Halla ja yöpakkanen: suojaukset ja suojattavat

anita  Sama täällä! Tämä jännitys on ihan tappavaa: herukat kukkii just, samoin mansikka, omenapuut aloittavat, pionissa on nuput, saarni teki lehdet ja kukkii minkä ehtii… Puhumattakaan niistä kesäkukista, jotka olen jo istuttanut.

Minä en ole kesäkukkia vielä istuttanut justiinsa tuosta syystä. Mutta samaa olen katsellut, noiden lisäksi kirsikkakin kukkii, samoin särkynyt sydän…

Toivotaan nyt että tämä kesä tekisi poikkeuksen, ettei niitä joka vuotisia halla öitä tulisi! Nyt kaikki paleltuu jos/kun menee pakkasen puolelle. Kesäkukat minullakin ovat kaikki vielä sisällä,enkä aijo vielä pariin kolmeen viikkoon viedäkään ulos, joka vuosi on kesäkuussa ollut hallaa!

Kesäkuun kymmenes vasta on se kesäkukkien ulosistutuspäivä. Sitä ei vain nyt millään tahdo ymmärtää, että siihen on vielä muutama viikko, kun on helteitä. 

“Jos hallaa pelkää, niin ei kylvä mitään” kirjoitti joskus joku. Ajattelen, että jos on viedäkseen, niin asialle en voi mitään. Toissakesänä heinäkuun alussa halla vei kaikki kurkkuni ja kurpitsani, mutta taas yritetään uudelleen…

Ensi yönä Länsi-Suomen hallanaroilla alueilla on hallanvaara. Pohjoisessa Suomessa yöpakkasta. Näyttivät lupaavan ke-to väliseksikin yöksi noita samoja, hallanvaara oli silloin tuolla Kainuussa ja ylempänä.

Kiitos tiedosta Nuu :slight_smile:

Hermo petti: minulla on puolet kevään esikasvatuksista ollut viikon muovikasvarissa, kävin peittelemässä ne kaksinkertaisella hallaharsolla ja keijunmekot kannoin sisään. Viime yönä ollut 7, nyt luvataan kylmempää.

Alkuperäinen kirjoittaja: b…c…b

Tänne on näköjään luvattu 5 astetta. Taitaa olla siis paras kantaa paprikat sisälle. Muut saavat pysyä ulkona.

Minä ainakin vein taimet saunatupaan. Osa on navetassa (käytöstä 50 vuotta sitten poistetussa)

Hau-Haun hermo petti-viestistä sain kimmokkeen kurkata täsmäsäätä uudelleen, ja +5 luvataan tänne ensi yöksi. Minun hallanaralle kasvihuoneen paikalleni se meinaa ulkolämpötilana jotakuinkin nelisen astetta ennustettua vähemmän. Riensin sitten peittelemään harsolla kasvihuoneessa olevia kasvatuksia, ihan varmuudeksi. Kuten Hau-Hau sanoi, hermo petti

Täälläkin + 5 astetta, tyyntä ja kirkas taivas, kaikki mahdollinen sisätiloissa ja hallaharso marjapuskien päällä.

Minä rohkeana plikkana istutin kasvihuoneeseen muutamat kurkut jo viime viikolla. Ensi yön saavat viettää harson alla, oikein 4-kertaisen :smiley: (Kun en jaksanut alkaa leikellä harsoa pienemmäksi.) Tännekin on luvattu vain 5 astetta. Meillä on onneksi lämmin paikka, kun kylmä ilma valuu naapurin puolelle metriä alemmaksi.

Marjapuskat? Menen viivana…

Luotan, että joki lämmittää jo vähän. Terasseille ei yleensä halla heti tule.

Meillä just sama tilanne lukemineen kuin Hoyabellalla.
Muoks: kannoin sisälle joitakin tomaatteja ym. kasveja kasvihuoneesta jotta jotain säilyy jos pahin sattuu. Uskon ettei ensi yönä ole se pahin, mutta aina on hyvä varautua edes vähän ettei tappiot ole liian suuret JOS…

Mitäs te oikein pelottelette ihmisiä, kun mekin on kaikki rehut kannetu ulos totuttelemaan Suomen kesään. :wink:

Täytynee käydä laittamassa kasvarin ovet kiinni, ettei kurkut ja tomaatit heti menisi, mutta muut saa olla ihan rauhassa ulkona. 6 astetta kuitenkin on meillä vielä lämmintä.

Heh Raakki, ei pelotella ei, mutta hallanaralla alueella asuessa olen huomannut että jos luvataan +5 alimmaksi yölämmöksi, se tarkoittaa täällä noin 4 astetta vähemmän. Ja kun liikutaan jo niillä ikävillä asterajoilla niin on hyvä jotain varmistuksia tehdä oman mielenrauhan ja yöunen takia

No niin, sittenkin oli tehtävä jotakin. Pelakuut ja fuchsiat toin sisälle, kuten myös keijunmekot ja muut köynnökset. Arimpia ruukkukasveja nostin terassille ja kastelin kunnolla (oliivi, laakeri, camelia, liljat, ruostekukat yms…)
Viime keväänä terassin kaiteilla oli vesipisarat jäätyneet, muttei pakkanen ollut mennyt terassille. Tekeeköhän katto sen, vai mikä?

Ai niin, daaliat pitää vielä nostaa terassille. Kiitos Viippu :slight_smile: