Kloritia en ole kokeillut, sitä pitää ostaa seuraavalla kauppareissulla, tuo karhupumppu voisi olla hyvä kokeilla myös. Kiitti vinkeistä
Tuo Fairy-juttu oli ihan uus kikka. Täytyy kokeilla veskin lavuaariin, kun meinaa vähän huonosti imasta vedet.
Minäkin muistelen putkimiehen suositelleen Fairya. (Kloriitit jätän kauppaan.)
Parasta olis kyllä avata hajulukot ja putsata putket… Kyllä ne aikamoista vääntämistä kestää.
Olen joskus vääntänyt hajalle metallisen hajulukon. Ostin kaupasta muovisen tilalle ja avaamisongelma loppui siihen. Lukon vaihto onnistuu ilman miehiä ja työkaluja. Rukari voi olla tarpeen, jotta saa lavuaarin (tiskialtaan) puolelta ruuvattua ruuvin kiinni.
Fairy tunnetusti poistaa rasvaa, mutta miettikää sitä vaahdon määrää, mikä desistä lähtee. Sitähän riittää naapureihin asti
…minä olen sitten itsekseni kiroillut pesuhuoneessa olevaa hajua ja syyttänyt viemäriä… Ei tullut mieleeni että pesukone voisi olla syyllinen! Kiitos sitruunahappovinkistä - sekä soodasta autonpenkin raikastamiseen (hienhaju tarttunut harkkojen jälkeen).
Minä pesen säännöllisin väliajoin svaipin pyykkipulverilla 90 asteessa tyhjän pesukoneen. Toimii.
Sisareni joutuu pesemään aikuisen vaatteista pissan ja kakan hajut niin laittaa pesukoneeseen pesuaineen lisäksi etikkaa ja hajut häviää.
Olen nyt muuttanut tänne "uuteen" asuntoon ja täällä on puulämmitteinen sauna mutta murheena on se kun olen nyt pari kertaa sen lämmittänyt niin alkuun vetää tosi hyvin ja sitten alkaa se savustus (saunassa ei ole ikkunaa). Vuokraisännälle laitoin viestin että koska mahtaa olla viimeksi nuohottu, no kuitenkin kun on aikansa savutanut sitten vetää tosi hyvin ja saa hyvät löylyt. Nyt vaan haisee se savun katku tuolla pesuhuoneessa ja saunassa ja siellä pitäis vielä pyykitkin kuivata. Olisko mitään kikka kolmosta millä sen savun hajun sais pois?
Meillähän on myös puilla lämpiävä sauna, sitt väliovi ja pesuhuone ja pyykin kuivaus myös, Meillä se savuttaminen sytyttäessä riippuu siitä mistä päin tuulee ja tuuleeko lujaa vai ei. Kyllä se joskus savut pöläyttää ja ei se lähe muuta kun tuulettamalla, saunassa ja pesuhuoneessa on onneksi avattavat ikkunat.
Se siinä onkin kun kummassakaan ei ole ikkunaa niin se tuuletus on ulko-ovien varassa.Kuvittelin kun ekan kerran lämmitin niin se on siitä kun ei ole lämmitetty mutta kun heti seuraavana iltana lämmitin niin savutti vielä pahemmin.Täytyy varmaan aloittaa pienemmällä puumäärällä jos vaikka auttais asiaa.
Eikö ole saunassa tai pesuhuoneessa ilmanvaihto venttiiliä jonka kautta voi tuulettaa? Meillä on venttiilit seinässä ulos ja myöskin molemmissa avattavat ikkunat. Lisäksi meillä on venttiili kiukaan edessä ulkoa josta kiuas saa ilmaa ja vetää hyvin.
Minä uskon että tuo venttiili kiukaan edessä auttaa asiaa niin ettei meillä koskaan sästäkään rippumatta oo savut sisään tupsunut.
Jos ilmanvaihto on saunassa huono, voisin kuvitella, että ei tule korvausilmaa tarpeeksi, ja siksi savuttaa.
Just aattelin samaa kun Rea, meillä on myös nuo venttiilit mutta kyllä se joskus pöläyttelee kun sopiva matalapaine sattuu, sytyttäessä sitt hetkeks jotain räppänöitä auki että saa läpivetoa niin alkaa pelittää.
Ja Emo sen sanokin, meni hakemiseks tuo "korvausilma" sana.
Saunassa on kaksi kiuasta ja toinen on sellainen vanha pönttökiuas(mikä sen virallinen nimi onkaan) ja toisen tilalla on ollut oletettavasti muuripata,korvausilmaventtiili on ilmeisesti tämän pönttökiukaan vieressä ylhäällä mutta se taitaa olla niin ruostunut että tuskin saa auki.Mun täytyy varmaan pyytää joku “viisampi” katsomaan saunaa ja miettiä mitä sille voisi tehdä.
Nuohoojaan nojaisin kiukaan savuttamis asiassa, soita ja kysy -löytyneekö linkistä numero.
Kesämökkiläisenä kiuas on herkkä paikka, nyt menossa luukku vaihtoon kunhan saisi entisen luukun irti! On tullut kaikenlaisia kikkoja kokeiltua saunassa, nuohooja on toimivin. Toinen on kiukaan tulipesän luukun ritilän säätäminen sytyttäessä ja lämmitysvaiheessa.
Nuohoaminen on kiinteistön omistajan vastuulla, pelastuslaitos päättää miten järjestää nuohoamisen. Kiuaskivetkin voisi vaihtaa, lämpenee vähemmällä puulla... Olin taannoin muuttotalkoissa ja koko kiuas meni vaihtoon, muovin jämiä ja lääkepakkausten listoja löytyi tuhkaluukusta, kiuas haisi kylmiltäänkin myrkyiltä.
Nuohooja tilattu, kiuas on kyllä melkein uudenkarhee, ei ole edelliset asukkaat paljoa lämmittäneet.Lämpesi kyllä niin vähillä puilla ettei tosikaan, veto oli kyllä hyvä kunhan savustusvaihe meni ohi.Katsotaan mitä nuohooja sanoo
Sappisaippuaa haiseville treenikamoille ja muille. Sit on sekä palasaippuana että nestemäisenä, ainakin Prismoista pitäisi löytyä. Ja Clas Ohlsonilla on kanssa sappisaippuaa.
Ja treenivaatteet kestävät 60 asteen pesun, vaikka lapuissa lukee 40 astetta. Lähtee hajut ihan normipulverillakin.
Heitän lakanapyykin sekaan 70 tai 60 asteeseen silloin tällöin treenivaatteita, koko perheen. Mikään niistä ei ole mennyt huonoksi eikä kutistunut. Hyvänlaatuista keinokuitua ovat. Ja haju lähtee.
Olen huomannut, että meidän vaatehuoneessa, jos jokin vaate on kaapissa (jossakin niistä) pitemmän aikaa käyttämättä (puhdas vaate), niin siihen tulee tunkkainen ällö haju. Saattaa johtua vanhan talon rakenteista, siellä voi olla lahoa tai hometta. Jos vaikka paita on vain pari viikkoa, ei haju vielä tartu.Mutta yli kuukauden jälkeen hajua on. Olen ajatellut laittaa kaappien hyllyille vaatteiden taakse tai viereen pieniä omatekoisia raikastimia. Koska en juurikaan enää käytä hajuvesiäni, niin tähän voisin käyttää. Mutta missä materiaalissa tuoksu säilyisi pisimpään? Keksiikö joku? Pitäisikö sen olla jokin huokoinen pehmeä materiaali, vaikkapa meikkisieni tai pala superlonia? Ihan talouspaperi tai nenäliina ei taida kauan pitää tuoksua. Ehdotuksia?
P.s. en tarvitse neuvoja alkaa purkaa hometaloa! Meillä ei ole homeoireita, ja lahoja osia todennäköisesti on joissakin osissa vanhaa hirsirakennetta, mutta ne eivät ole toistaiseksi aiheuttaneet terveysongelmia.