Onkohan kellään parvekkeella tai pihalla ollut kasvamassa gerberaa? Ostin sellaisen hetken mielijohteesta järkyttävän ankean työpäivän päätteeksi, piristi jotenkin saada aurinkoinen punainen kukka kassiin kotimatkaksi… Kukkakauppias sanoi että tykkäisi hyvinkin olla eteläparvekkeella, mutta epäilyttää… No, kait sen kohta näkee kuinka viihtyy!
On minullakin ollut gerberaa ja olen koittanut sita talvetellakkin. Muistelisin että parin talven yli sain ne menemään mutta tänä keväänä kastelin ne kuoliaaksi.
Ruukkugerberaa kastellaan kerralla paljon ja sitten annetaan mullan
kuivahtaa välillä. Kesällä lannoitetaan paljon, ihan normaali kastelulannoite käy.
Gerbera on parempi ulkokasvina kun se tykkään niin paljosta valosta - harvoin sisätiloissa se edes kukkii kovin kauaa kun ei saa tarpeeksi valoa - afrikkalainen kun on alkujaan. Tuholaiset kuulemma tykkää tästä kasvista, minä en ole huomannut mitään.
Talvetus onnistuu viileässä tilassa kunhan ei tosiaan mädännytä liialla kastelulla.
Kiitos tiedosta! Monesta muustakin parvekkeella olevasta kasvista on joku sanonut että pystyy talvettamaan. Mulla olis iso kylmäkellarikomero johon noita kasveja mahtuisi, vaan epäilyttää että kuinkahan se onnistuu, kun en ole koskaan ennen tallentanut… Pitänee tutkia vanhoista viesteistä ohjeita.
Löysin kirpparilta gerberan, mielestäni tämä hapsullinen on kauniimpi kuin se tavallinen.
Sain hienon jättiläisgerberan äitien päivänä, nyt siihen lehtiin tulee hometta, mikähän avuksi, on vielä sisällä.
Tämä punainen on jo yli 10 vuotta ollut meillä.
Tämän kaksivärisen ostin 3-4 vuotta sitten äitienpäiväksi.
Ja tämän viime vuonna ylikukkineena eurolla.
Kuinka säilytät talven yli? Minunkin äitienpäiväksi saama näyttäisi piristyvän ja home häipyvän, kun istutin sen ulos!
samalla lailla kuin pelargonit
Tuota talvetusta täytyy koittaa.
Mulla on 10 gerberaa istutettu kahteen isoon ruukkuun (tarjouksesta á 1€/kpl). Ne kukkivat tosi upeasti. Täytyy vain ruukuttaa ne syksyllä pienempiin purkkeihin. Autotallin ikkunalauta ei kestä niiden ruukkujen painoa.
Syksyllä autotalliin muuttaa myös niintä pelargoneja, laakeripuu, sinisarja ja sinisade. Olisi pitänyt rakentaa isompi talli...
minäkin yritän talveuttaa tänä vuonna gerberaa, kolmea, kahta äitienpäiväkukkaa ja yhtä maisemagerberaa. maisemagerberassa on muutama lehti ja muutama nuppu. millainenhan sen lämpötilan pitäisi olla — pelarguita ei ole, yritän talveluttaa varsin viileässä, jotain 4-6 astetta, ja keinovalo, verenpisarani talvehtivat tässä ihan hyvin ja joku arka köynnös. Minulla oli gerbera nyt ensimmästä kertaa ja ihastuin kovasti, se kukki koko kesän upeasti vaikka tuli kukkivana äitienpäiväksi.
Minkälaisessa paikassa Gerbera tykkää kasvaa ulkona? Auringossa vai varjossa? Ruukussa vai penkissä?
mulla oli äitienpäivästä alkaen ulkona varjossa lasilaatikossa ja koko kesän kukki kauniisti
Auringossa gerbera viihtyy eikä pahane sateestakaan.
… paitsi jos multa jää lilluvan märäksi pitemmäksi aikaa… siis reiälliseen ruukkuun.
Sain tänään ukolta suloisen värisen Gerberan
Ei se gerberakaan pikku halloista paljoa perusta. Tämä ollut jo nelisen viikkoa ulkona.
Tällaisia kukkii tänä kesänä ruukuissa.
Auringossa ja vaatii paljon vettä
Unohdin kastella saamaani gerberaa, se oli niin pitkin pituuttaan ruukun reunoja pitkin. Ajattelin ettei ikinä nouse, mutta piristyhän se kun sai vettä. Istutin ulos aurinkoiseen kuivaan penkkiin, ohi kulkiessa heitän vettä niskaan ja siellä se rehevistyy. Ei tunnu kovin vaativalta kun minulla menestyy.