Äiti meni just vasta tilaamaan meille gojimarjan taimia, mutta missään ei kyllä huomattu tuota talvehtimisjuttua. Täytyy toivoa että sietävät talvehtia ulkona harson alla, koska niille on pihalla jo paikkakin katsottu, eikä meiltä mistään löydy sellaista pakkasetonta talvehtimispaikkaa jossa ei sitten olisi ihan huoneenlämpö.
Kovasti goji kiinnostaa minuakin. Palstalla olis mukavasti tilaa parille puskalle. Vaan kun taitaa tosiaan olla niin uusi juttu, niin eipä siitä paljoa tietoa netistä löytynyt. Mahtaako savimaalla menestyä ja vielä talven yli? Laittakaahan kasvatuskokemuksia tänne tulemaan!
(Lycium barbarum)
Goji-marja edustaa hyvinvointia.
Talvehtii erinomaisesti aina pohjoisinta Suomea myöden ilman erityistoimenpiteitä.
Marjoja voi käyttää niin tuoreena, kuin mehuna, soseena, pakastettuna kuin kuivattunakin. Muutamalla marjalla takaat kokopäivän vitamiinit ja pysyt sekä terveenä, että pirteänä koko talven.
Tuo on suora lainaus puutarha.com sivuilta josta olen omat marjani tilannut. Olivat muuttaneet tekstiä nyt tuollaiseksi että talvehtii erinomaisesti aina pohjoisinta Suomea myöden ILMAN erityistoimenpiteitä. Silloin kun ostin niin mukana tullut ohje oli että talvehtii viileässä pakkasettomassa paikassa. Ne on ruukussa olleet tämän kesän, joku itikka niitten lehtiä on vähän reikäseksi kalunnut, mutta muuten ovat pitkäksi hojoksi kasvaneet. Kai minä sitten ne talveksi kaivan maahan ja toivon parasta. Ehkä voisi vähän jotain hallaharsoa muodon vuoksi laittaa ympärille, että ainakin tuntee jotain tehneensä. =)
Siivekas, kerrothan sitten ainakin keväällä goji-marjojesi kuulumisia? Mielenkiinnolla odottelen ja toivottelen marjapensaillesi onnekasta jatkoa!
Minulla on nyt yksi taimi ruukussa jäljellä, pieni pikkuruinen, kun kuivahti pahasti jossain vaiheessa ja pudotti lehdet, mutta teki vielä uudet loppukesästä. Ajattelin kasvihuoneessa sen talvettaa, mutta laittaiskohan sittenkin kukkapenkkiin, jos pohjoisestakin on jo hyviä kokemuksia talvehtimisesta…
Anemone, saat kyllä kuulla meidänkin pensaista, ne ovat tulossa kunhan taimitarha ehtii lähettää, ja tulevat talvehtimaan ulkona maassa.
Myös tänne Pohjois-Porin rannalle on moinen pensas keväällä istutettu, en aio suojata mitenkään.
On tää outoa, melkein kuukausi sitten tilatut pensaat ei ole vieläkään tulleet. Eihän ne tällä menolla ehdi edes juurtua!
Onko kenelläkään ilmestynyt Goji-kasviin tuhohyönteisiä? Onko tietoa mitkä tuhohyönteiset erityisesti Gojia voisivat vaivata? Aurinkoisen kesän lopulla huomasin yhden kasvin (3 yhteensä) lehtien väleissä hentoa mustaa verkkoa, mutta en ajatellut asiaa sen kummemmin. Pyyhin verkon vain pois. Toin kasvit sisälle kylmempien ilmojen alettua ja sitten huomasin, että verkkoa oli taas ilmestynyt ja verkossa näkyi mustia pisteitä. Sitten samaa verkkoa levisi muihinkin kahteen Goji-kasviin. Sittemmin mustat pisteet levisivät lehtien ylä- ja alapinnoille ja nyt lehtien alapinnoilla on kuultavan valkoisia itikoita (joitakin myös yläpinnoilla). Kasvin lehdet näyttävät kuivettuvan ja lopulta alkoivat myös putoilla, kun verkkoa alkoi ilmestyä. Suihkuttelin laimealla mäntysuopaliuoksella lehdet (vein taas ulos) ja pyyhin pois valkeat itikat ja kolmisen viikkoa näytti kuluvan ilman ötökkähavaintoa, mutta tänään taas huomasin verkkoa ilmestyneen. Mikähän kuma ötökkä Gojejani nyt vaivaa?
Jokin punkki, siis verkko ja mustat pisteet.
Voi olla vihannespunkki, mutta niitä on muitakin.
Iski hankintakuume
goji-marja ja täälläkin tietoa ja täällä myös
Mitähän kuuluu Valtsun siementaimille? Ovatko elossa vielä?
Mä jännään kuinka mun viime kesänä istuttamani pistokastaimet selviävät talvesta.
Juti, laitoitko ruukkuihin vai suoraan maahan ne taimet? Jos ne on ruukuissa niin millaisissa oloissa yrität talvettaa?
Olen tässä yrittänyt löytää kokemuksia siemenkasvatuksista, ja sen verran löysin että kuivatuista marjoista otetut siemenet itävät noin viikossa. Pitää varmaan lähteä luontaistuotekappaan ostoksille
Kasvoivat kesän ruukussa ja syyspuolella istutin maahan.
Muutamalle halukkaalle voin lähettää goji-marjoja, ei niitä oikein tule syötyä, lähes kasvatuskokeiluun olen hankkinut. Hölönä kiitos.
Juti suojasitko niitä jotenkin erityisesti ? Laitathan tietoa kuinka talvehtiminen sujui, kunhan nyt kevät ensin koittaa.
Tosi innoissani olen nyt tästä, tuskin maltan odottaa että saan siemeniä multiin Taitaa olla niin että joku uutuus on hyvä hommata itselleen kasvatettavaksi joka kevät, niin kovin siitä saa intoa ja virtaa Sakralle suursuurkiitokset !
Enpä suojannut
Lehtensä varistaneena talvehtivat viileällä ikkunalla ruukuissaan, ne siementaimet joista Nuu kysyi. Siemenissäkin on eroja, nämä iti heti ja helposti. Nyt toiset siemenet eivät ota itääkseen.
Mun Kodin Kukilta viime vuonna tilaamani Goji on talvehtinut hyvin viileässä. Pistokkaita kokeilen kohta ottaa.