Halikka, Mertensia

(Perennat)

Olen eka kertaa kirjoittelemassa, joten aloitan perennalla josta pidän tosi pal, niitä on lisäki viel sellainen simen kasvi jolle ei ole nimeä, mahtaa olla jokin risteymä, elikkäs, Särkän perennataimiston hinastossa on kuvaa...en tosin viel ole saanut haettua sitä helmiäishalikkaa, mut pian sekin on kasvamassa ja jos on yhtä hyvä leviimään kuin hopahalikka ,niin kyllä alkujakin olen valmis jakamaan ja sit lisääntyy viel siemenistäkin...

Oli niin pitkä tuo otsikko, että lyhensin sitä ja laitan nuo kukkien tarkemmat nimet tänne tekstiin:

Hopeahalikka, Mertensia cana, ei tosin löydy VKN:stä.

Helmiäishalikka, Mertensia pulmonarioides.

Tervetuloa mukaan, MökinMuori! Aika harvinaisilla kasveilla aloititkin. ;)

Kiitos, nämä kasvit ovat Särkän Jari homminut Norjasta, ei varmaankaan ole ensimmäinen kukka jonka haluis ostaa, mut kun olen sitä tuolla omassa puutarhassani seurannut, niin kauniimpaa ei juur ole, tosin talveksi se häviää kokonaan, elikkä opaikan pitää olla sellainen ettei, sit seuraavana keväänä mene istuttaan jotain siihen päälle, kasvaa vanhoista paikoistansa vanhoilla juurillaan, isommaksi, ja siemen kasvut ovat hentoisia, alkuja ensimmäisenä keväänä, kukat ovat kauniin siniset...

Pitäisi olla Halikka, onko?

Ja lähempää

Kyllä on halikka, minun hopahalikassani on paksuhkot hopanvihreät lehdet, ja toisessa on ohuemmat herttamaiset lehdet ja hieman pystympi kasvutapa

Jepulis. Tämä on äidin tiluksilta

Joten kun on kerran äidin tiliksilta, niin laita omaan penkkiin, niin sinulla on kohta ihan komea halikka penkki, minä olen istuttanut se sellaiseen penkkiin joka on korotettu ja kiviä reunoilla,pinnalla hiekkaa..

Olen tosi paljon tykännyt viime vuonna hankkimastani helmiäishalikasta, sillä on tosi kauniin väriset lehdet keväällä (tästä kuvasta ei saa ihan oikeaa sävyä, olivat enemmän sinertävän-hopeaanvivahtavat)

... ja kukkii pitkään näillä kauniin sinisillä kukillaan.

Laitoin tilauksen Seemnemailm - Astrid menemään ja nyt ihmettelin mitä tilasin: Halikka, (Mertensia pubescens) , mutten löydä suomenkielistä nimeä. Olisko nyt se hopeahalikka kuitenkin ???

- siemenketjukirjeestä 2007 sain 5 siementä ja kaikki itivät, tästä innostuneena siis tilasin lisää hymy

Hopeahalikka on Mertensia cana. Tosi kivan näköinen kasvi, joka leviää melkoista vauhtia. Kesällä ostin kolme taimea ja ne nyt täyttävät ainakin neliön kokoisen alueen. Lehdet ovat erittäin kauniin harmaansiniset.

Titamiini kiitos korjauksesta, hosuin.....tuolla Raakin edellä laittamasta viestistä Helmiäishalikakkaa ajattelin,,,, mutta ei taida minun kukkapenkissäni tarkka nimi oleellista olla vaan sininen heleä väri...

"Helmiäishalikakkaa..." ihanaa, maanantaiaamun naurut naurua

Halikakkaa mullakaan ei ole, ei helmiäisellä eikä ilman! naurua Nyt repes!

naurua isohali sanoo teletapit naurua uudestaan naurua eikä taikasudilla pyyhitä

Onkos kellään merihalikkaa, Mertensia maritima, kokemuksia…onistumisia…suruja. Taimella olisi tulossa tuolla 9 kpl…

Piti tänne tulla katsomaan mikä kukka on halikka. Nyt pyyhin täällä kyyneleitä poskiltani kun nauran niin mahottomasti.
Tuossa edellä on valtsun kerrontaa helmiäishalikakka nimisestä kasvista 8.9.2007.

Katsominen siis kannatti! Olikos, tuotakasvava kasvi, hymmmm mitä oletitkin näkeväsiallapäin

Mulla ei ollut mitään hajua millainen kukka on halikka ja sen kuvaa siis etsin. Ja löysinkin. Tuo halikakka tuli ihan sitten vain lisänä. Voi valtsu katsominenkyllä kannatti.