Halla ja yöpakkanen: suojaukset ja suojattavat

Mä vein illlla parit kynttilät kasvariin eikä sit muuta - me ollaan aika ylhäällä täällä mäessä, luotin siihen ettei se tänne asti tuu. Naapurin nurmikko näytti olleen kuurassa mut meillä ei mitään ihmeempiä. Semmonen ylin-alin-mittari pitäs kyl jostain hommata…

Minä vaan peittelin kasvihuoneessa tomaatintaimet kaksinkertaisella hallaharsolla. Lämmitin ei ollut käytössä. Aamulla ennen töihiinlähtöä kävin avaamassa paketin ja mittari näytti yön alimmaksi lämpötilaksi +6 astetta.

Ulkona oli minimi ollut 0 astetta ja terassilla 1. Harsoja oli ja osan nostin sisälle. Onneksi nyt moneksi yöksi luvattu plussaa.

Ulkona alin ollu -3, kasvarissa patteri päällä ja alin ollu +4, ei paha, eka kertaa yritän veivata kasvarin ja pakkasöitten kans. Oppia ikä kaikki.

Nollaan oli mittari mennyt, ei pakkaselle asti. Auton ikkunat oli kyl huurteessa, olisiko tiiliseinä vapauttanut vielä sen verran lämpöä… Japaninvaahterassa näyttäisi lehdet olevan vielä tallella :slight_smile: Vähän oon muuten onnellinen, että se ylipäätään selvisi talvesta hengissä miehen mummon kellarissa!

Voi saakeli soikoon. Kyllä kylmeni ilimat rohki reippaasti. Tämän viikon ollut meillä +28 varjossa, ja aurinko paahtanut pilvettömältä taivaalta. Tänään +15 ja leppoisa tuuli 8m/s suoraan jäämereltä. Huomiseksi lupasi kaikki +10, ja sama tuuli jatkuu. Su-ma väliseksi yöksi lupasi hallaa. Ja kah, hallanvaara jatkuu koko viikon. Kaikki perennat ovat kasvaneet tohinalla, eivätkä ne oo kylmässä karaistuneita, vaan hentoja lämmössä pikapikaa kasvaneita. Mansikat, herukat, mustikat ja pihlajat kukkii täyttä häkää, ja nyt ne kaikki on vaarassa paleltua. Kukkia on ihan älyttömän paljon. Jos ois hallaharsoja mielin määrin, niin nakkelisin pihlajiinkin harsot. Säälittää linturievut, jos ei syksyllä ole taaskaan marjan marjaa. Herukatkin jää luonnon armoille. Ihana viikkohan tämä on ollut, kun on lämmintä, mutta ei oo hyvä nämä normi hallat tähän enää. :ermm:

Mikä on pahempi, parempi? Vesisade, myrsky, halla??? Vuorovaihdot. Hallaa taas luvassa, kun sain nostettua pasuunat, neidonhiuspuun ja petuniat kasvarista pihalle. :crying:

Täällä onneksi on yöllä +8 - +10°C II vyöhykkeellä. Parvekkeella on pasuuna ollut ainakin jo 2 kuukautta. Tosin täällä oli hellettä ja pasuuna ei  meinannut jaksaa olla,  joten pitsiverhon heitin pasuunan päälle ja nytkin heitin,  jos vaikka  tulisi viileetä. 

ajankohtainen aihe…

Jaa-a, saa nähdä miten mun ruukkuihin istutetut daalian juurakot pärjäilee nyt kun tuli näitä yöpakkasia. Mulla on ne isoissa ruukuissa lämmittämättömässä kasvarissa, kolminkertaisella harsolla suojattuna. Pari miinusastetta pitäis mennä kyllä mut viime yönäkin on ollu yli -5, saattaa multa ruukussa jäätyä harsoista huolimatta :thinking:

Mulla ei ulkona vielä mitään, turha yrittääkin. Pesuun menevillä lakanoilla peitin kaikki ruusut ja talvehtineet ruusukkeet monista kasveista. Tahtovat yleensä vahingoittua tässä vaiheessa kun ei oo enää lunta. Talventörröttäjät suojaa jonkin verran maan rajassa olevia.

En ole vielä istuttanut mitään ulos, onneksi. Viime yönä -7 astetta niin ei siinä oikein voi millään suojata. Kasvarin lämpömittarin mukaan, viime yönä alin lukema -8,3 astetta.
Toivottavasti luumupuiden kukkanuput ei paleltunut, nuppuja oli paljon.

Mulla on viileällä kuistilla hyvä talvetuspaikka. Kevätauringon alkaessa lämmittää kasvit pääsevät hyvään kasvuvauhtiin.
Oikealla on pelargonit, jotain amarylliksiä, eucomikset ja yksi daalia.
Takana kaksi isoa murattia, jotka tulee ovenpieleen kesäksi, niihin istutan jotain muutakin, ehkä keijunmekkoja tänä vuonna.
Vasemmalla Ikea-kassissa ja laatikossa gladioluksen sipulit, niitä on hirveä määrä. En tiedä mihin saan ne mahtumaan!

Tässä hattiwatti eli eucomis, hyvässä kasvussa jo:

Tässä daalia, jonka siirsin ruukkuineen tuohon syksyllä. Pitäisiköhän tätä jo alkaa kastella?

5 tykkäystä

Hennille : pitäis.

Mä kävin äsken katsomassa mitä kuuluu kasvarissa oleville harsojen alla majaileville kasveille. Hengissä kaikki missä vihreetä näkösällä. Ehkä tää tästä sujuu.

1 tykkäys