Kyllä havuja pitää saada lisää, vaikka kalliita ovatkin. Isoja kiviäkin haluaisin lisää.
Tämä meidän tontti on aivan mahdoton elinympäristö alppiruusulle, mutta jotenkin tuo ainokainen vaan sinnittelee. Nyt ei ole tarvinnut ainakaan veden puutteesta kärsiä, eikä liioin paahteesta.
Rönsytiarella sävykkäänä riippapihlajan alla.
Varjoyrtti se kanssa jaksaa vihertää vuoden ympäri. Ja pikkutalvio. Kauheasti tykkään noista rujoista kuusenrangoista kartiokuusen ympärillä. Ja kauheasti toivon ettei tuo viisi vuotta väliaikaisena varastona nököttänyt pressuslummi enää ensi kesän puutarhakuvissa näy…
Viiruhelpi helisee.
Syyssahramista en saanut tarkkaa kuvaa millään. Aukeaakohan nuo kukat missään olosuhteissa? Onhan tässä nyt aikaa ainakin ollut.
Tuommoinen heinä kaivettiin lähipellolta pari vuotta sitten etupihan paraatipaikalle. Ja vieressä nököttää taideteoksena betonivalusta yli jäänyt köntti. Kaikkia pöljiä meittiä on. Tuo ruskea humalikko etuoikealla saa kyllä kyytiä ensi kesänä. Hutiostos.
Hyvät rallikelit vielä. Lumimarja ei ole enää kukkeimmillaan. Valokatteen alla terassilla talven klapit. Puuliiteriä odotellessa.
Kaikkea pitää kerran kokeilla. Jouluruusu.
Olen niin iloinen. Ensimmäisen kerran moneen kuukauteen mielessä on alkanut liikkua joitakin puutarhaideoita. Katsotaan kypsyvätkö ne talven mittaan, vai unohtuvatko.
Hankalin hienoja kuvia, pitää cooglettaa toi varjoyrtti, ei minkäänmoista tietoa siitä.
Joka paikkaan ei ole ideoita kumminkaan piisannut. Onko puutarha.netissä joku ideoita pyydetään -palsta? Tähän kohtaan kaipaisin apua. Kuusiaita loppuu tuonne kauas, koska tässä etualalla on t-risteys ja meidän toinen pihaankäynti. Emme halua huonontaa näkyvyyttä kasvattamalla kuusiaitaa tähän omalle portille asti, vaikka se olisikin kaunein ratkaisu. Meilon palio mukuloota muttei yhtäkää ylimäärästä. Tuohon mutkaan tulee autot välillä aikamoista vauhtia 30 km/h rajoituksesta huolimatta.
Jotain nätimpää kuitenkin haluaisin tuohon kuusiaidan pään ja portin väliin näiden nykyisten "kaunistusten" tilalle. Siis kasvillisuutta. Sellaista joka pärjää savimaassa ja selkeästi erottaa piha-alueen tiestä, muttei kuitenkaan haittaa liikenteessä näkyvyyttä. Eikä mielellään houkuttele kylän koiria. Talvella (jos sellainen vielä joskus tulee) lumiaura kasaa tuohon ojaan ja vähän ylikin aikamoisen lumivuoren, joten mielellään joku kasvi joka ei siitä kamalasti pahastuisi. Olisiko tyylikkäintä jatkaa kasvillisuutta vain kapeana kaistaleena kuusiaidan suuntaisesti ja antaa heinän vallata takaisin tuo pressun alainen alue? Jossain vaiheessa olen ajatellut tuiviota tai vuohenkuusamaa mutten ole saanut ajatusta valmiiksi. Viidessä vuodessa.
Kiitti vähis. Joo, varjoyrtti on kiva. Ei leviä kovasti mutta pikkuisen sentään ja on aika toimiva jotakuinkin ikivihreä maanpeite varjoiseen paikkaan. Ja muistaakseni tykkää happamasta maasta. Meillä ei mitään varjoisia paikkoja ole, mutta tuo on semmoinen vähän vähemmän paahteinen kohta pihasta. Ollu ainakin tänä vuonna.
Tuli talvi…
ja puhtaat lastenvaatteet.
Hyvää adventin aikaa kaikille!
Rauhaisaa joulunaikaa ja onnellista uutta vuotta kaikille penttiläisille!
Minä olen joululomalla. Mies ja lapset lähtivät viettämään sukujoulua ja palaavat vasta huomenna tuoden
anopin
tullessaan. Yli vuorokauteen mun ei tarvitse paimentaa, komentaa eikä huoltaa ketään muita kuin itseäni (ja paria kissaa) ja voin silti olla turvallisin mielin: isä, tädit, sedät ja isoäiti pitävät kyllä pienistäni huolta.
Nyt minä vain sytyttelen ja tuijottelen näitä:
Meidän ja naapurin yhteinen jouluperinne aina sään salliessa.
Onnellista uutta vuotta meille kaikille!
Ulkona näyttää tältä:
ja tältä:
mutta sisällä näyttää tältä:
Nyt pitäisi kai selvitellä milloin mikäkin noista kylvetään…
Hauskoja lumiukkoja ja -elukoita teidän pihassa. Ihan tulee hymy huulille.
Herranjestas, mulla ei hermot kestäis noitten siemenöisten kanssa :DD
Ihaanaa lumijänes!
Ihanat lumiukot, hymyilen täällä leveästi päälläänseisojalle :)) Riemastuttava yksityiskohta nuo pupujussin(?)sormet ja varpaat. Ja muutenkin niin tunnelmallisia kuvia, olisinpa nähnyt livenä jäälyhtykujan!
Kiitokset vierailijoille ja kannustajille!
Katselin kesäkuviani ja löysin vielä yhden pionikuvan jota en ole aiemmin galleriaan laittanut.
Tänään kylvin siemenkirjeestä noukkimani perennansiemenet, huomenna kaivan ne hankeen. Eipä ole tullut moinen koskaan mieleenkään ennen kuin täältä Pentistä siitä luin.
Yksi mahtavimpia juttuja penttiläisten gallerioissa ovat ennen-jälkeen-kuvaparit. Tässä meidän pihan viime kesän merkittävin ennen-jälkeen:
Miten ihanan pihan olette saaneet aikaiseksi noin lyhyessä ajassa, onnittelut sinulle ja miehellesi, onni omistaa tuollainen apulainen ja kyllä ne pikkuapulaisetkin ovat tarpeellisia