Leikko gerberani meni “vähän” yli ja on räjäyttänyt höytyväisensä pitkin pöytää. Kannattaako kerätä talteen ja koittaa idättää, vai onko aivan kuolleena syntynyt ajatus?
Ensimmäistä kertaa onnistuin pitämään gerberan hengissä talven yli. Näin kauniisti hän nyt aloittelee kukintaa.
Mikähän mun gerberalla, kun lehdet nuokkuu ja oisko niinku jotain valkoista töhnää lehdissä (hometta?)… Oonko kastellu liikaa… Ei oikein kokemusta tuosta kukasta aiemmin.
Tuskinpa liikaa. Gerbera on juoppo ja auringossa lehdet helposti lotkahtaa.
Mulla ei oo se auringossa ku sisällä.
Voi sen mädättääkin… Nimim. kokemusta on. Ensin kuivatetaan ja sitten mädätetään liialla kastelulla…
Mulla oli yhtenä kesänä ulkona ruukussa olevissa semmosta valkoista härmän/homeen näköistä lehdissä. Poistin “vialliset” lehdet ja seurailin kasveja vähän tarkemmin. Hyvin selvisivät ja viat hävisivät.
Gerberat aloittavat kukkimisen
Onko kenelläkään tietoa mikä on luonnon gerbera? Otin tänä vuonna jostain siemenkirjeestä pienen erän tätä. Oli loistava itävyys ja nyt terhakat taimet. Uteliaisuus on suuri, millainen tämä oikein on…
Täälläkin on luonnon Gerbera (siemenkirjesiemeniä) pienenä kylvöksenä kylmällä parvekkeella… uteliaana seuraan mitä vastauksia Vilhelmi76 saa…
korjaan… Gerbera nivea ketjussa oli Kurpan antama vihje… Hieno pieni Gerbera siitä tulee…!
Pari Gerberaa vasta kukassa
Siis gerberankin voi talvettaa?!
Gerberat ovat minusta hurjan kauniita. Ihastusta on kuitenkin hieman hillinnyt se, että yleensä en ihan täysillä lämpene kertakäyttökukille, jollaiseksi olen tollikkana gerberankin mieltänyt. Mutta että voi talvettaa, vau. Tätä tarvii kokeilla.
Mun vanhin gerbera on n 15 vuotias
Oho! No ei menny tämäkään päivä mulla hukkaan, kun uutta opin Voi pyhä yksinkertaisuus, kun talvettaminen ei ole mulla edes käväissyt mielessä.
Onko täällä jossain ketjua talvettamisesta? Olis kiva tietää, mitä kaikkia kasveja voi talvettaa. Ja miten?
Mun gerberat talvehtii(kuten kaikki muutkin talvetettavat)tuolla pelargonien kämpässä. Gerberat pidä lattialla ja pöytien alla melkoisen kuivina. Yleensä niistä kuivuu kaikki lehdet ja vain joitakin pieniä vihreitä pisteitä voi näkyä mullan päällä. Keväällä kun alkaa kastellä runsaammin ja nostaa ne valoon niin kohta alkaa kasvu. Useimmiten alkavat työntää nuppuja ennen kuin lehtiä.
Kohtalaisen helposti gerbera talvehtii, jos on sopiva paikka. Mutta mädättää ei kannata…
Kiitos Jässikkä hyvästä ohjeistuksesta. Luulen, että mulle olis epäusko iskenyt viimeistään siinä vaiheessa, kun kaikki lehdet olis kuivuneet ja olisin nakannut kasvin mäjelle.
Mitä kaikkea muuta talvetat? Siis lähinnä tarkoitan mitä muita tavallisimmin kesäkukkina kasvatettuja kasveja?
Muoks. Huomasinkin vasta nyt nostetun (kiitos!) kesäkukkien talvisäilytys -ketjun. Lähden sinne lukemaan lisää.
Jaoin taas keväällä tuota vanhaa punaista gerberaa. Tässä yksi jakopala
Tämä oli ihan pakko ostaa, kun oli tällainen värivirheellinen kaksivärinen.