Gardenia, Gardenia

Uusi gardeniahullu ilmottautuu.
Uskaltauduin ostamaan gardenian, vaikka olen sujuvasti tappanut kaikki mahdolliset huonekasvit, joita olen omistanut… Jopa tuttu floristi oli sitä mieltä, että ehkä mun kannattaa pysyä vaan erossa tuosta kukasta.
Mutta ihme kyllä tämän ja muutamia muita keskusteluita luettuani, olen saanut gardeniani pysymään hengissä reilu pari viikkoa ilman suurempia ongelmia :smiley:
Nuppuja on auennut koko ajan. Ötököitä ilmaantui tuossa viikko sitten mutta näemmä provadopuikko tehosi, koska ne katosivat vauhdilla ja nuput jatkavat aukeamistaan.
Muutoinkin näyttää varsin hyvinvoivalta… Haaveilen jo uudesta… Ja siitä, ttä olisi enemmän tilaa, jolloin voisin kasvattaa yhden valtavan gardenian :smiley:

Sain tänä keväänä juurrutettua yhden uuden gardenian jos tuo vanha iso kuolee.

Tässä tuo vanha iso. Tällä hetkellä ei ole yhtään nuppua, mutta on jo kevään mittaan kukkinut aika paljon.

Oi että tuo rean iso on iiiiihana ja elinvoimaisen näköinen. Minulla taas kuoli mullassa kasvanut keikari…;( Saisikin jostain ostettua vesiviljellyn keikarin niin olisi minulla kasvatusvaikeudet ohitse. En onnistunut juurruttamaan oksaakaan vaan kaikki kuoli mitä koitin juurruttaa vedessä.

Huh mikä gardenia realla! :o

Onpa komee…mullakin oli mutta se ressu kuoli lomalla ollessani, tytär unohti kastella :frowning:

Mä en noita enää viitti ees kokeilla. Meillä on niin kalkkinen vesi täällä, että se tappaa noin herkät kasvit. :frowning:

Tuoksu on huumaava. Kuus kukkaa auki ja lisää avautumassa.

Mahdottoman komea tuo Rean Gardenia. Jonkun kerran olen noita, paljon pienempinä, nähnyt myynnissä ja aina tulee mieleen tuo Rean upea kukka. En ole rohjennut ostaa, koska pidän tuota liian vaativana kasvatettavana itselläni. Mutta täällä on hyvä käydä aina ihailemassa =)

Myskimalva, ei tuo gardenia ole mielestäni vaativa kasvi. Ainoat asiat ovat juoppous ja tuo kasteluvesi on minulla sadevettä. Talvella lumesta sulatettua. Lisäksi punaistalantaa kuten muillekin kukille.

Reissuun lähtiessämme laitan ruukun pesuvatiin jossa vettä täynnä niin pärjää muutaman vuorokauden.

Ah on se upea tuo rean iso ja komea… Minulla jälleen kuoli uusin ostos jonka onneksi sain edukkaasti ohikukkineena. En saanut siitäkään juurrutettua yhtään oksaa vesiviljelyyn…moneskohan kerta sen toden sanoo??? En luovuta on se niin ihana kasvi että se on pakko saada vesiviljelyyn kasvatettavaksi…Mullassa se kuolee minulta alta aika yksikön. On vain välistä turhan hinnakas juurrutuskokeiluihin:)

Minun gardeniastako vain on täällä kuvia? Tänään kastellessani nostin tuon kukan lattialle putsatakseni aluslautasen ja sitoakseni vähän supumpaan, mutta ei oikein onnistu. On todella SUURI ja täynnä nuppuja jälleen. Takana on mieheni pyörätuoli ja gardenia on sen korkuinen ja levyinen.
Tämän saa poistaa, kun vain minä näytän täyttävän tätä ketjua.
Minulla on jo uusi kasvamassa noin parikymmen senttinen. Laitoin myös muutamia oksia veteen ja eilen huomasin ainakin yhdessä juuren.

Älähän mihinkään poista kuvaa. Upean kokoinen on gardeniasi!

Täällä gardenia on ihme kyllä vielä hengissä, vaikka jouduinkin sen kesällä jättämään kaverin hoitoon muutamaksi viikoksi. Oli sinä aikana kyllä kellastuttanut lehtiä paljon mutta nyt on piristynyt, kun olen taas itse ollut hoitamassa ja vienyt sitä suihkuun ahkerasti :smiley:

Nuppujakin näkyy olevan ja odottelen niitä aukeavaksi. Pitänee siirtää se myös suurempaan ruukkuun, koska se on kasvanut ihan älyttömästi siitä kun sen ostin.

Toisinaan edelleen kellastuttaa noita lehtiä, enkä keksi sille syytä mutta koska se muuten on pirteä, niin olkoot.

Alkuun oli myös itikkaongelmaa ja jokaisesta auenneesta nupusta tuli jotain elukoita kauheat määrät. Vaan pääsin niistäkin eroon ja kasvikin pysyi hengissä :smiley:

Minun gardeniassakin kellastuu lehtiä, mutta olen pannut sen uusiutumisen piikkiin. Uusia oksia on myös kasvattanut paljon. Nuppuja nyt ainakin 16.

Jotkut vain osaa 

Tässäpä mun ensimmäinen gardeniani ikinä. Ihan niin valtavaksi ei ole vielä kasvanut kuin Realla mutta tosiaan verrattuna siihen minkä kokoinen oli ostaessa, niin kokoa on tullut todella paljon.
Olen ollut kyllä melko hämmästynyt, että tämä on pysynyt hengissä, kun on varoiteltu olevan niin hankala.Tosiaan ennen chilihulluuttani kaikki kasvit on kuolleet käsiin. Nyt taas tuntuu, että ne on alkaneet pysymään hengissä ihan itsekseen, huolimatta siitä, että lähes jokainen on joutunut kokemaan hieman kovia välillä.
Toivottavasti jatkossakin pysyy yhtä pirteänä. Tarkoitus olisi hommata sille isompi ruukku, joten siinä kohtaa jännittää mahtaako suuttua ja heittää veivinsä.
Sopivan ruukun löytyminen on tosin näemmä melko haasteellista. Liian iso ei saisi olla, koska tuo täytyisi saada pidettyä vielä ikkunalaudalla verkon takana turvassa kissoilta, jotka syö kaiken vihreän.
Mutta silti pitäisi olla tämän hetkistä suurempi. Tuntuu vaan, että kaikki on joko tuota nykyistä kokoa tai sitten tosi paljon isompia. Huoh. 

Seitsemän tuoksuvaa kukkaa auki!!

Täällä aukesi ensimmäinen kukka tänään!
Löysin vihdoinkin sen kokoisen ruukun, kun halusin ja otin riskin ja siirsin eilen tuon vanhasta ruukusta uuteen ja vaihdoin tietysti mullat samalla.
Olin ihan varma, että se tiputtaa kaikki nuput ja loukkaantuu verisesti kukkamullasta, jossa on kovasti varoiteltua kalkkia.
Mutta mitä vielä, se innostui ihan hullunaan ja eniten edistynyt nuppu lähti aukeamaan vauhdilla.
Hankin myös kasvivalon, jonka sain viritettyä tänään… Näyttää piristävän ihan huomattavasti tuota.   

Voi ei; minun gardeniani on entinen. Nimimerkissäni se vieläkin kukoistaa. Olisko kenelläkään antaa pistokasta tai paria tuosta kaunottaresta?