Gluteenittomia reseptejä

Täällä ei tainnut vielä olla gluteenittomien reseptien kansiota. Monet gluteenittomat leivonnaiset käyvät myös VHH-ruokavalioon.

Alkuperäinen kirjoittaja: annaw

Tätä Sallisen ohjetta meinaan kokeilla tänään:

Suklaamuffins mantelijauhoista (gluteeniton)

200 g voita/marg

2 rkl sokeria

1 rkl vanilja/vanill.sokeria

2 rkl fiberhusk (psyllium)

2 kananmunaa

125 g (vajaa 3 dl) mantelijauhetta

1,5 tl leivinjauhetta

2 rkl tummaa kaakaojauhetta

Vaahdotetaan rasva, sokerit ja fiberhusk. Lisätään kananmunat yksitellen samalla hyvin sekoittaen. Lisätään leivinjauhe ja kaakaojauho mantelijauheeseen, kaikki tämä taikinaan hyvin sekoittaen.

Jaa/pursota taikina paperimuotteihin 9 kpl. Paistetaan 180 asteessa noin 22 min.

Tää ketju tuli tarpeeseen! Kiitos!
Kokeilitko jo, miltä maistuivat?
Hieman makeammankin voisi varmaan tehdä, kun käyttää sukrinia.
Ostin sitä nimittäin tässä yksi päivä. Kallistahan se on, mutta tähänkin sitä menee tosi vähän.

Raakakakkujen ohjeita olen netistä keräillyt ja paria pääsin kurssilla maistamaankin. Toinen oli tosi hyvää, mutta mun blederillä ei varmaan saa niin tasaista massaa mitä ne vaatisivat ja aattelinkin jo tilata yhden kakun jouluksi jos vaan saan pakastimeen mahtumaan kaiken muun jouluruuan lisäksi.

Hyvä hyvä, reseptejä kehiin. Olen vähentänyt sokerin käyttöä, joten vähempikin maistuu riittävästi, mutta olin niin tehokas sunnuntaina muissa asioissa, etten tuota vielä saanut kokeiltua. Itse ostin sitä Sötin´iä, en tiedä miten toimii.

Kokeiltu on.
Sukrinia laitoin reilun 3 rkl ja aitoa vaniljaa 1 tl. Makeampaa olisi saanut mun makuuni olla.
Voiskohan rasvaa vähentää? Tein muffinssivuuassa 10 kpl. Eivät paljoa nousseet, mutta koko kyllä sopiva yhteen kahvihetkeen.
Kokeilua jatkan lisäämällä sukrinia ja ehkä hitusen steviaakin.

Kokeilin kerran miten voisi korvata kananmunan kun tein piirakkaa eikä ollut kananmunaa. Laitoin kananmunan asemesta maissitärkkelystä. Offtopic?

Jauhotpn pitsa ja kookosletut

Itsetehty gluteeniton näkkäri. Tätä täytyy kokeilla.
http://gluteenitonmuumimamma.fi/leivat/paras-gluteeniton-nakkileipa/

En tuota edellisessä viestissä ollutta sitten kokeillut, mutta tein tällä ohjeella ja tuli ihan mielettömän hyvää. Ei kaipaa välttämättä mitään muuta, mutta voin kanssa tosi hyvää. Vein töihinkin maistiaisia ja kaikki tykkäsivät kovasti.

Hieman muokkasin reseptiä.Liotin siemeniä ensin 6 tuntia. Jauhoista 1 desin korvasin mantelijauhoilla. Kuminaa laitoin vähän, ens kerralla laitan enemmän. Kahta pellillistä ei tullut, vaan noin 1 ½.
Mulla on nyt kopsattuna aika monta näkkäri reseptiä. Täytyy kaikki kokeilla, löytyyköhän tämän voittajaa.

muoks. kannattaa käyttää kuorimattomia sesaminsiemeniä.

Tämä on siitä hyvä, että tulee pureskeltua hyvin, koska pitempään pureskellessa hyvä maku tulee paremmin esiin.

Kaksi työkaveria jo pyytänyt ylläolevan reseptin.

Lisäys edelliseen viestiin. Koko siemenmäärää en laittanut, kun ne liotettuna kasvavat ehkä desin verran.

Suklaakakku (leipäkoneella) gluteeniton

1,5 dl maitoa (tarvittaessa laktoositonta)

1 kananmuna

1,5 dl sokeria

1,5 rkl vaniljasokeria

1 mm suolaa

100 g sulaa voita

½ rkl leivinjauhetta

½ tl soodaa

3 rkl tummaa kaakaota

180 g (~3 dl) gluteenitonta jauhoseosta

Sekoitetaan, kaadetaan leipäkoneeseen, kakkuohjelma, paistoaika 65 min.

Toiminee myös tavallisessa uunissa…

http://fi.finax.com/gluteenittomat/leipakoneella-leipominen

ruma kuin mikä…

Haussa gluteenittoman leivän reseptejä! Käytössä vanha leipäkone vailla ohjekirjaa. Olen käyttänyt yleisohjeita 3dl nesteeseen.
Pitkästä aikaa laitoin eilen illalla leipätaikinan koneeseen. Harmikseni jauhojen suhteet oli mennyt ihan pieleen. Taikina oli liian raskas eikä kone jaksanut sekoittaa sitä, joten tulos oli likilaskuinen ja raaka möykky!

Harmiksi tämä on syömäkelvottoman raakaa…

Uusi leipä on jo koneessa paistumassa. Nyt sekoitin aineet valmiiksi toisessa kulhossa, ennen vuokaan laittoa. Jauhot mittasin taas mittakannulla, joten huonolla tuurilla tulee taas liian tiivis leipä!

Gleteenittomat jauhot pitäisi mitata vaàlla,tiedän!  että onnistuisi. Joten nyt etsin teiltä hyväksi koettuja reseptejä. Sekä vinkkejä jauhojen käyttöön, suhteet jauhojen ja ryynien määrään ym.

Tää on niin helppo ja hyvä! http://www.hellapoliisi.fi/gluteenittomat/gluteenittomat-suolaiset-leivonnaiset/4047-porkkanaleipa-maidoton-gluteenitonTein tuon ja sen linkitetyn kesäkurpitsaleivän risteytyksellä vähän ohjetta soveltaen (laitoin mehun sijaan (kaura)maitoa ja 1dl nesteestä ihan vettäjossa turvotin psylliumin, pari dl tummia jauhoja, lorauksen siirappia ja maustoin mm. basilikalla ja jollain yrttiseoksella, (maidotonta) margariinia ja levitin taikinan uunipellille oliiviöljytyillä käsillä). Nam!

Kiitos linkistä. Sain tuosta tehtyä perusohjeen jolla käyn testailemaan porkkanaraasteen lisäksi kesäkurpitsaa ym. Porkkanaraaste on hyvä, sitä leipää syö kaikki ihan herkkuna:) Olen vaan ollut niin laiska leipomaan, että käyttäisin mieluiten leipäkonetta. Maustan taikinan yleensä juustoraasteella ja kuivatulla yrttimaustesekoituksella.

http://viljavapaa.blogspot.fi/search/label/Leiv%C3%A4t
http://soseessa.blogspot.fi/2013/08/viljatonta-leipaa.html

Näiden sivustojen innoittamana tein toissapäivänä viljattomia sämpylöitä (ohjeesta tuli 5kpl)

3rkl sokerijuurikaskuitua
vettä
3 kananmunaa
2 tl psylliumia
1 dl seesaminsiemeniä
0,5 dl auringonkukansiemenia
0,5 muita siemeniä
0,5 dl soijajauhoja ja perunajauhoja (suhde oman maun mukaan)
1,5 dl mantelijauhetta
1,5tl leivinjauhetta (itse laitoin 1tl leivinjauhetta ja 0,5 tl soodaa)
(loraus öljyä)

Laita kulhoon sokerijuurikaskuitu ja vettä niin, että ne juuri ja juuri peittyvät. Anna turvota 10 min.
Sekoita joukkoon kananmunat ja sitten muut aineet, anna tekeytyä 10-15min. Tee sämpylöitä käsin muotoillen ja laita uunipellille. Paista 225 asteessa 10-15min.

Eihän nuo nyt leipää ole, mutta maku miellytti. Ei noita montaa voi päivässä syödä, kun on niin paljon siemeniä ja kuitua, mutta kunhan aamupalaksi saa niin mulle riittää :slight_smile: Itse jätin viljat pari kuukautta sitten, vatsan toiminta parani huomattavasti. Sitten olin 3 viikkoa Italiassa, jossa syötiin pelkkää pastaa ja vatsa meni aivan kuralle. Nyt taas helpottaa, kun pari viikkoa on syönyt minimaalisesti viljoja.

Toi oli tosiaan aika helppo resepti kun ei tartte muotoilla mitään leipiä, senkus kaataa taikinan pellille ja paistaa. :slight_smile: Mä oon vaan kerran kokeillut leipäkoneella ja tuli jotenkin pahaa niin oon sit ihan käsin tehnyt. Aika vähän tulee leipää syötyä. Mutta leivonnaisreseptejä ois vaikka kuinka jahka ehdin joku kerta näpytellä tänne. :slight_smile:

Täällä on hyvänmakuinen banaanileipä, jota teen usein.
Koska taikina vie jonkun aikaa tehdä, niin teen aina tuplasatsin josta puolet laitan muffinssipeltiin ja puolet leipävuokaan. Leipävuuan pohjalle olen laittanut päästä päähän leivinpapaerisuikaleen, koska tarttuu ainakin minulla helposti kiinni, vaikka on teflonvuoka. Muffinssivuokaan riittää pohjan voitelu.

Päällisiä vaihtelemalla saa joko makean tai suolaisen palan.

Tämän löysin äsken. Pakko tehdä jouluksi! Suklaa-avocadokakku

Tämä siemenleipä menee seuraavaksi testiin.

http://cocovishop.com/kokit/anni-salminen/gluteeniton-herkkuleipa/

Laiskan herkuttelijan nopea mikrobrownie

Riisijauhoja

Öljyä

Sokeria

Kaakaojauhetta

Vaniljajauhetta/aromia

Kanelia

Suolaa

Vettä

Määrää kannattaa kokeilla mututuntumalla ja muokaten mieleiseen suuntaan

Mikrot 1-3 minuuttia, kunnes seos on kiinteytynyt