Goji-marja (Pukinpensas), Lycium barbarum ja Lycium chinense

En ainakaan löytänyt Goji-marjalle omaa keskustelua täältä, joten aloitan tämän itse. Käväisen ottamassa kuvan omasta kasvistani ja lisään tänne, odottakaa hetki!

no missä kuva…ai 8minuuttiahan olikin vasta ehtinyt kulua:) Tämä on minuakin kiinnostava marjakasvi:)

Tilasin keväällä kolme tainta www.puutarha.com:sta. Ne olivat sellaisia noin 10 cm korkeita tullessaan postin kautta. Siirsin ne vähän isompiin ruukkuihin ja pidin sisällä toukokuun puoleenväliin saakka, jolloin laitoin kasvihuoneeseen. Kesäkuun alkupuolella istutin ne kaikki samaan suureen ruukkuun ja olen sen jälkeen pitänyt ulkona. Olen hämmentynyt valtavasta kasvunopeudesta ja siitä, että kasvi tekee tuollaisia yli metrisiä varsia, jotka rötköttävät maassa. Alussa latvoin kasvia koko ajan, tyrkkäsin katkaistut latvat multaan, mutta nyt en enää pysy perässä. Pitäisiköhän niitä vain katkoa, että kasvista tulisi pensasmaisempi? Näin luki taimitarhan sivulla: “Terveyspommi 2010! Pensas viihtyy aurinkoisella ja paahteisella paikalla. Kasvin voi istuttaa ruukkuun tai maahan ruukkuineen. Pensas tekee satoa toisena vuonna. Pensas talvehtii viileässä, pakkasettomassa paikassa. Marjoja voi laittaa jogurttiin, mysliin, hedelmäsalaattiin tai syödä ihan sellaisenaan. marjat voi myös kuivattaa. Herkku koko perheelle!”

Olen ajatellut talvettaa kasvin kellarissa.

No ohos, aika komia pöheikkö jo. Oletko tänä keväänä sen kylvänyt?

Hämärästi muistan että joku ois aiemmin keväällä huhuillut tämän Gojin perään myös. Hauska nähdä millaiseksi se isompana kasvaakaan.

Tilasin siis taimet valmiina. Olen ymmärtänyt, että siemenestä kasvattaminen on hurjan hidasta, mutta nämä taimet ovat kasvaneet ihan valtavan nopeasti. Siis kevään 10 sentistä tähän mittaan jo nyt!

Onko kenelläkään muulla kokemusta tästä kasvista? Mitä tuolle nyt pitäisi tehdä? Varret ovat nyt pitkin pituuttaan maassa, kun kasvavat niin nopeasti. Onko kukaan onnistunut talvettamisessa? Miten?

Mä tilasin kyseisen kasvin myös kaksi vuotta sitten, pidin sitä kasvarissa, kasvoi kyllä kivasi, mut sitten aika ja innostus loppui kesken ja se jäi talveksi kasvariin, eikä sitä sit tietenkään ollut enää seuraavana vuonna. Kovin oli “hontelo” kasvutapa, en kyllä älynnyt leikata. Onnea yritykselle!

Honteloksi minäkin tuota kasvipläjäystä kutsuisin. Googlasin tässä samalla istumalla kasvatusohjeita ja luin, että se kasvaa (jos siis kasvaa ;-)) 1,8 metriä korkeaksi ja oksat saattavat olla metrejä pitkiä. Hmm… Jossain sanottiin, että voimakas harventaminen lisää marjojen tuotantoa. Marjojahan on siis hyvässäkin tapauksessa odotettavissa vasta ensi kesänä.

Tyttäreni osti gojimarjoja kuivattuina jostain maustekaupasta irtotavarana, kaiveli siemenet talteen, kylvi potteihin ja söi marjat. Itivät kuulemma alle viikossa ja ovat tulossa meidän kylmiöön talvehtimaan, ah hoitovastuuta

Minä laitoin keväällä koko marjan multaan ja unohdin. Olin jo kitkemässä voipurkin keskellä olevaa kummaa tupsua kunnes muistin että gojihan se siinä. Harvensin ja jätin kolme tainta, jotka pääsivät jossain vaiheessa totaalisen kuiviksi. Nyt on kasvarissa pari kiikun kaakun hengissä olevaa tainta. Kuukkelilla löysin ennemmin jonkin kasvattajan, jolla goji on selvinnyt talvesta - tuosta osoitteesta http://www.opaasi.fi/kaksola/marjat.htm

Kasvatuskokeiluja Kaksolassa

Kiitos linkistä! Kumma kasvi tuo on, ruukku täynnä pitkiä, honteloita varsia, vaikka on koko ajan ollut auringossa ja saanut säännöllisesti vettä. Eli elinolosuhteiden pitäisi olla olleet juuri sellaiset kuin pitääkin. Mahtaakohan se muuttua puumaisemmaksi jossain vaiheessa ja pitäisikö noita varsia vain karsia pois?

Minullakin tuo kasvi on paahteisella seinustalla ulkona ja se on kasvanut kokoa todella kiitettävästi. Itse en ole sen kummammin leikellyt varsia vaan olen antanut niiden kasvaa miten lystävät. Ajattelin laittaa ne pitkät huiskot jossain vaiheessa kärhötelineeseen, koska yksi sellainen on vapaana.

Hmm… ehkä ne rötköttävät varret voisi tosiaan tukea ylöspäin. Mitä tarkoitat kärhötelineellä? Onko se jokin tietynlainen tuki?

Sorry, kun en ilmaissut itseäni tarkemmin. Sen oikea nimi on varmaankin kärhöpyramidi. Niitä on eri korkuisia.Se on sellainen metallilangasta väsätty "häkkytä", joka nostetaan ruukun päälle ja rennot oksat voidaan sijoittaa sinne sisälle tai sitten sitoa kiinni häkkyrään. Oksat pysyvät pystyssä tuettuna ja sitä on helppo kuljettaa ja siirrelläkin.

"Gojia talvetetaan usealla tavalla Kaksolassa: ulkona, kasvihuoneessa, kellarissa ja sisällä."
Ostin myös tänä keväänä Goji-marjan taimia puutarha.comista. Nyt on kauhea stressi että missä saan sen menemään talven yli. Tuon lainauksen mukaan se talvehtii ihan missä vain, niin missäköhän olisi paras? On nyt ruukussa, voin joko laittaa maahan ja peittää hyvin hallaharsolla tjms, tuoda sisään jossa on joutuu olemaan +22 asteessa ja kuivassa, voin viedä autotalliin, joka on peruslämmin, n +5-10c mutta täysin ikkunaton. Eli kaipaakohan se valoa vai viileätä ilmaa enemmän ja kuuluuko sen pysyä ihan vihreänä pensaana vai lähteekö se melkein alusta ensi keväänä? Toiset murheenkryynit ovat Päärynämeloni Pepino ja Jiaogulan, miten menisivät talven yli? Jos on kokemuksia, olisi kiva kuulla.

Luin tosiaan tuosta linkistä, että satoa tulee toisena vuonna. Nyt on kuitenkin niin, että aivan äsken huomasin kasvissa sellaisen pienehkön vaaleanpunaisen kukan ja niitä kukkia on tulossa paljon lisääkin. Nyt ne näkyvät vihreinä nystyinä pitkässä varressa. Varmaankin sitten hankkimani kasvi on viettänyt tarhalla sen yhden vuoden ja olisi siten "ylivuotinen" eli valmis tekemään marjoja.
Minuakin kiinnostaisi kasvin oikeaoppinen talvettaminen, koska mahdollisuuksia täällä on useita. Se, että kasvi on kotoisin Tiibetistä viittaisi siihen, että se voisi mennä peitettynä ulkona harson alla. Tämä on vaan spekulaatiota. Kyllä tuohonkin maahan mahtuu monenlaisia sääolosuhteita. Siis kokeneemmat vastatkaa, please .
Sellaisen huomion tein, että kasvi on tottunut sopeutunut ilmeisen köyhään maaperään, koska huomasin, että sen on saanut itseessä hieman härmää. Liiasta kosteudesta ei voida puhua, koska se sijaitsee todella kuivalla ja paahteisella seinustalla. Itse epäilenkin liiallista typpeä. Istutin sen tavalliseen kalkittuun puutarhamultaan ja olen heitellyt sillekin lannotteita(puutarhan punaista) samalla, kun olen lannoitellut vieressä olevaa pensaskrassia. Tästä päättelisinkin, että paras kasvualusta olisi vähäravinteinen hiekka- ja sorapitoinen kasvualusta. Voisi olla mahdollista, että se ei erityisemmin edes pidä kalkitusta alustasta vaan voisi jopa viihtyä joki neutraalissa tai jopa happamassa alustassa. Kokeneemmat ottakaa kantaa…

(psst. ot nopeasti:  törnrosa, pensaskrassia ei tarvitse lannoittaa, se viihtyy laihassa maassa ja kukkii sellaisessa paremmin)

Kiitos vihjeestä, Nuu. Säästyvätpä lannoitteet enemmän niistä hyötyville.