Jos kaasvit/taimet on olleeet päivisin ulkona karaistumassa ne kestävät paremmin pientä hallaa. Suoraan sisältä tuodut palaltuvat herkemmin.
Mesimarjat kasvaa minulla pesuvadissa ja ovat talvehtineet joka vuosi hyvin.
parveke ja amppelimansikat paleltuu ruukussa, mutta jos istuttaa maahan, niin kestävät hyvin.
Täällä pohjanmaalla asuessa on jääny mieleen joku 2000-luvun alkupuolen kevät kun oli viikko ennen juhannusta yks aamu -7 mittarissa ja senhän arvaa kuin sillon kävi. Juhannuksena taivasteltiin kaikkea tuhoutunutta, metsämarjoja ym ym. Ja sitä paitsi kyllä oli viime vuonnakin kylmä kesäkuun alku, muistan siitä kun loma alko ja ulkona ei tarennu tehä mittään.
Niin, onhan sitä semmoisiakin kesiä ollut että halla vei koko sadon eikä kunnon kesää tullut ollenkaan ja kansa näki nälkää. Arvata vain voi olevan kevään ja tulevan kesän sään.
Jos pienellä aarin tai parin palstalla harrastuksenaan kasvattelee niin aina kannattaa kokeilla aikaista kylvöä pienessä erässä ja harson avulla. Ei se ole keneltäkään muulta pois. Ihan itseltä vain, jos halla vie kaiken harsoista huolimatta.
Mummi, onko nuo mesimarjat ulkona talven entä paljonko niistä tulee satoa?
Jaoin tänään uuden perennapenkin perustamisen yhteydessä liljat. Ihan valtavat juuret oli vanhemmalla liljalla! :o Ja mukuloita hurumykke! Ne istutin jakamisen jälkeen uudelleen, uuteen penkkiin.
Hallaharso levitettiin yksinkertaisena kivikkopenkin päälle, kaksinkertaisena eilen istutetun hybrid tea rose -ruusun päälle ja kolmen-, vai peräti nelinkertaisena jaettujen liljojen päälle. Osa liljoista kun oli kasvattanut vaaaaltavat piipat maan alla ja nyt istutin ne niin, että piipat ovat pinnalla.
200? taisi olla kylmää kesäkuun alussa, muistan rippijuhlat, jolloin satoi päivällä räntää
Suojattava oli harsoilla kaikki jo aikaisemmin...
Juu eihän se daalia talvehdi maassa. Mutta kyllä mulla on juurakot hienosti nousseet vaikka olen ne pienten yöpakkasten aikaan jo istuttanut. Ongelma on kai lähinnö siinä, että jos nousee nopeasti niin halla vie ne alut ellei suojaa. Ja kyl nekin sitten kasvaa uudestaan. En usko että mulle ne tänäkään keväänä hallaöiden aikaan vielä nousee, että nou hätä. Ihan eri asia jättää talveksi yli puoleksi vuodeksi kymmenin pakkasasteiden armoille, se se on varma kuolema - ei juurakon istutus huhti-toukokuussa, jos öisin tipahtelee vain just ja just pakkasille hetken verran.
Mulla on ollut nyt kaksinkertaiset harsot kivikkopenkin ja sunnuntaina loppuun saatetun perennapenkin päällä sunnuntaista asti. Pitäiskös noita penkkejä käydä vähän vilkaisemassa, vai annanko harsojen olla edelleen rauhassa paikallaan niin kauan, että yöpakkaset on varmasti menneet ohi? Perennapenkissä on liljat, lupiinit, marskit ja olikohan vielä joitain muitakin, mitkä ovat jo kasvaneet pinnalle.
Mesimarjat on talven ulkona siinä pesuvadissa. pakkanen on voinu8t halkaista sen vadin, mutta mesimarjat kasvaa hyvin.Jos desi tuylee satoa niin hyvä on. Pitää olla poika ja tyttökasvustoja. Puutarhamesimarjoista tulee enemmän, kunm villimetsästä otetusta.
Mesimarjoja voi myös laittaa maahan, mutta heinittyy helposti.Syksyllä kannattaa ajaa ruohonleikkurilla heinät matalaksi. mesimarjat ei kärsi siitä. isttusalustana minulla on turveharkkoa. se palanen on kätevä siinä vadissa korkeitensa vuoksi. Multasormessa on useana vuonna ollut mesimarjan taimia. Niissä on molempia samassa. Ne sisääntyvät nopeasti
Ensimmäiset hommat tänä aamuna oli roudata mm. n. 30 amppelia räntäsateelta suojaan , nyt on ulkoeteinen just niinku oli 1½ kk sitten, yhtä täysi, olivat vaan karaistumassa “hetken” (bläääääh)
Eilen vielä aattelin että sisälle en mitään kuskaa mutta kyllä tänä aamuna mieli muuttui ja varsinkin kun erehty kattelemaan lähipäivien sääennustetta.
Mulla on vierashuoneen lattialla kukkalaatikot, amppelit ja ruukut. Kissat leikkii kesää nyt kukkien seassa…
Rayalla on kyllä monta amppelia… Huh. Siinä onkin jo ronttaamista.
Joo, mutta sitte jouluna kun on tietty lämpimämmät kelit, ei taija olla yhtä monta takasi ulos vietävää, on niitä tuuli ja sateet sen verran kurittanu. Mutta jos ees pistokkaita sais.
Huh, on sulla ollut homma noita kuskata ja mahduttaa sisätiloihin. Siellä taitaa keli olla vielä astetta karumpi ku täällä. En oo uskaltanu kasvimaan kulmilla käydä kurppia tervehtimässä… Kai se olis edes harso heitettävä reppanoille niskaan, mutta millähän tuon kiinni junttais, että ei tuuli heti veis.
Puna, tuon ulkoeteisen katossa on koukku-pataljoona poikineen, siellä kun talvehtii hyvin paljon kasviporukkaa.
Mie uskalsin kurkistaa kesäkurppia, ei niillä pahempaa hätää ollu, vetäsin kuiteski toisen harson päälle.
Sehän se onkin isompi ongelma saaha harsot pysymään ja varsinkin näin tuulisella asuinpaikalla. On pitkää lautaa, tiiliskiviä, kiviä, ja vaikka sun mitä. Lavasysteemeihin ruuvasin jo koukutkin että niihin saa harsoa kiinni, mutta jumalaton tuuli repii niistäkin sitt harsot tuhannen riekaleiks.
Mites muuten risiinit kestää tämmösiä kelejä ??? kunnossa vielä näyttivät olevan mutta jos ja kun tästä vielä kylmenee, ovat n.10 l.n ämpäreissä ja melkei metrin korkusia, tarttisko niitä roudata sisätiloihin ?
Olen peittänyt lakanalla ja ainakin vielä ovat risiinit hengissä!
Enhän minä osannu rauhottua , kävin yöllä kun mittari näytti +2, puoli yhen aikaan roudaamassa risiinit porstuaan. Ei sen alemmaks ollu sitt lämpötila laskenukkaan.
Viime yönä halla sitten vieraili kasvimaalla ja harsoista huolimatta kurpitsat on paleltuneet. Ihan keskellä näyttäis kasvupisteessä olevan terveen väristä vähän, joten saattaa ne siitä vielä äityä kasvamaan uudelleen. Toivottavasti, ärsyttää meinaan ihan älyttömästi. Pari kurpitsaa joiden päälle harso ei riittänyt ja jotka suojasin ämpäreillä on kunnossa.
Harson alla olevia avomaakurkkuja en oo edes katsonut, en uskalla vielä koska ihminen kestää kerrallaan vaan tiettyyn rajaan saakka v…tusta.
Voi harmien harmi. Siulla oli kaikki niin hienossa kasvussakin:/
Vaikka täällä ei paletuneet, niin ei näillä keleillä mikään kasva.
Jätit selvisi onneksi. Useimmat olin peitellyt minikasvareiden sisällä, mutta myös pari peittelemätöntä selvisi niiden minikasvareiden ansiosta.
Harmittaa kun just pari päivää sitten annoin pois kaksi kesäkurpitsan tainta ylimääräisenä