Hajunpoistoniksit

Hankalin, ootko varma, että haju lähtee pesuaineesta eikä -koneesta? Sinuna ennen pesuaineen vaihtoa pesisin koneen sitruunahapolla tai muulla koneen puhdistajalla. Siis jos muuten olet tyytyväinen pesuaineeseen.

Samaa ajattelin, meilläkin joskus tapahtui noin ja selvisi että vika olikin pesukoneessa!

Nykyään käytä nestemäistä Lumme pesuainetta, tosi mieto tuoksu ja on lisäksi ympäristöystävällinen. Sensitiveä en ole kokeillut mutta tavallinen on ainakin tehokas.

Pesukone alkaa totta vieköön ajan kanssa haista niin pahalle että se tarttuu tekstiileihin. Kesällä meni hermot kun pesin lakanapyykkiä ja koneesta ulos tuli likaisempaa kuin sisään laittaessa! Minäkin sain ystävältä vinkin hankkia sitruunahappoa ja laittaa se tyhjään pesukoneeseen. Mutta eipä sellaista kaupan hyllyltä löytynyt. Mistähän sitten sellaista voi hankkia? Löytyi tosin ihan nimellä “pesukoneen puhdistusaine”. Se piti laittaa tyhjään koneeseen ja ohjelma käyntiin. Kyllä se auttoi. Kun kuukaudesta toiseen meillä pestään lasten vaatteita, ja niissä on usein hiekkaa ja kuraakin, eipä ihme että pesukone alkaa haista ja likaantua.

Pesuaineista vannon Omon nimeen.

Sitruunahappoa saa apteekista.

Eikös sitä sitruunahappoa saa apteekeista? Meillä aina säännöllisen epäsäännöllisesti pestään kone sillä hajujen takia. 

Saa marketeistakin sitruunahappoa säilöntähyllystä.

Sitruunahappoa saa apteekista eikä maksa paljon!

Jahah, tämänkin tiedon oli jo moni laittanut ennen mua mail

Halpakaupoistakin saa sitruunahappoa, 500g ja jotain 4€, ostin Puuilosta.

Mä käytän Neutralia pyykinpesuun. Valkopyykille ja värillisille löytyy omat nestemäiset pesuaineet.

Ostin keväällä suurimman pyykinpesuaine tokan. Kotiin tultuani ihmettelin mikä kaamea lemu meillä on ja mistä se tulee. Hoksasin että tuo pesuaine tokka on lemun lähde. Vein tokan kauppaan takaisin ja sanoin ettei tuon hajuisia vaatteita voi laittaa päällensä. Vaihtoivat avaamattoman tokan.

Tokassa luki vielä jotain uudesta tuoksusta.

Tilalle ostin omoa ja olen tyytyväinen sen tuoksuttomuuteen ja pesu tulokseen. Ulkona kuivaaminen vain lisää tyytyväisyyttä.

Minua kerta kaikkiaan kuvottaa usein ihmisten pesuaine tuoksut-tekisi mieli vaihtaa paikkaa esim. jonoissa.

Mun pesukone ei ota huuhteluainetta, koska rakenne on luultavasti tukossa enkä aio sitä viedä huoltoon sen takia. Olen korvannut huuhteluaineen pesupähkinöillä, jotka laitan pesuun tavallisen pesuaineen lisäksi. Tulee mukavan pehmeää pyykkiä, tuoksuahan pähkinät eivät anna.

Sitruunahappo apteekissa ei maksanut annospussissa paljon ja kantsii hurauttaa myös astianpesukoneeseen ainakin kerran vuodessa !

Pitkä ohjelma tyhjillään molemmille !

Kiitos! Eipä tullut hetikään mieleen tuo sitruunahappo, vaikka astianpesukoneessa me on sitä käytetty säännöllisesti! :slight_smile:

Sitruunahapolla lätee myös ruosteet,annostus vaan tujumpi. Olen kans monet kerrat miettinyt, että onko löyhkäävä muuttunut puhtaan synonyymiksi. Ensin haisevaa pesuainetta ja päälle runsastuoksuiset huuhteluaineet. Siihen vielä henk.koht. tuksutteet. Miten paksut nahat ihmisillä on kun kestävät nuo kaikki, hajuaistista puhumattakaan? Mulla on vielä vettäkäyttävä iso pyykkikone, johon annostelen hajuttomankin nestemäisen alakanttiin, ettei tarvi raapia.

Pitänee pestä auto seuraavaksi sitruunahapolla jos se antaa ruosteelle kyytiä (en vaisin, en ole jaksanut pestä sitä muutenkaan, sade hoitakoon mitä pystyy)

Aiheessa pysyäkseni; liotan haisevat treenipaidat etikassa ja pesen ne sen jälkeen koneessa.

Meillä menee treenipaidat kuutenkymppiin, niin eivät haise?

Ostin eilen Softcare-nimistä hajustamatonta pyykinpesuainetta. Samalla valmistajalla oli myynnissä (ostin K-kaupasta) hyllyssä myös Sport-pyykinpesuaine, joka purkin kyljen mukaan poistaa treenikamojen hajun. Tuote on suomalainen (avainlippu) ja ympäristöystävällinen. Itse pesin eilen tuolla hajustamattomalla aineella tavallista pyykkiä ja olen tosi tyytyväinen. Purkki maksoi jopa 6E, mutta siitä saa 30 pesua (esim tavallisesta Luvil-pullosta irtoaa 15-20 pesua).

Tykkään pullon muotoilusta kun se on vaan ihan tavallinen puikula-pullo, eikä vie pinta-alaa hyllyllä. En käsitä miksi monet pyykkiainepullot muotoillaan niin omituisen kiemuroiksi ja pullisteleviksi, että ei mahdu kaappiin, vaikka ainetta niissä ei ole yhtään sen enempää. Nykyisin myydään yhtä tunnettua merkkiä semmosessa pullossa, jossa on iso reikä keskellä, jonka täyttää joku muovihärpäke. Kauheaa materiaalin tuhlausta. Onneksi tuon mun ostaman sai ilman pesupalloa. Meillä pyörii niitä pesupalloja joka paikassa (joku on säästänyt ne siementaimien "kasvihuonehupuiksi" :D).

Tuota Sportti-ainetta pitäis ostaa ja kokeilla yksiin ukon lenkkareihin..sitten meillä on heinäkuun jälkeen ollut pari haisuli-käsipyyhettä. Varmaan helteet tuotti meille semmoset. Kun ne pyyhkeet pesee (aika kuumassakin) niin pesusta tullessaan ja kuivuttuaan ne tuoksuu ihan tavalliselle. Mutta annappa olla kun kerran pyyhit siihen kädet ja se pyyhe kostuu, niin alkaa haista ihan sukille :P

Olipa hyvä tieto, tuollaista Sporttia onkin kaivattu ja jos vielä tepsii. Oikeeski lenkkivaatteet haisee ihan kaameelle, jos niihin iskee joku mikrobi. Olen surutta pessyt 40- pestävät 60- asteessa, periaatteella pilalla ovat haisevinakin ja hyvin ovat kestäneet. Jotkut alkavat tosiaan lemuta lyhyenkin käytön jälkeen uudestaan. Ja mie kun viellä saan hajuallergisen kaikki oireet lenkkivaatteista.

Mikä hävittäisi pahan hajun keittiön tiskipöydän hajulukoista. Olen kokeillut esim. etikkaa, soodaa, pesupulveria, fairyä. Hajulukoista toinen on juuttunut kiinni niin tiukasti etten saa sitä auki ja pelkään että se rikkuu jos väkisin yritän

Ootko kokeillut Kloritia.