Laitan kasvariin lämppärin päälle. Perennoja en suojaa.
Tosiaan, kuulemma hallayö tulossa. Paikallissää ennustaa +3astetta alimmillaan, mutta ...
Kasvariin laitan lämppärin vahtimaan. Olin uskossa että harsorullassa on vaikka miten paljon jäljellä, mutta ei ollut. Daaliat ja ruusu sai vähän peitettä päälle, ei riittänyt kaikille.
Toivon nyt ettei hallaa tulisi.

Tänne nollaa, mut ei mullole vielä kartanolla mittään
Minulla ei onneksi kans oo mitää herkkää pihassa…kylvötkin lämmittelee verannalla
Auttaaks muuten lämmin vesi illalla annettuna ? Mun iskä kasteli parveke ruusuja tosi lämpimällä hallanvaaran uhatessa …lokakuussa ruusut kukki tietty lasitetulla partsilla.
Kesäkukkien ja tomaattien taimet on joka yö vajassa, sinne ei tuu pakkasta.
Muita en suojaa, eikä paljoa mitään vielä ulkona olekaan, muutama retiisi on noussut pintaan.
Tänne “luvataan” +2 astetta yön alimmaksi.Viime yönä alin oli +1.7
En aio suojata mitään perennoja vaikka mitä ihania noussu jo.Pakko niijen pärijätä ku ovat ite sieltä nousseet.Kasvareissa ollu joka yö lämmöt päällä.
Eikö sole sama lämmittääkö keväällä vai syksyllä ku on kuiteski pakko lämmittää?
En miekään perennoja suojannut.Jos eivät kestä niin siinäpähän menevät…eivät olis nousseet niin aikaseen =)
Lasitetulla terassilla taimia ja pelargoneja on paljon. Viime yönä oli plussan puolella juuri ja ulkona nollassa. Osalle laitan ensi yöksi harsoa. Kuinka tiukkaan se on laitettava? Riittääkö, että heittää päälle vai pitääkö kiristää tiiviiksi pussiksi ruukun ympärille?
Mielellään ei kai suoraan kiinni kasviin vaan ilmavasti ympärille niin ettei jää rakosia mistä halla pääsee hiipimään sisälle. Eli kysymykseesi vastaus : tiivis pussi ruukun/ruukkurivistön ympärille.
Kaksinkertainen harso suojaa enemmän kuin yksinkertainen.
Minen laittais tiukaksi,mieluiten että on höllästi päällä.
Tietenki niin ettei kylymä pääse varpaisiin hiipimään alakautta,eli kuiteski tiivis pussi.
Heh,Nuu samat sanat ![]()
Ok, kiitos! Ois vaanhelpompi heittää harsoa päälle ja aamulla nostaa pois. Mutta hallahan tulee mistä raosta pääsee, onhan se selvää, kun mietin nyt.
+1 alimmillaan luvattu tänne. Kasvarissa jo jokunen tomaatti ja ämpäriperunoita. Pari istutusta odottavaa kärhöä ja kesäkukkien taimia. Heitin joillekin harson päälle ja laitoin hätäpäissäni muutaman ison lämpökynttilän palamaan sinne. Semmosen missä on paloaika 10 tuntia. Jos ne niillä pärjäisi. En ole kyllä koskaan ennen mitenkään suojannut, vaikka usein on kesäkuussakin vielä hallaöitä ollut, tomaatit ja kurkutkin on aina selvinneet. Eihän tuo kasvari täysin tiivis ole, mutta perustukset on tehty hyvin. Pohjalla on paksu kerros soraa, styroksia ja lattiana betonilaattaa, eikä ikkunatkaan ala kun puolesta metristä, niiden alla harkot ja puuvuoraus. Alhaalta päin ei ainakaan lämpö karkaa.Ukko sitä kyllä rakensikin, kuin iisakin kirkkoa.
Mie en löytänyt tarpeeksi harsoa niin laitoin kuplamuoveja kunniitä on isoja rullia.Ajanee saman asian. Luulisin myös ettei halla pure tähän meille niin kovasti kun tuo järvi on vieressä,eikös sen luulis lämmittävän sen verta ?Oonko oikeessa?
Minä peittelin kaikki ruusut ja sen uuden omenankukkakärhön harsoilla. Perennat saavat luvan pärjätä omillaan. Tomaatit ja pelargonit ovat viherhuoneessa ja siellä varmaankin pärjäävät vaikkei lämmitys olekaan päällä.
Toivotaan että jokaisen halla/pakkassuojaukset onnistui. Itse kannoin sisätiloihin isoimman osan kasvatuksista. Jos tarpeen niin kannan edestakaisin joitakin kertoja, pääasia mulle on että kasvatukset onnistuvat.
Me tuotiin tompsun taimet sisään, kun ei vielä tänään ehditty niitä istuttaa kasvusäkkeihin. Kesäkukkia ei ole pihalla maan rajassa…etuterassilla on kyllä jo yks amppeli, mutta se ei kyllä ylhäällä pääse kärsimään. Minä en edes usko, että meille tulee hallaa vaikka sääkartalla aika siniset värit olikin tässä kohtaa. Meri pitää pakkasen poissa.
Puutarhalta ostetut kesäkukat nostin pihalta sisälle (tosin niin oon varuiks nostanu muinakin öinä), kasvarista toin pari talvehtinutta paprikaa ja maljaköynnöksen. Kaikki kevään kylvökset olikin valmiiks sisällä, kun toin jo edelliseks yöks, enkä viitsinyt palauttaa päiväksikään kun oli sen verran pilvistä ja koleaa niin pitkälle iltapäivään.
Ai hitsi, pitää varmaan käydä vielä nostamassa äitienpäiväruusu etuovelta sisälle! Japaninvaahtera saa luvan selvitä pihalla, täällä ei sentään ihan pakkaselle pitäisi mennä. Ja kai se pakkastakin kestää, vai? Jos ne muutamat jo puhjenneet lehdet paleltuu, niin paleltukoon sitten. Perennoja en ole kai koskaan suojaillut.
Meillä yön alin oli plus 1 astetta. Maa ja katot kuurassa.
Yön kylmin hetki ulkona -0,9 ja kasvihuoneessa +4,7. Paksuin kennolevy-kasvihuone toimii
.