Pihapihlajan mustat hämpyt otan mielelläni tänne. Sä saat noi mun kasvarissa olevat ruskeet leveeperseet, ne on kamalia. Jos nään hämpyn niin annan olla enkä pelästy, mut jos se yhtäkkii jostaki purkin takaa tulee tai tippuu katosta niin pää räjähtää

Hämähäkit on kasvien ystäviä, vai olenko käsittänyt väärin?
auli, ihan oikeen oot käsittäny. Tatti ei vaan oo hämppisten ystävä olleskaan ![]()
Joo Tatti, just noi vaaleet, ne on jotain maailman ällöintä.
En mäkään kuole jos näen hämähäkin mut just se että ne tunkee yhtäkkiä melkein iholle. Ja mun makkariin ei oo mitään asiaa.
Ja ihminen kuulemma syö n. 6 hämppistä elämänsä aikana, joku tutkimus kerto sellasta.
Meillä on tossa aurinkoisella seinustalla hirveesti hämähäkkejä ja ne tunkee sitten sisälle ovea avatessa. Ovat väijyssä tuolla tiivisteen vieressä. Ihan saavat rauhassa olla pihalla mutta sisälle ei tarvii tulla.
En ole kuullut, että Suomessa hämpyt puris, paitsi rantahämähäkki joskus. Sitäpaitsi ne tuovat onnea ja hämpyn tappaminen kosolti epäonnea.
( Enempi on haittaa hyttysistä. Tosin itsekin säikyn hämiksiä. Yritän vaan sopeutua, koska ne on niiiin hyödyllisiä. )
Muoks. taas kirj. virhe.=(
Sun kaveri on vaan liioittelija tai sitten se asuu väärässä paikassa. Hämähäkit ei ole mitänn vihollisia:). Esim, jos meillä olis muurahaisia tuvassa, niin varmasti olisi myös kosteutta. Muurahaiset ei kuivaan tupaan tule. Hämähäkit taas hakee vanhoista tuvista lämmitystä, syksyisin ja keväisin niitä näkee, just tuollaisia mitä Pihapihlajan kuvassa, tai sitten näitä pienempiä “hyppyhämähäkkiä” joskus syksyisin myös ne pitkäjalkaiset hämyrit eksyy tupaan.
Siskolla (kuin myös meillä) on vanha tupa, niin se katsoo tarkoin, ettei vahingossa tapa vain hämähäkkejä, enemmän on hyötyä kuin haittaa näistä. Enkä siskon hämiksien suojelunkaan myötä ole niillä mitään hämähäkin verkkoja koskaan nähnyt.
Ei hämähäkkiä kannata alkaa tuhoamaan, sama pätee mehiläisiin ja kimalaisiin esim. (ampparit on taas eri juttu, mun mielestä).
Mua on jo tän kesän ekat hyttyset pistäny. Ja mä satun olemaan allerginen hyttyselle joten sain kyllä taas niin mojovat patit näistä ekoista pistoista ja viikon kutinan. Ihan kiva jos ne jäis sellasiks pieniks, mutta kun puolen kämmenen kokonen punanen alue joka kutisee hulluna.
Enkä tajua miten yks pääsi pistämään mua lonkkaan, en mä nyt alasti oo pihalla kuitenkaan ollut.
Kaks pistoa oli jalassa, kun tuli kahlattua tossa pihalammessa lasten viskomia kiviä pois.
Ja hämpeistä vielä että mä olin joskus 4kk Gambiassa ja mun seinällä oli sellanen tajuttoman iso hämppis, sellanen karvanen ja jalkoineen päivineen mun kämmenen kokonen. Pojat sano että se on kuollut tai jotain , että ei oo liikkunut mihinkään moneen kuukauteen. Ja mä hullu uskoin. Se oli niin ylhäällä ettei ylletty mitenkään sitä nappastakaan.
ja sitten kerran mä sanoin et jos se on kerran kuollut niin tiputtakaa alas et en mä halua ruumiin kanssa yöpyä. Joku heitti sitä varvastossullaan ja se lähti kävelemään… tuli meinaan pikkusen kiire mulle pihalle.
En ikinä, en todellakaan ikinä enää usko että joku hämppis ois kuollut vaikka ois miten paikallaan. Se oli varmana yöllä hiipinyt ympäri huonetta ja meidät pojan kanssa pelasti vaan tiukasti ympärille kiedottu moskiittoverkko ja se, että puhallin puhalsi yön tuuletusta meitä päin.
Mulla taas tulee samanlaiset patit paarman puremista. En kyllä tykkää hyttysistäkään, vaikka niiden puremiin tottuu.
Onneksi Suomessa ei ole lintuhämiksiä yms. Jotain hyötyä arktisista oloista. =D
Pihalla roikkui pienen tikun nokassa tällainen valkea kellomainen "jokin". Siitä roikkui alaspäin ohut rihma. Otin tikun kuvattavaksi ja palautin sen sitten entiselle paikalleen. Tuon kellon pulleampi osa on noin sentin korkuinen ja noin 6 millin levyinen. Onko tämä hämähäkin pesä vai mikä?

Sanoisin että on hämähäkin pesä, tai munakotelo.
Taidokas rakennus.
Kouliin taimilaatikosta taimia yksi iso hämähäkki juoksi munapallonsa kanssa turvaan puolelta toisella laatikossa nauratti sen touhut luuli varmaan että minä varastan pallon mutta ei halunnutkaan pois lähteä laatikosta jotenkin mieleen tuli Tatti ja sen hämähäkit Tatti olisi varmaan huutaen juosut pakoon tai heittänyt taimilaatikon jorpakkoon ![]()
Meillä käveli lattialla niin iso hämähäkki että en ole ikinä täällä’ nähnyt sellasta. Tuntu että kuolen siihen paikkaan. Mutta lasten takia oli pakko olla urhea. Yritin vähän houkutella että poika ois listinyt se, mutta sekään ei uskaltanut, vaikka se yleensä listii tai kantaa pihalle kaikki.
Ulkona olen katellut varovasti niittä pallo perässä kulkevia isoja hämppejä, ja nekin jäi tolle kyllä toiseksi ihan kertalaakista. Oli kolme kertaa isompi kuin ne, sellanen paksu ja musta ja hirveen ruma.
Paiskasin sitä sit lopulta kirjalla ja kiljuin perään…se kuoli. Onneks.
Tollaset jos alkaa sisään tunkea niin nehän syö kohta meidät kokonaan. Hirvee otus. Toivon vaan ettei sillä ollut kavereita mukana.
etteks tiedä, että hämähäkkien tappaminen tuottaa epäonnea?
Ainakin mulla vilistelee kasvihuoneen lattialla isompia ja pienempiä hämppyjä, ja saa oikein varoa ettei astu niiden päälle. Nimittäin mitä isompi hämppy, sitä vähemmän muita hyönteisiä. Mulla on kumilaatat kasvarin lattialla, joten pääsevät nopeasti pakoon sinne rakoihin tätä jättiläishirviötä joka lotraa vedellä heidän asunnollaan joka päivä…
Ihan sama, epäonnea tässä on ollu ilman niitten tappamistakin. Mut tollaset ei tasan kulje meillä. Kaikki pienemmät voin hiisata pihalle mutta en tollasta. Se oli jotain ihan liian kauheeta. Miten sen ois voinu ees ottaa kiinni. Varmana ois loikannut jos ois lähemmäs mennyt, ja purrut vähintään. Oli paniikkikohtaukset lähellä useammalla vaikka kovasti siinä yritettiin rauhotella…iteki paniikissa.
Ei mua ulkona niinkään haittaa, niitä pääsee siellä karkuun, mutta sisällä ne ei saa olla. Tulevat nukkuessa kuitenkin kimppuun. ( sekin koettu kun lapsi huusi sängyssä että “hähä puleeee” ja iso hämähäkki oli purrut sitä käsivarresta)
Ulkona ne ei ees oo niin pelottavia.Siellä saavat kulkea ihan rauhassa. Kait niillä joku tärkee homma siellä on. Tai ainakin toivon että noi pihan linnut saa syötyä ne.
Ötökkä asiantuntijat kyllä väittävät ettei mikään meidän kotimaisista hämähäkeistä ole ihmiselle vaarallinen, siis mitäänhän en väitä kunhan kuulopuheita levittelen
Suomessa onneksi on vielä pikkisiä hämppikset. Toista se tuola muualla maailmassa on ku non semmosia ettei net polokemalla ees kuole ![]()
Nekin on nähty. Gambialainen hämähäkki mun huoneeni seinällä oli jotain ihan liian järkyttävää. Ei sitä ois voinu polkea, sama kun ois omenan päälle hyppinyt. Järkkyjä örkkejä sitä maa päällään kantaa.
Miten ne voikin olla sellasia hirvityksiä.
Ei Suomen hämähäkit oo onneks vaarallisia, mutta osaa ne purra kipeesti silti.