Haluaisin tietoa grönlanninhanhikista. Millaisen kasvupaikan tarvitsee menestyäkseen? Olen ymmärtänyt, että saisi kauniin syysvärin, mutta millainen olisi maaperän oltava? Kuinka kauan kukkii? Menestyyköhän täällä V- vyöhykkeellä?
Kertokaahan kaikenkaisista kokemuksista! ; )
Kokemuksia ei ole, mutta "kirjaoppinutta" tietoa: grönlanninhanhikki viihtyy harjupuutarhassa. "Luonnostaan harjupuutarha on avoin, jopa paahteisen aurinkoinen kasvupaikka ja laiha hiekka- tai moreenimaa, johon ei ole lisätty multavuutta lisääviä aineita eikä sitä myöskään ole lannoitettu." Tämä oli lainaus Pentti Alangon tekstistä. Luennolla hän kertoi, että on hyvä maanpeitekasvi ja kannattaa jakaa heti taimena.
Veikkaisin, että pärjää V:lla kun pärjää IV:llakin. Kasvualusta hiekkapitoista. Ei seisovaa vettä. Se mikä on tärkeää: muista napsia rikkaruohot sen ympäriltä pois, se helposti tuhkehtuu niihin. Muuten ongelmaton kasvattaa ja hyvin viihtyessään hoitaa leivämisen ihan kiitettävästi. Ei tarvitse talveksi mitään suojauksia.
Grönlanninhanhikki on yksi niistä kasveista, joista saadessani (Katariinalta) olin niin tohkeissani, että istutin ne tosi hyvään multamaahan.
Ottakoon Sand nyt tulevana kesänä elämäntehtäväkseen siirtää nämä hiekkamaahan kuuluvat kasvit pois kompostipenkeistään
Ihan vahingossa olen näemmä istuttanut Pentin vaihdossa saapuneet grönlanninhanhikin taimet oikeantyyppiseen kohtaan: paahteeseen, kuivaan, vähämultaiseen. Ja hyvää vauhtia levistyy!
Suosittelen em. kasvia lämpimästi: hurmaava ikivihreä! Kukinnallaan ei häikäise, mutta suloisilla lehtimuodoillaan senkin edestä.
Mulla grönlanninhanhikki syvämultaisessa, puolivarjoisessa paikass. Hyvin kasvaa ja tulee uusia pikkutaimia ympärille. En oo viel ainakaa ajatuksisa vaihtaa kasvupaikkaa.
Tönkkösavessa elää, muttei lisäänny.
Kuivassa, koko päivän auringossa, hiekkaisessa penkereessä kasvaa ja leviää ihan mukavasti. Kerrankin olen kai vahingossa jotakin istuttanut ekalla kerralla suht oikeaan paikkaan
Niin se jossain äidinmaidossa on vissiin minun päähäni iskostunut, että kaikki on kiinni siitä, että multa on tosi hyvää ja voimakasta Poisoppiminen teettää todella töitä.
Kiitos kaikille! Minun pitää siis ihan alkajaisiksi "hiukan" köyhdyttää maata. Muuten kuulostaa mukavalta. Olen kasviin jonkun paikallisen puutarhan "näyteistutuksissa" törmännyt ja ihastunut. Erityisesti pidän kasveista joissa olisi se ruskavärikin kaunis. ( ei kyllä ole ainoa valintaperuste)
Kasvupaikalla on varmasti merkitystä, sillä aikoinaan istutin lamohietakirsikkaa tosi multavaan ja ravinteikkaaseen maahan. Kovasti levisi ja oli näyttävä kesäisin, mutta se ruska jäi aina tulematta.
Grönlanninhanhikki on pari vuotta ihastuttanut kauniilla lehdillään ja pikkukukillaan. On sievä ja terhakka kukkapenkin viherkasvi heti talven jälkeen. Viereen kasvaneita sivutaimia olen istuttanut eri paikkoihin ja hyvin kasvavat. puolivarjoisessa paikassa näyttävät viihtyvän,pikkuisen ripottelen mustaa multaa juurelle keväällä,mutta en lannoita. Ruskaa ei kyllä ole ollut.