Goji-marja (Pukinpensas), Lycium barbarum ja Lycium chinense

Mullakin on Gojin siemeniä odottamassa kylvöä. Varmaan saa tässä jo kohtapuoliin laitella multiin.

Havina, niissä harvoissa viesteissä joita asiasta netistä löysin oli kylvöt tehty tammikuussa. Niiden perusteella luulen että nyt on ihan hyvä aika jos on tarjota taimille lisävalaistusta.

Siis multiin vaan:) On tainnut tämä kasvattelu saavuttaa sen pisteen, että jokin lisävalaistussysteemi tulee seuraavaksi hankintaan.

Kylvin Gojin siemeniä tänään. Testinä tein kolmenlaiset kylvöt - vermikuliitilla peitetty, mullalla peitetty ja täysin peittämättä oleva. Kaikki vein lattialämmityksen päälle. Siemenet otin kuivatuista Goji-marjoista, kiitos vielä kerran Sakralle! Sain marjoja sen verran runsaasti että pystyn tekemään lisäkylvöjäkin kunhan näen miten ne parhaiten itävät :slight_smile:

Lauantaina kylvetyt gojit itäneet, itävyys aika hyvä. Tavallisessa jämämullassa koekylvös.

Sakra, oliko sinulla itse kerättyjä siemeniä, kun itivät noin nopeasti?

Toivottavasti ostosiemenetkin itävät. Täällä myös yksi Coji fani kokeilee kasvatusta. Eli nyt pitäisi jo kylvää?

Tammikuussa on ollut kylvösuositus.
Siemenet on ihan kuivatuista goji-marjoista, siis ostetuista.

Olen kylvänyt kuivatuista gojimarjoista eroteltuja gojisiemeniä multaan ja kostutettuun vessapaperiin. Multaan kylväessä mulla on usein käynyt niin, että itämisen jälkeen muutaman sentin pituiset alut ovat kaatuneet ja sitten kuivettuneet (en tiedä oliko valon puutteesta vai mistä. Ainakaan ei liian vähäisestä kastelusta). En tiedä kylvinkö liian pintaan…

Paremmalla prosentilla minulla onnistui kun laitoin rasiaan usean kerroksen kasteltua vessapaperia, siemeniä ja sitten ohennetun vessapaperikerroksen päälle ja rasiaan reijitetty kansi ja huolehtinut, että pysyy kosteana. Ja sitten siirtänyt kunnolla itäneitä vessapaperikylvöksestä "leikaten" multaan. Tällä tavalla kylvin kokeeksi syys-lokakuussa. Pelkäsin joulu-tammikuussa, että kuolevat valon puutteeseen (kasvu loppui kokonaan, mutta lehdentynjät pysyivät vihreinä), mutta ovatkin nyt selvästi virkistyneet ja alkaneet kasvaa kun valon määrä on lisääntynyt.

Tarkoitus jossain vaiheessa keväällä/kesällä/syksyllä istuttaa ulos ja kokeilla miten pärjäävät.

Kiva kun on monia Goji-marjan kasvattajia. Laitoin lauantaina ostosiemenet multaan. Siemeniä on vielä jäljellä ja kokeilen tuota paperikonstia jos multakylvöt epäonnistuu.

Kuivatuista gojimarjoista kaivamani siemenet itivät hirmu hyvin, ainoastaan siinä potissa jonka siemeniä en peittänyt millään lailla iti vain pari siementä. Muissa oletettavasti 90-100%. Ihan tavallisen multaan kylvön tein, ja idätin latialämmityksen päällä. Lämmön tarpeellisuudesta en tiedä, mutta ei siitä haittaakaan ollut :slight_smile:

Kai tähänkin hullutukseen on ryhdyttävä. Pussin pohjalla on vielä muutama kuivattu marja.Kylvän, jos siemeniä niistä löydän.

Kaksi marjaa tyhjensin siemenistä ja kahteen taimiruukkuun ripottelin. Kun nyt vain muistaisin aamuin illoin kaapin alle kurkata. Jos itävät, niin on niitä sitten jokunen taimi…

Omat gojin taimet koulin tänään omiin potteihinsa, joihinkin jätin pari tainta varmuuden vuoksi. Tulihan niitä ihan mukava määrä. Mielenkiintoista nähdä miten ne kasvavat, kovin hentoisia ovat näin alkuvaiheessa.

Tänä aamuna oli just ja just tullut muutama goji pintaan. Keskiviikko-illalla kylvin.

Hyvin on itänyt Raralta tilatut siemenetkin. Ei kylläkään ihan niin nopsasti kun monella suoraan marjoista otetut. Meillä on kyllä aika viileää näillä keleillä, joten sekin ehkä hidastaa tuota itämistä.

No nyt on meillekin tämmösiä(kin) taimia tilattu… Kellarin suojissa saavat olla keväämmälle, sitten kunnolla paranneltuun savimaahan tonne pellolle istutetaan ja kädet kyynärpäitä myöten ristiin

Hidasta näyttää olevan taimien kasvu. Vähän yli viikko sitten koulituissa taimissa ei ole tapahtunut näkyvää kasvua. Ehkä se kasvu on alkuvaiheessa siellä mullan alla enemmän.

Minun gojini on talvehtimassa autotallissa. Oikein hattua nostan teille, jotka kasvatatte kasvia siemenestä. Nyt talvella on täytynyt turvautua kuivatettuihin kaupan marjoihin niitä omia odotellessa. Kuiviltaan ne maistuvat pahoilta, mutta kun marjoja liottaa yön yli niin sitten ne maistuvat oikein kivoilta.

Hidasta on täälläkin, nyt taimimullassa jo sentään, mutta n. 20 alusta 6 enää sinnittelee hengissä.

Olen täällä kiinnostuneena seurannut gojikeskusteluanne: Omista gojeistani iti yllättävän moni, ja nyt tuolla pöydällä tilaa viemässä miltei kahdeksankymmentä tainta :slight_smile:

Kertokaahan kuulumisia taas, miten on mennyt?? Odotan innolla myös talvehtineiden pensaiden kuulumisia, jotta tiedän syksyllä, mitä teen näille III vyöhykkeen asukeilleni.