Halla ja yöpakkanen: suojaukset ja suojattavat

Aamulla oli katot kuurassa ja yön alin lämpötila oli ollut +1.2.

Just soitin kotiin kysyäkseni, että kuinkas alhaisissa lämpötiloissa siellä on viime yö vietetty. Neljä ja risat plussaa alimmillaan mittarissa, joka on seinän vieressä ja metrin korkeudella maasta. Vaikuttaa lupaavalta, ehkä mitään ei ole paleltunut, toivoo hän.

Olin yötä poissa ja pikainen kierros kasvimaalla kertoi karusti että kesäkurpitsan ja kurkun kaikki lehdet ovat lotkahtanet (ne, jotka osittain selvisivät niistä heinäkuun alun pakkasista kertaalleen vai oliko se kesäkuussa?)

Myös herneenpalot olivat pakkasen kuvioimia…

Peiteltiin illalla osa kasvimaista ja kukkasia kuljetettiin sisätiloihin. Kylmimmillään + 0,6 aamuyöstä. Näinköhän keväinen peittely ja siirtely alkaa taas?

surullinen viha

Onneks kukaan ei kertonut mun yntyille että on kylmä,niin ne ei tajunnut paleltua:)

Täytyy kyllä alkaa katteleen säätiedotuksia,että osaan kans alkaa jo harsopuuhiin,yäk,ällöttää ajatuskin kylmästä…Daaliat ainakin tarttee muistaa peitellä,ettei ihana kukinta tyssää tähän.

Täällä on ollut kahtena edellisenä yönä tuolla kasvimaalla ( mittari n. 1,5 metrin korkeudella kasvihuoneen ulkoseinässä) alimmillaan 0,6 astetta. Viime yön lukemia en ole vielä käynyt katsomassa. Sillä alueella on parisen astetta kylmempää kuin tässä piha-alueella ihan vieressä. Kuusiaita on välissä. Tänne ei ole edes luvattu hallaa, ja sittenkin lukemat on tuollaiset. Nyt alkuviikolle on sitten tännekin luvattu hallaa, joten taitaa kato käydä kasvimaalla. Harmi, näin lämmintä kun muuten on.

Hallasuojauksia ajatellen, mitenkäs pensaspapu kestää kylmää?

Pensaspapu kestää hallaa tosi huonosti. Mä pistäisin sen samaan luokkaan kesäkurpitsan ja kurkkujen kans. Pari vuotta sit ku mul oli pensas- ja vahapapuja, ni ne jotka oli ihan talon seinän vieressä selvis suojaamatta, mut ne jotka oli kasvimaalla harson alla, viottui niin, etteivät enää toipuneet.

Kiitos tiedosta. Olen varmuudeksi levitellyt siihen jo harsoa muutamiksi öiksi, mutta täytyy vähän parannella systeemiä sitten koska se ei peitä reunoilta saakka. Satoa on tulossa niin paljon vielä ettei sitä helpolla hallalle anneta :slight_smile:

Mitenkähän nuo kesäkukkien siemenet reagoivat kylmään? Meneekö ne pilalle vai kannattako vielä kerätä?

Samaa oon miettiny. Olettaisin että ihan kuivina kestävät pakkasta, mutta kosteana solurakenne varmaan rikkoutuu?

Tää ei nyt varmaan kuulu taas tänne, mutta… Tänään otan pelargonian ja verenpisaran sisälle ja kukinnan loputtua vien varastoon.

Mutta mites muut kukat, joko pitäs pian ottaa sisäruokintaan syklaamit ja veronica? Espoossa asutaan ja säätiedotus ei ihan vielä pakkasta lupaa. Tekisi mieli pitää niitä mahdollisimman pitkään pihalla.

Alkuperäinen kirjoittaja: Sari S

Tomaatit ainakin säilyivät kaksinkertaisen harson alla vajaan asteen pakkasessa(mittari vajaassa kahdessa metrissä)

Onko nyt luvattu yöpakkasia jonnekin? (kääk)

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami

ei kait vielä ensi yönä ole pakkasta,mutta Helluntain jälkeen?

Oon koitaanu kattella netistä noita säätietoja, mut ei mittään “luotettavaa” oo löytyny, muutakun et ens viikolla viilenee.

Mut uskon et aivan varmasti vielä tulee muutama yöpakkanen, ihan vaikka vaan kiusaksi, koska eilen istuttelin kasvihuoneeseen melkein kaikki esikasvatetut…

Ok, säikähdin jo että onko minulla mennyt jotain ohi.

Ensi viikolle luvattiin kylmää muutenkin… toivotaan ettei liian kylmää kuitenkaan tulisi.

Omenat ainakin puhkeavat kukkaan hetkenä minä hyvänsä…ja perennoita ei kyllä tosiaan suojaa mitenkään tai koko piha pitää peittää harsolla.

kiusa se on pienikin kiusa? Kyllä niitä hallan vaaroja tulee kesäkuunkin puolella,usein.

Se on totta kyllä! Nyt on vaan ollut niin helteistä että ajattelin kauhuissani että ensi yönä iskee halla :open_mouth:

Minä olen jo “odottanut” niitä halloja, jotta saisi ne pois päiväjärjestyksestä :wink: