Halla ja yöpakkanen: suojaukset ja suojattavat

Nuu, voi harmi :frowning:

Nelinkertaisen harson alla täällä on pärjäilty.

Kyllä taas kiittää onneaan siitä että on kasvihuone. Eilenkin vaikka ulkona oli enimmillään vain +11, oli kasvihuoneessa enimmillään noin +30. Lämmitin hoitaa sen ettei yöllä tule liian kylmä.

Voi Nuu, kyllä harmittaa sun puolesta :frowning: Niin kovasti kun olet panostanut just kurpitsoihin.

Kui kylmää sulla Nuu oli ollut, jos,harsotkaa eivät auttaneet,?

Alkuperäinen kirjoittaja: David2

Menikö kaikki kurkutkin?

Kurkut näyttäis harson läpi katsottuna selvinneen paremmin, lehtien väri on vihreä vielä. Kattelen tarkemmin tänään töiden jälkeen. Mulla oli vain yksinkertainen harso kaikilla harsotetuilla, ei vaan ollut harsoa niin paljoa että olis voinut kaksinkertaisia levittää.

Tännehän luvattiin yölämmöksi +3, eli toi mun harsottaminen oli kaikenvaralta-toimintaa - jos olis luvattu vaikka 0-keliä niin olisin tietty lakanakaapinkin tyhjentänyt kasvimaalle.

No, näillä mennään mitä jäljelle jäi ja toivotaan että noi paleltuneet elpyy kasvamaan vielä koska se kasvupiste niissä näyttäis olevan vihreä väriltään. Ne paleltuneet lehdethän on selvästi tummiksi ja löysiksi muuttuneet.

Tuntuu vähän paremmalta kun ootte myötäeläjinä, kiitos :slight_smile:

No, hyvä että jotain positiivistakin löytyi, on to kyllä tosi turhauttavaa:/

Mä en oo enää luottanu vuosii noihin säätiedotuksiin. Jos ennustaa lähellä hallaa niin kyl mä varmistan sen ettei tule. Viikonalussa täältä 21km linnuntietä oli +1c ja meillä +6c alimillaan.

Viimevuonnakii monesti seurasin syksyllä teksti tv:n s411 tiesäätä/alasivuineen,netistä ja katoin mitä siellä oli realiaikainen lämpötilä lähiseuduilla. Parinayönä sit menin viemää kasveja suojaan, kun alko tippuu lämpö liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja: David2

Pidän peukkuja kurpitsoille, että nopeasti toipuisivat ja ehtisivät jotain vielä tuottaa.

Mun omatkin talvi- ja spaghettikurpitsat ovat ihan minejä, vaikka ei niitä nyt halla vienytkään. Ulos siirron jälkeen esikasvatuksen aikana kasvaneet lehdet meni ihan mustaksi. Eivät kai paleltuneet kaksinkertaisen harson alla, kun ei hallaakaan ollut, mutta epäilen, että poltin ne höyryävän kuuman paksun nurtsisilppukerroksen ja harson kanssa, eikä tainnut olla eka kerta. Ihmettelen välillä, miten voin edelleen tumpuloida jotain joka kesä, vaikka olen pitänyt kasvimaata jo 32 vuoden ajan. Mulla oppi etenee tuolta kantapäästä päähän kovin hitaasti!! Ei taida riittää ihmisikä, että viisastuisi ;D

Jaan nyt kumminkin oman tapani käyttää harsoja, jos siitä olis jotain vinkkiä jollekin. Säästän ja pesen koneessa (nykyään suurirumpuinen kone ihan tätä varten :D) kaikki reikäisetkin harsot(ensin ravistelen kuivuneet harsot). Vanhat reilustireikäisetkin harsot käyvät hyvin juuri tähän yhtäkkiseen hallantorjuntaan. Niitä riittää levitellä monta päällekkäin.

Kulahtaneita ja pienillä reiillä olevia harsoja käytän itämisen edistämiseen niillä kasvimaakylvöksillä, joita ei tarvitse suojata ilmasta lentäviltä tuholaisilta. Uusimmat ja ehjät kaaleille, porkkanoille, nauriille ja lantulle.

Ja sitten aivan ne riekaleharsot käytän mytättyinä paloina ruukkujen pohjalla, niin sisä- kuin ulkoruukuuissa, jotta multa ei valu ruukusta ulos. Sitten kun tyhjennän ruukun, niin se likainen mytty menee roskaan.

Pesun jälkeen harsot menee muovikasseihin. Harsojen taitteluun ja rullaamiseen tässä vaiheessa tarvitsen apurin. Samalla arvioin harson koon (meillä monen levyisiä, isosta rullasta itse leikattuja). Tussilla kirjoitan koon muovikassiin sekä maininnan, onko ehjä, vähän pieniä reikiä, reilusti reikiä, riekale jne. Helpompi sitten löytää oikea harso kuhunkin käyttöön.

"Mitä olette mieltä, kestääkö kasvi paremmin pakkasyön kuivana vai kasteltuna? Onko sillä vaikutusta?"   Tuon kysymyksen esitti Maksaruoho  päivän sää-ketjussa eilen. Ihan samaa mietin ja kyselen itsekin. Mitenhän se on ? 

Kostea maa auttaisi mutta kasvin olis parempi olla kuiva ? Noin oon itse sitä pähkäillyt, ja samalla oon kyllä epävarma että meneekö edes lähelle oikein.  Kastelin kummiskin myöhään iltapäivällä eilen kylmän yön edellä toi ajatus mielessä.

Minulle joskus on opetettu että jos suihkuttaa kasveja illalla niin se kostea kerros suojaisi kasvia pieneltä pakkaselta, en ole kokeillut kun ei oikein uskonut tuota.

Kastelu auttaa hallankestossa siksi, että maan lämmönvarastointikyky tällöin paranee. Eli kannattaa kastella ennen hallaöitä ruukkukasvitkin. Suihkuttelu ennen hallayöhön valmistautumista sen sijaan ei toimi - vesi suojaa lehteä jäätymiseltä vain sen hetken, kunnes se haihtuu/jäätyy siinä lehden pinnalla, sitten lehti itsessään alkaa jäähtymään - eli suihkuttelua tulisi jatkaa siihen asti, kunnes hallanvaara on ohi :wink: eli ei kotipuutarhurille kovin sopiva konsti tuo hallantorjuminen suihkuttamisella :slight_smile:

Mansikkaviljelmillä käyttävät mansikan kukinta-aikana olevina hallaöinä sadettajaa. Mutta jatkavat sitä sadetusta koko yön aamuun asti, eivät vain kastele illalla. Vesi luovuttaa lämpöä jäätyessään, mutta jos se jää jää kasvin pinnalle, alkaa kasvi luvuttaa lämpöä sulattaakseen jäätä, joten siksi ne sadettaa niin kauan aamuun asti että se sadetusvesi sulattaa jään.
Toinen vaihtoehto on kastella maa kasvin ympäriltä kunnolla jo aamulla, sillä kun maa on kostea se sitoo hyvin lämpöä päivällä ja luovuttaa sitä sitten yöllä, tehoaa vain jos lievää hallaa.
Siis mansikkaviljelmillä noi.
Eli noista voisi päätellä että märkä maa (kastelu hyvissä ajoin päivällä että kosteus ehtii sitoa lämpöä) mutta kuiva kasvi ellei kastele sitä tasaisesti koko yötä aamuun asti. Ei se jäätyminen mutta se sulaminen on haitallista.

Niin ja piti vielä lisäämäni että kylmä haihduttaa aina kasvin vesivarantoja, joten paremmassa nestejännityksessä oleva kasvi (~kasteltu kasvi) kestää kylmää paremmin.

Jos halla on päässyt vain hieman vioittamaan kasvia, esim. ruukkukasvia, niin että kasvin lehdet roikkuu löysänä saattaa nopea kastelu vielä palauttaakin nestejännityksen ja kasvi selviää hyvin.

Syksyllähän ei esim. perennapenkin suojelu hallalta koko öisellä sadetuksella ole kovin järkevää, koska perennat helposti kärsii sitten myöhemmin syksyllä ja talvella maan liiasta märkyydestä. On hyvä, että maat eivät jää kovin märiksi syksyllä.

Uskaltaisikohan luottaa täsmäsääennusteeseen (ens yön alin +3) vai pitäiskö varuilta kuskata kasvihuoneessa olevat potit sisälle yöksi ? Siinäpä pulma. Kovasti sääennusteet yleisesti lupailevat hallalla ja yöpakkasellakin Etelä-Suomeenkin ens yöksi. Onneksi en oo mitään vielä kasvimaalle istuttanut. Marjapensaat siellä kyllä kukkivat parhaillaan :frowning:

Pionit, varjoliljat ja kesäpikkusydämet suojasin harsolla. Kesäkukat nostelin sisälle.

Miekin nostin kesäkukat sisään ja sit nuo daalia,kanna,kalla yms ruukut suojasin kyllä harsoin ja prseesuin. En niitä halua menettää nyt täsä vaiheessa. Muita en taida ruveta suojaamaan

Suojaan särkyneen sydämen, sisälle raahaan terassikasvarista chilit, tomaatit, gladiolukset ja daaliat. En uskalla lähteä arpomaan tässä vaiheessa :wink: