suunnittelen heinäkuisia häitäni ja olen alkanut kasvattaa villisti kaikennäköistä sekavassa järjestyksessä. Olen suunnitellut, että kasvatan kimppuuni leikkokukat ja pöytiin jonkinlaiset asetelmat. Olisiko jollain kokemusta hääkukista ja niiden kasvattamisesta.
Yksi idea tuli tuossa, että kasvattaisin pöytiin mansikoita ruukkuihin, kun häät ovat maalaisromanttiset. :) Mansikat ovat jo kasvamassa, mutta jospa ne eivät menisikään multaan... :)
Maikku2007, kuinkas olisi luonnon niitty ja ojanvarsi kukat? Niistä saa todella ihania kimppuja, kun häidesi aikakin on parasta luonnonkukkien aikaa. Maalaisromantiikkaa parhaimmillaan.
Auringonkukkia Jos minulla joskus vielä häät olisi, niin kasvattaisin monenmoisia erilaisia auringonkukkia ja lisäkkeeksi keräisin luonnosta vihreätä ja luonnonkukkia. Auringonkukkia on ihanan erilaisia, isoja ja pieniä, keltaisia ja punaisia. (Hitsiläinen, mullahan rupeaa pukkaamaan kiirettä kun ennustuksen mukaan pitäisi mennä toisen kerran naimisiin ennen kuin täytän 40 vuotta ja heinäkuussa tulee täyteen jo 39 v. Ja multa puuttuu aika oleellinen juttu... Se Mies)
Olin kerran häissä, jossa oli maitotonkissa auringonkukkia. Ja paljon! Vieraitakin oli 500! Jokaisella vieraalle ojennettiin lähtiäiskättelyssä yksi auringonkukka. Se oli hieno idea ja siitä jäi hyvä olo. Suosittelen lämpimästi ja sopii hyvin maalaisteemaan. Myös nuo luonnokukat.
Minullakin oli häissä maitotonkissa auringonkukkia! (Mutta vieraita ei ollut kuin vajaa sata.) Myös hääkimpussani oli auringonkukkia ja ne olivat oikein kauniita.
Maalaisromanttista ovat myös viljan tähkät. Yhdellä ystävälläni, joka on maatilan emäntä ja meni naimisiin vasta "vanhoilla päivillänsä" nelikymppisenä, oli myös morsiuskimppunä tähkiä. Häätkin olivat elokuussa, eli viljanpuinnin aikaan.
Auringonkukissa on vain yksi huono puoli: valtaosa lajikkeista siitepölyää. Itse en ole edes mikään astmaatikko tai hirveän herkkä allergikko, mutta silti en pysty olemaan samassa huoneessa montaa tuntia.
Omissa häissäni oli paikka koristeltu tienvarsikukilla ja olin siihen erittäin tyytyväinen!
Koiranputkea, päivänkakkaraa, harakankelloa, apiloita, koivun oksia, heiniä... Nuo mansikat pöytäkoristeena on kyllä hyvä idea Ahomansikkaa jos laittaisi kesäkuulla jo purkkeihin niin ehtisivät rönsytä niissä ruhtinaallisesti ja pitkät rönsyt näyttäisivät varmasti hyvältä pitkin pöytää luikertamassa...
Kylvä avomaalle valkoisia harsokukkia pari pussillista. Kylvä harvaan ja lannoita, että kasvavat reheväksi. Niistä saat hyvää pohjakasvia lisäksi vaikka harakankelloa kurjenpolvea Tai sitten jotakin muuta. Harsokukka ainakin onnistuu ja sopii kaikkien kanssa.Voi käyttää matalissa asetelmissa tai korkeissa.Jos ei ole omaa maata niin anoppi,mummo,äiti,täti tai joku muu kasvattakoon puolestasi.
Kimpussani oli reippaasti kehäkukkia ja harsokukkaa. Ympärillä kuunliljan lehtiä ja ekstrana vielä pari pitkää mansikan tainta ja oli hienot. Toisesta reunasta "valui" mansikanlehtiä ja oikeita mansikoita! Kimpusta tuli hieno. Ja pöydissä oli ne mansikantaimet tuokkosissa.