Miten saan Gröönlanninhanhikkini kasvamaan? Edellinen oli auringossa, melko kuivassa paikassa, multamaassa, perennapenkissä ja kuoli. Syyksi epäilin keltaisia kusiaisia juurella. Se kuivui vähän kerrassaan risukasaksi, vaikka kastelinkin silloin tällöin.
Kolme uutta on hankittu viime kesänä ja vain yksi niistä on vihreä ja kasvaa hieman. On kuulemma varma, vaatimaton, helppohoitoinen kasvi!! Toiset kaksi kituu, risuuntuu ja lehtiä on vähän. Pitäisikö niitä alkaa lannottaa ja millä? Kaikki ovat nyt melko varjossa heikkamultaisessa maassa. Kuinka ihmeessä saisin ne kasvamaan ja leviämään?
Itseltäni on kuollut kaksi ja samassa kuopassa olleita.Ensiksi luulin että pääsi vain kuivumaan (paahteinen,rutikuiva penkki ja kuoli viime kesänä),mutta toisenkin kuollessa (tänä kesänä) aloin epäilemään että läheisen tuijan ja vuorimännyn juuristo liian liki ja häiritsevät.Mutta niitä kusmurkkujakin siellä lymyää,etten nyt sitten osaa sanoa mitään…
Minulla on kuitenkin useampia grönlanninhanhikkeja ja ainoastaan yksi kukoistaa toivotusti.Ja sekin on tuijan juurialueella ja paahteessa (siis teoriassa ;-D ).Mutta sen huomasin,että jompikumpi näistä kuolleista oli ehtinyt tehdä rönsyjäkin,koska niitä hassun pikkuisia alkuja on kumpareella enemmänkin!Että kyllä se osaa rönsyillä ;-D.
Istutuksen tein tyyliin -kuoppa,vettä,taimi,kuoppa umpeen ja vettä- sen toisen juuripaakun taisi kokeeksi rikkoa ja liottaa ennen istutusta.En oikein usko että molemmilla kerroilla olisin saanut vain huonon taimen.Taisin laittaa soran sekaista turvetta kuoppaan.En ole tullut kyllä tarkistaneeksi mitään multasuosituksia.Koivun juurella,tuoreessa puolivarjossa hanhikkini suht hyväkuntoisia (lehdet ihan kauniit,mutta sitä risuakin on aika paljon),mutta ei mitään järisyttäviä laajentumisen merkkejä näkyvissä.
Kauniita ne ovat joka tapauksessa.Ainakin kuvissa ;-).
Katsoin molemmat teokseni, ja vaikka melko laajoja ovatkin (toinen 2-osainen) ei kummassakaan ollut juuri tätä potentillaa. Oletteko muuten huomanneet, että tämä kasvi löytyy sekä täältä pensaista että perennoista. Perennat olisi kai kuitenkin oikeampi otsikko.
Heitin Nuukin kintuille hyvää kompostia keväämmällä ja näytti tykkäävän. Kituilee jos on liian kuivaa, olen huomannut. Multakin kuoli pois pari tainta tuolla syyshortensian alla, oli kai liian pimeää. Pitääpä ottaa vinkistä vaarin ja happamoittaa uutta aluetta jollain jos se kerran siitä tykkää.
Kolme vuotta on Nuukit viihtyneet hyvin hiekkaisessa multamaassa aurinkoisessa penkereessä, aamusta alkuiltaan asti auringossa (silloin kun se sattuu paistamaan). Hyvin leviää, mitään temppuja en ole sen kanssa tehnyt, en muista edes kastelleeni, paitsi silloin istutuksen jälkeen tietty.
Tuolla perennoitten puolella ollaan tästä samasta kasvista sitä mieltä, että hiekkamaa on sopiva kasvualusta. Olin jo menossa hiekkaa lisäämään, mutta nyt taas en tiedä mitä tekisin. Maa on kyllä vähän tiiviin sorttista multa-hiesu-hiekka seosta. Suuresta puutarhamyymälästä ostin hyvät taimet juuri omaa kasvupaikkaani kuvaillen ja tätä suosittelivat. Ehkä pitää kaataa puita jotta ei olis niin varjoisaa. Jotain pitäis tehdä, että kasvaisivat ja leviäisivät. Tarkoitus oli saada tuivion ja tiarellan kanssa niistä jonkin verran matalaa maanpeittoa. Sori, otsikon kirjoitusvirhe. Toinen ö on "extraa".
Hoyabella, eipä tuolla paljoa ole korkeutta. Just näin tuota ison alueen kuivassa ja paahteessa, korkeutta oli muutama hassu sentti. Mulla on yksi kappale, sillä korkeus kymmenisen senttiä. Ei ole vielä alkanut kunnolla lamoamaan.
Mä olen melkein tappanut mun pari raukkaparkaani muutamassa vuodessa. Aurinkoa ovat saaneet jonkun verran mutta maa on ollut tiivistä. Siirtelin sen mitä on jäänyt jäljelle ja huomaan, että se pikkuinen, joka pääsi rodon seuraan on tehnyt kukan ja muutenkin vaikuttaa virkistyneeltä. Taitaa se toinenkin päästä samaan paikkaa. Ajatella, että siihen mun vaikeaan paikkaan, jossa ei mikään menesty, on ehkä ollut sopiva kasvi omassa pihassa vaikka kuinka kauan. Luulin sen tarvitsevan hiekkaa, eikä neulaskariketta.