Hajunpoistoniksit

Mie sain yli 20 vuotta sitten lahjaksi semmoisen tuoksujutun, joka oli tehty niin että Rexona-saippua laitettu puuvillalangasta virkatulle pyöreälle pitsiliinalle, nauha pujotettu liinan ympäri siten että saippua jäi sinne sisään pussiin. Oli kivan näköinen ja tehokas, haisi vuosikausia.

Oisko joku öljyinen paras, josta haju liukenee ilmaan hitaasti? Just niinku saippua tai vastaava (mikä?). Voisiko vanhaan saippuapalaan imeyttää hajuvettä ? Ihan mietin omaksikin mielenkiinnoksi. Tai jos tekisi saippuaa ja siihen hajusteeksi omat hajuvedet voisit käyttää. Joskus tein itse palasaippuaa ja silloin oli settejä myynnissä, missä oli kaikki valmiina.

Kiitos miettimisavusta. Mullahan kasvaa hieman laventelia puutarhassa, enkä edes muistanut sitä tässä yhteydessä! Saippuaa en varmaan raaskisi käyttää “vain” raikastajana, joten ehkä pitää kokeilla jotain “alustaa” hajuvedelle. Vaikka sen tuoksu ei pysyisi kauaa, niin pieni pisarahan kerrallaan riittää kun ne ovat niin voimakkaita.

Etsisin silti tunkkaisen hajun syyn. Ilmanvaihtoventtiili tukossa/puluja tms/puuttuu tai muuta häikkää. Tukkeentunut vesikouru, kostunut lastulevy, kulkeeko vesiputket läpivietynä vaatehuoneessa. Ja varmin veikkaus: lätkäkamat, murkkuikäisen kengät, hirvestysvermeet... 

Jos sulattelisi vanhoja kynttilöitä ja sinne sekaan vähän jäähtyneenä yrittäisi sekoittaa tuoksuvia juttuja, laventelia tai yrttejä tai hajuvettä. Jähmettyneenä kun lakkaisi tuoksumasta, niin hierustaisi vähän pintaa, ehkä taas aromit vapautuisi.

IrisF, meillä on sama ongelma. Ei johdu hometalosta eikä liian alhaisesta pesulämpötilasta. Epäilen että haju johtuu tuoksuttomista pesuaineista joita käytämme, tai siitä että vaatteet eivät kuitenkaan puhdistu kunnolla pesukoneessa.
Mitään muuta konstia en ole löytänyt avuksi, kun pestä välillä koko vaatekaapillinen uudelleen.
Esim. kun syksyllä ottaa pitkähihaiset yöpaidat käyttöön, ne on pestävä ennen käyttöä.

Meillä vaihdetaan vaatteet riittävän usein (mies vaihtaa päivittäin) ja pestään aina 60 tai 90 asteessa. Pesukone on vaihtunut, samoin pesuaineen merkki. Hajustamattomia kuitenkin käytetään. Liinavaatteet ja pyyhekeet eivät haise, ainoastaan ihoa vasten olevat vaatteet (enimmäkseen miehen). Mies kyllä tuoksuu hyvälle, mutta hänellä on voimaks aineenvaihdunta. Ja saunomme joka ilta, joten mielestäni olemme puhtaita! Joskus olen miettinyt, mihin laboratorioon hajuvaatteet voisi lähettää tutkittavaksi.

En voi kuvitella, että peittäisin hajun jollakin muulla hajulla.

Meillä on myös käytössä tuoksuttomat pesuaineet, vaatteet pestään 40 tai 60 asteessa, lakanat ja pyyhkeet välillä 90:ssa, eli tuoksuttomista aineista ei hajut johdu, koska meillä on vain yksi kaappi, jossa kaikki alkaa haisemaan. Tämä kyseinen kaappi on kiinteästi rakennettu 1960-luvun taloon. Jostain syystä naapurikaappi ei haise, eikä tartuta hajua pitkässä säilytyksessäkään, vaikka niitä erottaa vain ohut lastulevy. Hajun syytä ei ole löytynyt, eikä siinä kaapissa sitten ole tekstiilejä säilytetty.

Omiin vaatteisiini jää joskus hienhaju pesusta huolimatta. Sitä ei välttämättä huomaa heti pesun jälkeen, eikä aina kaapista ottaessakaan, mutta viimeistään, kun laittaa vaatteen päälle, ja se lämpiää, alkaa haisemaan, vaikkei itse ehtisi vielä hikoilemaan. Haisevimmissa vaatteissa on usein sama materiaali, puuuvillan ja elastaanin sekoitus. Jonkulaisen avun saa, kun käyttää esipesuaineena tai huuhtelussa etikkaa. 

Haisee niin että silmiä kirvelee! Mies osti ennen joulua erräästä saksalaistaustaisesta päivittäistavarakaupasta koirille kuivamuonaa. Ei olla ennemmin sitä käytetty. Eikä käytetä vastedeskään. Jouluna rupesin haistelemaan että pilaantuuko noi koirat kun turkit haisee ihan eltaantuneelta. Kamalalta. Vaihdoin ruuan ja rupesin antamaan helokkiöljyä niin haju hävisi aika pian. PAITSI MATOSTA. Mun uudesta, upeasta, tosi isosta pitkäkarvaisesta olkkarin matosta, jonka päällä koirilla on tapana maata. Kiskoin maton yrjöä pidätellen pihalle ja siellä se vietti kuukauden. Sittemmin otin sisälle, ripottelin purkillisen ruokasoodaa, hieroin sen harjalla mattoon, ruiskuttelin etikkaa perään ja vuorokauden kuluttua imuroin. Haju on ehkä aavistuksen vähentynyt mutta edelleen kamala. Mitä mä nyt teen?

Vie matto pesulaan :slight_smile:

Vaan auttaako se? Kokemuksia?

No sitä minen tiijä :smiley:

Sytkällä se haju lähtee satavarmasti :smiley:

Kysy pesulasta, siellähän ne konstit tiedetään ja kysy hinta... Sitkeässä on haju, jos on ulkona matto ollut pakkastenkin ajan. Luulisi kevään kuivassa ahavatuulessa ulkona kuivuvan ja raikastuvan, hieman kosteana haisee sisälle tuotuna. Villamattoa en lähtisi itse pesemään, huuhtelu ei onnistu kuin järvessä ja kuivumaan nostaminen ja kuivattaminen hankalaa.

-Jaden sytkärijutska varmasti toimii ja on nopea. 

Jos on villamatto sen voi kaivaa ( ulos ensin jäähtymään) lumihankeen ja antaa olla kuivassa pakkaslumessa yön yli. Jos on pakkasta ja lunta samaan aikaan. 

Voi kun oliskin lunta ja pakkasta sammaan aikaan niinku ennen vanhaan! Shaggy on polypropyleeniä ja siinon juuttipohja. On vesipestävä ja viime kesänä pestiin ite painepesurilla.

Juu, peset sitten huhtikuussa painepesurilla. Sehän on heti pestyä kuiva, paitsi se juuttipohja.

Ripottelin imuroinnin jälkeen vielä puolitoista purkillista ruokasoodaa haisulimatolle ja jätin siihen. Nyt, viikkoa myöhemmin, haju on poissa!!! :slight_smile:

Ei hajunpoistoniksiä, mutta puhdistusniksiä kuitenkin. En löytänyt muuta sopivaa paikkaa kysyä.

​​Voiko tyynyn jonka sisällä on höyhentäyte, pestä pesukoneessa. Ostin kirpparilta kolmella eurolla tämän tyynyn ja se pitäisi pestä. Jos pesu onnistuu kokonaisena teen sen mieluummin niin kuin se, että poistan täytteet ja pesen vain päällisen. Aion katkaista sen pesun jälkeen keskeltä kahdeksi tyynyksi. Koko on nyt 90cm x 47cm. Sijoituspaikka pesun jälkeen tulee olemaan aitta. 

Kyllälämpökompostorissa maatuvat näkymättömiksi. Ovat ravinteikasta ainetta.

Vanhat höyhentyynyt olen kasvi- ja perunamaahan upottanut, kyllä ne sinne maatuu ja hyödyksi ovat.Jossain varastossa  saattaa vielä olla yksi untuvatäkki,se on työläämpi tyhjentää kun on niitä lokeroita.

Minulla on äidiltä perityjä pitkiä turkkeja kaksi kappaletta. Ne ovat olleet minulla vaan kaapissa kun en sellaisia ole tarvinnut. Niissä on sellanen eltaantunut haju jota olen yrittänyt saada pois tuulettamalla niitä ulkona talvisin silloin tällöin. Nyt tänne uuteen kotiin muuton jälkeen ne ovat olleet komerossa jossa säilytämme koko ajan käytössä olevia takkeja myös. Ja siinähän kävi niin että se haju tarttui sitten kaikkiin takkeihin jotka siinä komerossa ovat.  Kannoin sitten kaikki takit ulos ja pidin niitä siellä kolmisen viikkoa. Hillittömällä tuulettamisella sain hajun pois käyttötakeista lukuunottamatta nahkatakkia. Kun tuli nämä lämpimät ja sateiset kelit niin nostin turkit ja nahkatakit ulkovarastoon etteivät mene pilalle märässä ilmassa. 
Onko mitään hyväksi koettua tapaa poistaa hajua turkiksista, nahasta ja ylipäätäänkin niiden takkien vuorista ?

Tossa äsken lueskelin tätä ketjua hiukan taaksepäin ja siellä oli saatu hyvä lopputulos haisevan maton kanssa laittamalla siihen ruokasoodaa vaikuttamaan. Aloin miettimään että pitäiskö yrittää jotenkin saada siihen turkkiin soodaa. Ensin vaikka sisäpuolelle vuoriin ja sitten ulkopuolelle turkikseen. Onko ihan hullu ajatus ?  Pitäishän ne saada jossain vaiheessa takasin sisälle nostettua, mutta haju on kyllä saatava pois.