Gerbera, Gerbera

Sain tänään eka gerberian tuliaisiksi odottamattomilta vierailta,en tiennytkään,että sen voi talvettaa!(mahtaa olla tunkua meidän jääkaapissa ensi talvena!)

Gerberan siemeniä keräsin viimevuonna, onko kellään kokemusta siemenkasvatuksesta? Hienoa multaa kasvualustaksi, pidetään kosteana, ei peitetä ja lämmin paikka? Entä voiko/pitääkö koulia miten?

Halusin auringon keittiön pöydälle ja löysin sellaisen .

Tämä on ollut yli 10 vuotta minulla

Voi Juti, antaisit kaikki vinkit tuollaisen gerberan talvehtimiseen, kun haluasin tuon tänään ostetun kaunottaren säilyttää ikuisesti… No, kunpa se selviäis edes mahdollisimman pitkään. Kysyisin nyt näin ekana ja pikana, että voinko vaihtaa/kannattaako edes vaihtaa sille saviruukku?! Tuo oli siis minigerberan nimellä ihan kaupassa myynnissä ja oli edeullinen ja niiin suloinen, että en malttanu olla ostamatta!! Mutta kaikki ohjeet otan kiitoksin ja kumarruksin vastaan teiltä kokeneemmilta!! Edellisen, jonka sain pari vuotta sitten sain nuukahtamaan aika pikaisesti silloin. En hokannut edes etsiä hoito-ohjeita. Nyt aion yrittää tosissani:-D

Minä talvetin gerberani valossa 15 asteisessa varastossa.

Oman kokemukseni mukaan gerbera saa vähän kuivahtaa välillä, mutta vaatii kuitenkin aika paljon vettä. Haihduttaa paljon koska lehtipinta-alaa on runsaasti. Minulla gerbera innostui kukkimaan koko kesän, kun vaihdoin sen suurempaan muoviruukkuun ja laitoin kanankakkaa juurelle.

Olen ollut huomaavinani, että ensialkuun gerbera hieman taantuu kotioloissa, mutta lähtee sitten uuteen kasvuun kun sen laittaa uuteen multaan ja lannoittaa.

Kukinta alkoi huhtikuussa, vähän hailakoin lehdin mutta innokkaasti :slight_smile:

Oi, kiitos vinkeistä Kaisaliisa! Lähden kohta sotkemaan sormet multaan ja laitan tuon saviruukkuun lainnoituksen kera:-)

Tässä kesäkuussa ostamani, jonka hintaa tinkasin kun oli "ohikukkinut"

tämän pinkin ostin 3-4 vuotta sitten ohikukkineena eurolla

Onpa ihana tuo vaaleanpunainen. Yritin talvettaa viime talvena, mutta yksikään ei onnistunut.

Muut vielä kasvattelee nuppujaan mutta tämä kukkii

Nyt kukkii tämäkin, yli 10 v vanha

Pitääkö gerberan kuihtuneet kukat poistaa ja täytyykö varret katkaista kukkineista kukist

Talvella kun tämän ostin se kukki haalean vaaleanpunaisena, nyt tämän värisenä.

Gerbera on viety autotalliin, taas. Keväällä sitten kannan kompostiin kuolleen gerberan, taas. En ole koskaan vielä onnistunut talvetuksessa. Yritän silti sitkeästi.

Kastele sitä muutama kerta talven aikana.

Ok. Koitan muistaa.

En ole koskaan aikaisemmin onnistunut gerberaa säilyttämään hengissä talven yli, mutta nyt on kahdesta taimesta toinen selvinnyt ja nuppuja jo kovasti tekee.

Ensimmäinen gerbera kukkii