Halikka, Mertensia

Hydrangea, jopas saitkin päänvaivan.  En minä enää itsekään tiiä, mikä tuo on, mutta halusin ja haeskelin tuon tyyppistä, kun niitä siemeniä viime talvena hankin. Mulla oli tuollainen ja se kuoli, kuten olen tainnut jossain mainita. Tuo pallomainen kasvutapa on jo vähän levähtänyt, ja vieressä on muutama ei-hopeanvärinen. En muuten tiennytkään , että halikoitakin on noin montaa sorttia. Taimenvaihdossa Tilhiskillä  kesäkuussa annoin joillekin jonku halikan taimen, onkohan joku saanut tällaista ?

Voi viherpeukalo…se päänvaiva on vain positiivinen asia. iso virnu Ihan mielenkiinnosta ja oppimisen vuoksi noita selailin, onhan tuo yksilösi todella kauniskin. Onko tuo hopeanhohtoisuus pysynyt noin vahvana?

Jep, halikoitakin on montaa sorttia…nyt jo siemeniäkin myynnissä ihan mukavasti, kunhan itäisivätkin. Mertensia echioides iti kolmen taimen voimin, M.brevistyla sekä M. campanulata vieläkin uinuvat.


Mertensia echioides -valtavan voimakaskasvuinen-



Helmiäishalikka - Mertensia virginica- (kuvia on jo ketjun alussa, mutta laitetaas lisää)

Hydrangea, nythän mulle tuli himo noihin halikoihinkin.

Mertensia sibirica, siperianhalikka, uskaltaakohan juurakosta pistää halkaisten vai ovatkos nämä herkkiä juuristonsa kanssa?

Viherpeukku, vasta nyt huomasin kysymyksesi. Minä sain halikantaimesi silloin viime kesänä Tilhiskillä. Se oli siiinä "nyssäkässä". Kiva kasvi, talvetikin hyvin. Lapussa luki mielestäni "Mertensia Rinu" Luulin sitä lajiksi . Onkohan siemenet siemenkirjeestä Rinulta?

Muoks, taas oli Peukut ja peipot sekaisin…

Viippu, mertensia Rinu  on tosiaankin Rinun siemenkirjeestä tai Rinun laittamasta siemenpussista jostain siemenkirjeestä. Mulla on noi merkinnät toisinaan tai melkein aina vähän suuntaa antavia, enkä aina itsekään muista, mitä olen alunperin tarkoittanut. Ainoa selvennys on iso vihko, jonne olen kirjannut kaikki kylvetyt, talvella ja keväällä sitä vielä jaksaa, ja sieltä sitten metsästän niitä alkuperäisiä tietoja.

Koitin vielä kuukkeloida Mertensia rinua, enkä löytänyt tietoja. Ajattelin, että on kovasti harvinainen kasvi minulla .

Viippu, kovasti oletkin saanut harvinaisen kasvin.


Miten M. maritima selviää meidän talvesta? Kokemuksia?

Viime talven selvisi täällä ihan ilman mitään erikoistoimenpiteitä.

Heksu; kiitos - hyvä juttu!  "Peurasuojauskanaverkko" meillä sitten taitaa riittää…

Joskus menee joskus ei.

Mulla talvehti viime talven hyvin,(korkean lumivallin alla ) olivat siemenkasvatteja  vuoden takaa ja kukkivat jo vuosi sitten syksylläkin.

Täälläkin meni viime talven yli, ei mitään suojauksia.

Taisi olla hopeahalikka? tämä.

Jaahans tommonenkin kasvi on olemassa

Upeita nuo halikat.

Moonis huhuu!

Oijoi!