaksi.
Viime vuonna vasta sain tähän vanhaan puutaloon sen hankittua jopa euron hintaan;)
Nyt odotan hitaasti muodostuvaa kukan kehitystä kun kuuta nousevaa.

Gardenia taitaa olla sama kukka mitä lapsena kuulin sanottavan keikarinkukaksi. Valkoisia kukkaia ja taisivat vähän tuoksua hyvältä. :slight_smile: