Kannatetaan sellaista ketjua! Meille jos jollekkin kuuluu tietää mitä säätä on tulossa=)
Kiitos vinkistä, kävin googlesta katsomassa, maksoi vähän yli kympin. Seuraavalla kaupunkireissulla täytyy poiketa kirjakaupassa. Ihan mukava ajatus tuo ketjuidea.
Äsken käytiin siipan kanssa kietomassa daaliat ja kurpitsat harsojen alle. Ensin ajattelin, että en ala suojaamaan lainkaan, mutta daalioissa on vasta nuput ilmestynyt. Kasvavat lavassa, joten ehkä korkeus auttaa vähän. Usein käy niin , että yksi hallayö ja sen jälkeen taas pitkä lämmin jakso, harmittaisi ,jos se yksi yö pilaisi kaiken.
Elokuun alku ja hallaa ennustettiin ensi yöksi, ei tosin enää telkkarissa iltasäätiedotuksessa. Kylmä yö tulossa joka tapauksessa, ja sitten pitäisi lämmetä taas. Harsotin hallanaralla kasvimaalla kurpitsat ja kurkut, ja jäteistä jättipunajuuret ja yhden jättikurpitsan. Hirveä homma oli sen jättikurpitsan kasvuston harsotus , ei puhettakaan että pystyisin ja jaksaisin kaikki muutkin harsottamaan. Aika epistä minusta että tässä vaiheessa kesää joutuu harsojen kanssa heilumaan
Taivas aika kirkas ja usva nousi pellolta kasvimaalle. Täsmäsää tarjoili jotain +7 tienoille meneviä palkkeja - hallanaralla paikallani se voi laskea ikäviin lukemiinkin. Levitin harson yhdelle jättikurpitsalle - pienen osa kasvustoa se peitti - ja yhdelle talvikurpitsariville. Pimeys esti enemmät hääräämiset alueella. Lisäksi laitoin sähköpatterin tomaattikasvihuoneeseen päälle. Toivottavasti tein turhaa työtä !
Kasvimaasadon valmistus- ja korjuuaikana sateinen ja märkä ilma on ehdottomasti parempi kuin kuiva jja selkeä joka uhkuu hallaa !
Säätiedotuksessa sanottiin että ensi yöstä on tulossa kylmä ja eteläisessäkin Suomessa ensi yönä hallanaroilla paikoilla on todennäköisesti hallaa. Muistakaa huolehtia suojauksista !
Tähä voisi sanoo,vo,i KÖKKÖ, heruukat, hetlemäpuut, lakat, omenat ymmm… on kukass ja taas vaaaaara menä, sato piloile. Lisäksi kylmällä, pöllyyyttäjät puuttuu
Alkuperäinen kirjoittaja: David2
tallukka, täältä löytyy ensi hätään neuvoja, miten kevään “haamupuutarha” rakennetaan. - minä käytän monen moista muuta, kun kerran inhoan harson tuntua karheissa käsissäni.
Voi perkule! Ens viikolla viilenee, yöllä saattaa muutaman asteen mennä pakkaselle. >:( Mulla on ulkona tänä keväänä istutettuja gladioluksia, leinikkejä, kivikkokasvit (vuohenjuuri, maksaruoho, väriminttu, ruohosipuli, patjarikko ja kattomehitähti) ja “hybrid tea rose”. Miten nuo suojataan? Vai suojataanko mitenkään? Gladiolukset ja leinikit ovat vielä mukuloina multien suojassa, lisäksi gladiolukset on istutettu styroxruukkuun. Ai niin ja tetenarsissit on istutettu myös sisällä kukinnan jälkeen.
Vanhat kasvit ovat perennapenkin liljat ja neilikkaruusu, joita en ole koskaan suojannut mitenkään. Eivät varmaan tarvitse suojausta nytkään? Suojaanko nuo uudet istutukset hallaharsolla vai millä ihmeellä? Gladiolusruukun sekä leinikit voin nostaa tuohon patiolle parvekkeen alle, pois taivasalta. Mutta kai ne silti täytyy suojata?
Auttakee!
Tallukka,ym, Eikö, ole opetettu että, ne yöhallat ym. On ohi vasta kesäkuun alussa. Että silloin kannattaa laittaa kesäkukat ulos, Harsoo päälle 1-3kerrosta, tavallinen pahviloota, pressu, muovi ym. päällä pitää vähä lämpöä…, Vaik mä toivon joidenkii muiden kaa, että ilmat leudontuisi pysyvästi
*David, kyllä on opetettu. Mutta malttamaton kun olen ollut... Sitä paitsi, se lienee allekirjoittaneen ongelma, jos joudun kasvit suojaamaan? Ja koska joudun ne suojaamaan, mielelläni kuitenkin kysyn neuvoja siitä, mitkä tarvitsevat suojausta ja minkä verran. Hei c'moon, oppia ikä kaikki!
Lueskelin englantilaista puutarhalehteä, 10 kesäkuuta tietämillä ohjeistettiin istuttamaan hallan arkoja kasveja. siellä ohi. Ollaan me suamalaiset aika onnekkaita. Vaikka pohjoisessa asutaan, eivät tuulisen hallaisen seudun britit pääse helpommalla, lisäksi heillä ei ole lunta, sataa, on sumuista ja vesiheinät ym rikat kasvaa 24/7 läpi vuoden.
Samaa ohjettahan Suomessa ohjeistetaan,hallat yleensä loppuvat kesäkuun 10 päivän aikoihin,on jo vanhan kansan kokemus.
Eipä niillä juurakoilla ja mukuloilla kai hätäpäivää ole mullan alla? Mä olen istuttanut daaliat ja muut jo, mutt ei pelkoa että toviin vielä nousisivat. Uutena istutetut ja nupuilla olevat mesimarjat ja jalomaaraimet olen öiksi suojannut astioiden alle ja laittanut filtin päälle, eivät ole olleet pikkupakkasesta moksiskaan. Onhan tää kevät tällaista ees taas kantelemista, tänään hankin terassihortensiat ja tovin niitä saa kannella vielä öiksi sisään. Kyllä mulla on toukokuussa jo paljon istutuksia ja kesäkukkia, tääl kun on nyt jo ollut hellepäiviä ja t-paitakelejä. Suomen kesä on niin lyhyt etten millään raaskis kyllä odotella kesäkuun kymmenettä. Ruohosipulia en oo muuten suojannut mitenkään enkä kivikkokasveja, viimekin keväänä istutin jo varhain yöpakkasten aikaan eivätkä olleet moksiskaan.
Jaaá,miten sen ottaa,jos daalian mukulat jätetään syksyllä nostamatta,niin taatusti kuolee,paleltuu.Se tietysti riippuu miten kovia pakkasia istutuksen jälkeen on.On kasveja jotka ei ole moksiskaan pikkupakkasista toiset ei kestä yhtään.Nuo istutusohjeet on lähinnä aroille,ei talvehtiville kasveille.Perennat,ruoho/ilmasipulit raparperi kestää,kun ne talvehtivatkin maassa.Esim.Tämä oppi on minulla,miten lie muilla ja kun sitä ilmastonmuutostakin puhutaan,voi kaikki olla muuttunut.
Mä taisin joku vuosi laittaa jotain mukuloita liian aikaisin. Tuli pari pakkaspäivää sen jälkeen, eikä yksikään vuokko noussut. En muista tarkkaan mitä olivat, mutta jotain arempia kuitenkin.
Mulla on huoli köynnöskuusamasta, jossa on nyt melko isoja lehtiä joissakin versoissa. Joka yöhän tässä on ollut nyt pakkasta, mutta jos tulee päivälläkin kylmää, niin miten niille sitten käy.
Mä oon laittanu Valkotupakan siemet toukokuun puolväli-loppupuolella maahan… jos meinaa tulla hallaa, ni harsoo päälle…Kesäkuussa kerran koulinta ni Elo-Lokakuussa kukkivat.
En minä halua olla ilonpilaaja,mutta se vuosien kokemus ja näkemys.Ihan kauhulla seuraan kun ihan tälläkin korkeudella on laitettu maahan vaikka mitä Tosi on,on ollut aikoja jolloin kesä on tullut aikaisin ja ollut hyvä.Esim.1963 ja -64 kevät olivat sellaisia,mutta harva taitaa muistaa,
moni tai ehkä useampi penttiläinen ei ollut silloin syntynytkään.Mutta,kun muutaman kerran kokeilee,niin oppii,niin on ollut itekullakin.
Mä olen tässä vuosien varrella huomannut, että sellaiset kasvit jotka ovat kunnolla jo juurtuneet kestävät melko hyvinkin kovempaa pakkasta ja hallaa.
Mutta just istutetut, joilla ei ole vielä juuret maassa paleltuu herkästi.
Täällä on nyt kahtena edellisenä yönä ollut 6 astetta pakkasta ja tosi monet perennat on ihan 10-20 senttisiä ja ei ne ole olleet millänsäkään.
Mitään kovin arkaa en silti lähtisi vielä istuttamaan, just tuon edellä mainitsemani takia.
Eli jotenkin se kasvien nestejännitys hyvin juurtuneella kasvilla vissiin suojaa niitä paleltumiselta, tosi arat on sitten erikseen.
Esim. jaloangervot on niin arkoja, että niiden lehtien kärjet paleltuu melkein joka vuosi, vaikka ne nyt esim.vielä ovatkin piilossa.
Kreeta-Eulalia mun köynnöskuusamassa on isot lehdet, ei se myöskään ainakaan tuosta kuuden asteen pakkasesta siipeensä ottanut, kukkien suhteen en sitten tiedä, mutta lehdet ainakin on ihan ok.
Nyt pelkään eniten omppujen ja marjojen puolesta, ne on just kohta auki ja pakkasöitä luvassa vielä pitkään.
Muistaako kukaan enää vuotta 1975? Silloin helluntai oli jotain 17 toukkokuuta,mahtavan lämmin .Toukotoissä ihmisillä kova kiire.Sitten kesäkuun puolella tuli pakkaset jopa -10 astetta,tuulihalla,se vei kaiken,metsämarjoja ei tullut kuin joihinkin suojaisiin paikkoihin,täällä ei mitään.Kyllä ne kylmät voi tulla myöhemminkin,silloin ne tekee pahaa jälkeä.