Hakkeesta koristekatteeksi?

Onko kukaan tehnyt itse puuhakkeesta vastaavaa koristekatetta kuin mitä on tarjolla mm. Kekkilällä (http://www.kekkila.fi/web/web.nsf/sp?open&cid=tuotteetkatteet) ? Itse olen miettinyt seuraavaa: pihapiiristä kaatamistani puista teen järeällä oksasilppurilla haketta ja teen katiskaverkosta kehikon, jonka asetan laudoitetun kuormalavan päälle. Sen jälkeen keitän nuotiolla isossa vanhassa 200 l öljytynnyrissä vettä, jonne lisään rautaoksidijauhetta 0-10% ja lisään hakkeen. Kun hake on kiehunut x minuuttia, nostelen hakkeen em. katiskaverkkokehikkoon kuivumaan. Kommentteja/ideoita, mahtaneeko toimia?

Eikö kukaan ole tosiaan koittanut tehdä koristekatetta itse?

Itse ihmettelen vaan sitä, miksi kateaines pitäisi värjätä. Tuorekin puuhake harmaantuu nätisti jo ensimmäisen kesän mittaan. En koskaan tosin ole käyttänyt ihan vaan koristemielessä katteita, vaan suojatakseni ja parantaakseni sillä maata ja siksi minä ihmettelen

Itse olen viehtynyt tuohon punaruskeaan katemateriaaliin, koska mielestäni se luo mukavan kontrastin kasvien ja muun ympäristön välille. Värjättyä katetta ajattelin laittaa luonnollisesti vain pintaan, alle tulee värjäämätöntä. Talomme ympärillä on useita erinäköisiä ja kokoisia kasvialueita, joten tavaraa tulee menemään. Valmis värjätty kate on vaan niin tuhottoman kallista, että on pakko yrittää keksiä vaihtoehtoja :-)

Jos ei kukaan ole aiemmin tällaista harrastanut, niin arvioikaapa sitten, miten ideani mahtaisi toimia?

Tuore leppähän muuttuu oranssiseksi leikkauspinnoiltansa, mutta kuinkahan kauan se säilyttäisi värinsä hakkeena? Jos olisi oksasilppuri itsellä, kokeilisin kyllä, sen verran on nuorta leppää pellon reunamilla.

Olisipa jännä kokeilu. Mutta kun meillä kaadettiin leppää jokirannasta eri aikoihin muuttui vain osa oranssiksi. Siinäkin oli jotain kuunkierrolla merkitystä mutta liian monta vuotta on asiasta vierähtänyt...ja tosiaan, osaa lepistä ei edes jänikset syöneet. Kuoria siis.

Mielenkiintoista! Ainoa ongelma on, että meillä ei ole leppää pihapiirissä, vaan havupuilla, koivulla ja pihlajalla olisi pärjättävä :-(

Minä olen tuota hekkeen värjäämistä kans miettinyt . Mies kyllä tyrmäsi koko ajatuksen, mutta mutta... Pitäisi vain miettiä, mikä olisi turvallinen menetelmä ? monenlaista pyörii päässä lamppu

Siis hakkeen. heh  heh cool

Hei kuulkaas nyt kieli ulkoa Mitenhän mahtaisi toimia punajuurten keitinliemi värjäyksessä tai sitten mustikkamehu? Väriähän voisi vaihdella sateiden mentyä.

Voisiko kokeilla vanhaa vesipataa tai vanhaa kylpyammetta? Lämpimään veteen mehut tai liemet ja sinne haketta, välillä pyöritellen..

Kekkilän mainoksista bongasin, että rautaoksidilla (= ruosteella) he värjäilee - halpaakin vielä. Hyviä ideoita kyllä nuo punajuuri ja mustikka. Pitääpä kokeilla. Saan parin viikon päästä oksasilppurin lainaan, joten haketta alkaa syntymään... cool Täytyypä laittaa kuvatuksia, kunhan valmista tavaraa on näyttää asti.

Mitähän muita helppoja väriaineita voisi kuvitella? Ja mistähän saisi eltsun esittämän vesipadan tai vastaavan, jossa liemiä voisi keitellä - kaatopaikan keräilypisteestä? Meillä vastavalmistunut talo ja ei ole vielä ehtinyt kertyä käytöstä poistuneita elementtejä, joita voisi hyödyntää...

Innostuin itsekin tuosta hakkeen värjäämisestä kotikonstein. Paras olisi varmaan hankkia näin alkuun jokin iso tynnyri, ja keitellä sillä. Me ollaan just lyöty oksasilppurista läpi semmoinen määrä oksia, että sillä katemäärällä kattaa kohta puoli pihaa.   Kyllä luonnonvärinen katekin on sievän näköistä kun se tummuu ja harmaantuu. Mistähän sitä rautaoksidia saa?

Mielessäni on myös maalarimestari Kalevi Järvisen kirjasta ohjeita maalien omatoimiseen valmistukseen, siellä käytettiin mm. petroliöljymaalin valmistuksessa väripigmettejä, jotka siis ovat luonnonmukaisia, niitä saa vaikka minkä värisinä. En vain tiedä mistä. Tämä vanha maalarien itse aikanaan (ennen maalitehtaita) valmistama petroliöljymaali on varmasti kestävin ulkomaali. Itse en aio muulla maalataakaan, olen niin vakuuttunut asiasta. (tämä aihe kyllä sivusi nyt itse pääasiaa, mutta haitanneekosilmän isku)

Roosamarika, ainakin rautaoksidia saa hyvinvarustelluista värikaupoista ja ainakin Tampereelta on saanut Nekalasta Rakennustorilta. Näitä second-hand -rakennustavaratoreja varmaan on muuallakin.

Uulatuote myy pigmenttejä, siellä sivustolla sanotaan jälleenmyyjät. Voivat olla vähän arvokkaita, kun on ns. laatutuote.

Sateenkaarivärit on edullisempi värituottaja, sekin Tampereella, mutta edelleen nettisivulla jälleenmyyjät. On tämäkin varmasti laadukas, hinta lienee kuitenkin inhimillisempi.. Tämä nyt on vain minun otaksumani, saatan noissa hinnoissa olla väärässäkin.

Toivottavasti tästä on apua?

Tänään löytyi metsästä metsätyömiesten jäljiltä 188 litran tyhjä öljytynnyri, jota aion käyttää liemien keittelyyn.

Tämmöinen firma löytyi kuukkelista: http://www.ionhawk.com. Kysely menossa rautaoksidijauheen hinnoista...

Toinenkin linkki:

http://www.arcil.fi/catalog/product_info.php?cPath=97_101&products_id=1171&language=fi&osCsid=36bfb159293a0a3252907919084f7e21

Tosta rautaoksidista hokasin että sehän on siis ruostetta, FeO, rauta yhdistyneenä happiatomiin, ja sitäkin voisi valmistaa itse, jättäisi vaan jonkin rautakapineen veteen lillumaan ja kiihdyttäisi reaktiota jollain, en nyt vaan tiedä millä , heh-heh...  Lieneekö tuo rautaoksidi kasveillekaan haitallista...

Eikun FeO2

Mulle tuli eilen mieleen aiemmin tätä ketjua lueskelleena, että miten mahtaisi toimia terva-vesi seos. Tervahan kuitankin jonkun verran värjää. Ja minäkin mielenkiinnolla odotan tuloksia.

Mitä jos keittelisi hiilistä vaan mustaa totkua ja kippaisi hakkeen värjääntymään? Tulisiko tummaa ja ennen kaikkea kestäisikö väri? Kas kun nokea ei muuten meinaa saada mistään pois niin mitenkäs tässä mahtaisi käydä?