Halikka, Mertensia

Helmiäishalikka kukassaan. Kuvasin puutarhavierailulla, omat kasvini eivät näytä vielä edes kokoa kasvavan, kovasti mieluusti lempeän sinisiä kukkia ihailisin jo omassa penkissänikin..


Tämän halikan, Mertensia maritima, kuvasin juhannusviikolla Jäämerellä. Se kasvoi Varangerin vuonon rannalla silkassa sorassa, ja kiinnitti huomioni jo kaukaa turkoosille ja hopealle vivahtavien lehtiensä ansiosta. En ottanut mukaan, kun ajattelin, että sen kasvupaikkavaatimukset ovat varmaan niin spesiaalit, että turha yrittää etelässä. Onko joku teistä yrittänyt ja menestynyt?





Merihalikka talvehtinut minulla hyvin ensimmäistä kertaa. Viime vuonna siemenestä kasvattelin. Tämä kuva tosin otettu yli kuukausi sitten ja on kasvanut tuosta nelinkertaiseksi. Hyvä kuulla millaisessa maassa oikeasti kasvaa, minulla kahdessa paikassa, kun ei ollut varmuutta. Tuossa kivikossa, hiekkamullassa kasvaa hyvin ja on kookas, tavallisessa puutarhamullassakin kasvaa, mutta on huomattavasti pienempikokoisempi.

Todella kauniin värinen...kukkia odotellaan.

Vitsi, viime kesän siemenkylvöjen helmiäishalikat ovat selvinneet loistavasti talvesta. Nyt vain kukintaa odotellessa…

Minkälaisessa paikassa siulla ne kasvavat?

Viime kesänä istutin ne "vauvapenkkiin", johon laitan aina ensimmäisen vuoden perennakylvöt. Se paikka on puolivarjoinen, multava ja lämmin paikka. Nyt siirsin vähän aurinkoisempaan paikkaan. Katsotaan miten käy.



Mertensia maritima -merihalikka-

Kasvaa kivikossa erittäin kuivassa hiekka-sora-mullassa, aurinkoinen mutta ei paahteinen paikka.

Tämännäköisen sain välkkeeltä, on kauniin värinen. Onko tuossa yksi taimi kuvassa?

Jep, yksi taimi on. Toinen taimi, joka kasvaa paremmassa maassa (hiekka-soran seassa enemmän multaa) on ihan näivetyinen, paljon paljon pienempi. Nuo lonkerot ovat varmaankin lähelle 80cm .

Ahaa, kiitos elikkä minulla nyt ehkä liian multavassa paikassa…

Ja minulla kans, istutin perennapenkkiin, kun en yhtään tiennyt mihin olisi pitänyt. Onpas muuten aika kiva noin aikuisenakin, purkeissa olevien taimien lehtiä olen ihastellut koko kesän. :slight_smile:

Kävin siirtämässä parempaan paikkaan, ja ihastelin lehtiä taas. Onnittelin itseäni, kun tulin välkkeeltä tuollaisen yllärin saaneeksi :slight_smile:

Hydran halikka kyllä näyttää kovasti hopeahalikalle - jopa rönsyämisen tahti kuulostaa sille. Googletapas…

Käyt sä kränää mulle?

Hopeahalikasta ei paljon irronnut…Mertensia cana = Mertensia viridis var. cana = Mertensia oblongifolia
Beautiful compact clusters of fragrant nodding sapphire flowers terminate stems dressed in narrow gray-green leaves.

(kuva)



Merihalikka -Mertensia maritimaPlant covered in a kind of "bloom" like a grape. Stems purplish, lying along the ground…Dense clusters of bright blue flowers, pink in bud, dangle from low sprawling stems carrying lovely steely blue leaves.

(kuva+kuvaus)  (kuva)



Yhä olen sitä mieltä, että minulla kasvaa merihalikka. Hopeahalikka näyttäisi kasvavan hieman enemmän pystykasvuisena ja muodostavan tuollaisia pyöreähköjä kasvustoja. Merihalikka mataa kyllä pitkin maata kokonaisuudessaan eikä ole niin ‘säntillinen’. Ja lehdet ovat todellakin huomiotaherättävän sinivihreät…steely blue…hopeahalikalla sanotaan niiden olevan gray-green, harmaanvihreät. 


Tässä mun halikka, siis s e hopealehtisempi, mikäs tämä sitten onkaan? olen kasvattanut siemenestä tänä keväänä.

Kaunis kuin mikä. Mitäs pussissa luki? Jos tekee siemeniä niin olisin ikionnellinen, vaihdossa vaikka noita merihalikan siemeniä. Laitoin eilen juuri pyydyksen paikalleen, kun ne muuten ropisee pitkin kivikkoa…

Passaisiko tämä? Mertensia simplicissima

Tosi kaunis viherpeukalon halikka!

Kiitos, tykkän kovasti, kun nyt talvehtisi. Tuo on mitä ilmeisimmin mertensia alpina. Tutkin kylvövihokoani ja mulla on kylvettynä ja kasvavatkin kolmea eri halikkaa, pari muuta on siemenkirjeistä otettuja eivätkä ole hopeanvärisiä, kuten tuo kuvan kasvi. Siemenet on Jelittolta.

Mertensia alpinan (kuva)…vähän tietoakin. Dwarf growing…matala. 


Olisiko jokin niistä sinun ei-hopealehtisistä tuo M. alpina? Jelittolla olisi nimittäin MERTENSIA maritima ssp. asiatica (simplicissima)  mutta silläkin kyllä on grey-bluish foliage eli siniharmaa lehdistö (vaikkakin sillä edelliseen viestiini linkittämässäni kuvassa oli aivan harmaat). Toinen taisi olla M. virginica. Kummallakaan siis ei kyllä ole noin hopeaisia lehtiä kuvien mukaan.

Tai sitten Mertensia maritima var. maritima, josta en löytänyt kuin tälläisen kuvan, jotain  pientä jonkinsortin merihalikkamaista tuossa kyllä on, mutta nuo lehdet näyttäisivät muodostavan tuollaisen pallomaisen kasvuston.

…nyt kyllä jäi vaivaamaan…olisi kiva tietää mikä tuollainen hopeinen kaunotar on…hmm…Mertensia brevistyla, .A choice dwarf species with silvery leaves covered with stiff hairs on the upper surface and tightly-packed, nodding clusters of long, bright blue trumpets. hopeiset yläpuolelta karvaiset lehdet. Mutta kuvissa ei sitten niin olekaan hopeinen.

Mertensia austriacakeskustelu vanhempaa sorttia.  

(Anteeksi   jos ääneen höpisen, olisi kiva tietää nimi niin voisi metsästää siemeniäkin.)

muoks: voi kökkö…silver…hopea…olisikos Titalla kuvaa siitä hopeahalikasta?