Laitan nyt tähän, vaikka ei olekaan häät, mutta juhlat kuitenkin. Joulukuun puolivälissä pitäisi tehdä jokin isompi asetelma ja tietenkin pieniä pöytäkoristeita. Ajattelin punaisia tulppaaneja ja puolukkaa. Kuinka paljon aikaisemmin puolukanvarpuja voi kerätä, että ovat vielä juhlissa kauniita? Löytyykö ideoita? Ajattelin vähän pieniä koreja, joissa olisi tulppaanisipuli ja ne puolukat, mutta kun vuodenajasta johtuen pitäisi tuo kynttiläkin tunkea johonkin. Että tämmöstä.
Nyt talteen sammalia, sammaleisia oksia, katinliekoa…
Aina trendikkäitä sammalpalloja lisäksi tietenkin Puolukkaa kannattaa varmaan kerätä mahdollisimman myöhään ja säilyttää ulkona vaikka muovipussissa. Meneehän se kynttilä siihen koriin, jotain jutskaa pitää vaan sitten keksiä tuon paloturvallisuuden suhteen, mikä se on se renkula kun laitetaan kynttilän juureen, mansetti? Esim. lasinen?
Noistahan syntyikin heti visioita. Eikös ne sammaleet kannata ottaa pari päivää ennen sisälle. Minusta kyllä olisi aika hellyttävää, kun talvihorteestaan heräilevät öttiäiset juoksentelisivat pitkin valkoista pöytäliinaa:)
Kesän tuntua talven keskelle Joo ja ajoissa varsinkin jos on jäässä sammal, nimim. ties millä keinoin koitettu sulatella kiireesti. Viipottajat viipottaa aika hyvin menemään sitten viimeistään työstövaiheessa
Jäkälä, vaikka pallona myös, kävyt, havut…
Olga, puolukan voi pakastaa kokonaisina varpuina, niin säilyvät vaikka kuinka kauan. Itse olen kerännyt monena vuonna niitä talteen joulunajan seppeleiden tekoa varten. Marjoineen päivineen.
Olipa hyvä juttu, sailasi, minä olenkin usein miettinyt, että miten ne puolukat on niin fressejä vielä joulun aikaan
Mustikan varvut myös “perus” tavaraa.
Suunnitelmissani on itse kasvatetut hääkukat (pöytäkukat ja mahdollisesti morsiuskimppu) ensi kesälle, ajankohtana on todennäköisesti kesäkuu tai elokuu. Ideoita ja vinkkejä otetaan ilolla vastaan :).
Onko kokemusta hyvistä leikkokukista, jotka eivät olisi erityisen tuoksuvia? Kaikki muut värit käyvät paitsi oranssi, keltainen ja kirkkaan punainen.
Ajatuksissa on jo pellava/punapellava, akileijat, ruusunätkelmä, silkkikukka, pioni- tai oopiumunikot ja viljantähkät
Harsokukkia tulee ehdottomasti!
Pionit olisivat ehdoton suosikki, elleivät olisi niin tuoksuvia.
Kirjovuohenputki olisi kaunis, mutta mahtaako kestää?
Valitse sitten tuo elokuu niin on helppo kasvattaa kesäkukkia ja viljaa.
Veljentytön häihin kasvatin silkkikukkaa, kosmoskukkaa, valkeaa ja rosaa ruiskaunokkia, kesämalvikkia rosaa ja valkeaa, kesäharsoa, maurinmalvaa, tummaa harjaneilikkaa.
Juu, ajattelinkin että elokuu olisi kukkasuunnitelmien kannalta hyvä :). Kesäkuussa olisi mielessä lähinnä tulppaanit.
Tuo harjaneilikka oli hyvä idea, koska sitä minulla on runsaasti, kiitos Kurppa! Kaunokeista minulla on kasvanut aina sellaisia korkeita rimpuloita, ehkä ovat olleet liian varjoisessa paikassa.
Ajattelin joka tapauksessa, että pitää laittaa runsaasti erilaisia kukkia ja kylvää eri aikoihin kun ei koskaan tiedä millainen kesä tulee.
Minkä värisistä kukista haaveilet? Toiset kestää paremmin kimpuissa kuin toiset ja toiset kerää pieniä mustia minikoppiksia itseensä joita on kurja litistää pöytäliinalta (on kokemusta puutarhan omista kukista hääpöydillä).
Auringonkukka on kestävä, niitähän on punaisiakin. Tatarta olen kuullut käytettävän täytekukkana.
Tänä vuonna harjaneilikka on mulla jo kohta kukkinut (paras kukinta oli jo edellisellä ja viime viikoilla 28 ja 29), kirjovuohenputki ei menestynyt mulla vaasissa, mutta voit tehdä kokeilun,jos sulla on sitä.
Poimulehti olisi kaunis valkoisen kanssa, mutta senkin kukinta saattaa olla ohi elokuussa. Yksivuotisista en harrasta kuin kehäkukkaa, joten niiden kukinta-ajoista ei ole mitään käsitystä. Sellainen yksivuotinen sininen neidon-jokin (tms) olisi myös nätti(näin aamulla on kaikki nimet pahasti hakusessa)
Vaaleanpunaiset/pinkit ja valkoiset mulla on ensisijaisesti mielessä, sininen ja lila myös ok. Auringonkukka on kyllä kiva mutta ei ihan mun näköinen. Punaiset auringonkukat eivät ole miellyttäneet mun silmää, koska niistä on tullut yleensä ruskeita.
Vihreäksi ajattelin myös kuunliljaa. Se kestänee kohtuullisesti ja sitä riittää.Heiniäkin olena ajatellut. Mm. koristehirssi on mielestäni kaunis. Vihreän kanssa on loppukesällä aina se hankaluus, että ruoste- ja sienitaudit vaivaavat monia lehtiä. Punapäivänhattu kestää muistaakseni myös hyvin maljakossa. Päivänkakkarat ja putket keräävät ainakin paljon ötököitä eli ne pitänee unohtaa ellei ole hyviä ötököitten hävitysniksejä?
Kuinka helppoja kasvatettavia ovat tarhaneito, törmäkukat, aurankukka ja kiinanasteri?
Äidilläni on aivan uskomattoman ihanat pallohortensiat, jotka ovat toisinaan pään kokoisia ja kestävät maljakossa todella hyvin. Niistä olen tehnyt kimppuja mm. mäkimeiramin kanssa. Ne kun osuisivat kukkimaan sopivaan aikaan . Tänä vuonna ovat kukkineet jo vajaan viikon, mutta paras kukinta alkaa olla vasta käsillä.
Laitan tänne nyt kaikenlaista sitä mukaa kun tulee mieleen jos joku muukin saisi sitten juhlaideoita näistä kysymyksistä ja vastauksista
Tarhaneito oli just se, mitä tarkoitin.Melkein satavarma kukkija, samoin kuin silkkikukkakin, jossa sekoituksissa on erilaisia punaisia, myös vaaleanpunaisia. Harsokukan kylvö kantsisi ajoitaa siten, että kukkisi oikeana ajankohtana, siinäkin kaunis vaaleanpunainen. Pitääkin kylvää ensi kesänä, näen jo silmissäni poimulehdestä ja harsokukasta tehdyn kimpun.
Kasvatin jaloleinikkiä ja ajattelin että jos nyt menisin naimisiin tekisin kimpun niistä.
Kuunlilja on kaunis vihreä ja ihan ok kestävä maljakossa. Kimpuksi sitoessa sen varret raksahtaa herkästi, eli kannattaa varoa. Pionin lehdet on todella hyviä, kauniita ja kestäviä leikkona. Vuohenputket kestää ihan ok muiden vihreiden joukossa. Yksinään lerputtavat herkästi. Paras ötököiden karkotuskonsti on upottaa kukat kylmään veteen ihan uppeluksiin ennen käyttöä. Ötököt häipyy ja kasvit kestää. Leijonankita on hyvä näyttävä leikkona. Hirssi on kaunista. Amaranthus on helppo ja näyttävä. Isomaksaruohosta saa nuppuisenakin kauniin vihreää ja kestävää asetelmapohjaa. Samoin mustikanvarvuista.
Maariankello ja jalokallioinen kestävät hyvin. Maariankellosta viimeiset kukat kyllä nyt auki parhaillaan ja jalokallioinen on kukkinut jo. Kesäkuussa kukkivia olisi illakko, tuoksuu, muttei hirmuisesti. Jos köynöksiä mahdollisuus kasvattaa, niin hajuherne (tuoksuton lajike) kestää maljakossa ja kukkii vielä myöhäänkin.
Vaikeinta on juuri tuo, kun ei tiedä millainen kesä on tulossa.
Mietin vielä… Kyllä jotain tulee mieleen…
Ajankohdaksi on varmistunut syyskuun alku :). Kanerva on erittäin vahva vaihtoehto pöytäkukiksi. Lisäksi ajattelin juolukkaa ja variksenmarjaa. Morsiuskimppuun tulisi mahdollisesti kiinanasteria, afrikantähdikkiä tai inkaliljaa.
Lumimarja, varsinkin vaaaleanpunainen oilisi aika mieletön, mutta sitä ei taida kellään tutullani olla.
Pihlajanmarjoja löytyy, mutta en tiedä haluanko kirkkaanpunaista koristeluun.
Pari vuotta sitten ystävän syyshäihin (lokakuun alussa) toivottiin vihreävalkoista teemaa.
Laitettiin pöytäasetelmiin mm. valkoista callunaa, mustikan ja puolukan varpuja, lumimarjaa ja katajan oksia.
Tuli ihan hienot.