Hyvää adventin aikaa kaikille penttiystäville!
Tulihan se talvi tännekin, ainakin yhdeksi päiväksi. Säntäsin aamuhämärissä ottamaan lumikuvia ennenkö ehtii sulaa pois.
Etupihalta ja
takapihalta.
Koiratkin tykkäs lumesta.
Pyhäjärvi loiskeleikse vapaana vielä Tuomaanpäivän aamuna.
Peijooni ku en saa pienennettyä vaikka kuinka painaisin ctrl. Samana aamuna samasta niemenkärjestä näkyi nämäkin pastellisävyt.
Tapaninpäivänä oli toinen ääni kellossa.
Koira-aitaus, koko takapihan kokoinen, tuli valmiiksi juuri ennen joulua. Nyt saa päästää koirat pihalle suoraan terassin ovesta. Hiemanko helpottaa elämää, varsinkin jos koko perhe sattuu olemaan sairaana yhtä aikaa.
Eihän se mikään kaunistus ole, varsinkaan porttien kohdalta, muttei haittaa minua.
Etu- ja sivupihat jäivät aitauksen ulkopuolelle, samoin lasten (ja multaisten rouvien) oikopolku naapuriin.
Valtaosa vankasta aidasta saatiin ilmaiseksi itse purkamalla. Uuteen kotiin pystyttäessä aidasta poistettiin kuutisenkymmentä senttiä korkeutta. Ja harjalla ollut piikkilanka. Tässä näkymä länsirajalta
ja vähemmän tylyllä verkolla rajatusta eteläkulmauksesta. Tien puolella kuusiaita naamioi verkon näkymättömiin. Peuranjälkiä on jo bongattu aitauksen sisältä. Niiden pysäyttämiseksi tarvittaisiin varmaan viisi metriä korkea aita.
Toivottavasti pitäis kumminkin rusakot poissa.
Mulla aina hukkuu kaikki. Aattelin että tätä internetiä en ehkä pysty hukkaamaan, niin laitan tänne muistiin hankikylvökset osa 1:
Aitokissanminttu
Alppiasteri
Harmaakäenkukka pun.
Kiinankeltakärhö
Kiinanritarinkannus
Kivikkosuopayrtti
Palleromäkitervakko
Peurankello
Rantakukka
Sulkaneilikka
Syyshohdekukka ’RedGold Hybrid’
Tarha-alppikärhö v.pun/viol./valk.
Tulikukka valk., ei nimeä tiedossa
Tähkäkimikki
Väriminttu valk.
Tuo onkin hyvä idea. Taidan laittaa itsekin samalla tavalla.
Sinulla on komiat koirat ja hienoja kukkasia ja muita kasveja viime kesän kuvisssasi pilvin pimein. Peukuttelin muutamia vaikka näin paljon myöhässä.
Kun galleriasi nimessä on savipelto niin kysynpä viime kesänä savimaalle muuttaneena vähän neuvoa: Oletko saanut hedelmäpuut ja marjapensaat menestymään savessa? Jos niin miten? Teetkö kohopenkkejä perennoille? Jos, niin miten silloin suhtaudut kasviluetteloiden maanlaatuohjeisiin? Nimimerkillä ‘ainakin iirikset sain hengiltä siirrossa moreenipohjaisesta mullasta savimaalle kohopenkkiin ostomultaan.’
Hankalin …koira palstalla ei ole uusia kujeita kuvattuna laisinkaan…
Kiitos, Merkurius! Ja onnittelut savipohjaisesta tontista! Sillä on paljon hyviä puolia. Harmi kun iiriksesi heittivät veivinsä.
Nurmikon alueelle levitettiin aluksi hanitoon kasa hiekkaa, mutta eipä sitä missään näy. Tuntuu että savi nielee kaikki maanparannusaineet. Olemme tavattoman tyytyväisiä että tuli tehtyä kunnon salaojitus ennen puutarhan perustamista. Keväisin takapihalla kävellessä ei kuulu lurts lurts, kuten naapurin pihalla. Ja kun maan pinta on katteiden tai maanpeitekasvien peitossa, maa ei myöskään kuivu ja halkeile kuten savimaalla on tapana.
Omenapuut olemme istuttaneet rinteeseen tai matalaan kumpuun, paitsi yksi meni jotenkin vahingossa ihan tasamaalle. Teimme isohkon, laakean kuopan ja täytimme ostomullalla. Tuimme puut pariksi ensimmäiseksi vuodeksi. Toistaiseksi ne kaikki vaikuttavat ihan hyvinvoivilta ja satoakin on tullut. Marjapensaille ei taidettu kummoistakaan kumpua tehdä. Muhkeinta satoa tuottaa etelärinteeseen istutettu mustaviinimarja. Anoppi kyllä sanoo että viinimarjat ovat kovia juomaan mutta tuskin nekään uimisesta tykkäävät.
Perennoille olen tehnyt kohopenkit. Omenapuiden ympärille en tajunnut heti alkuunsa tehdä, mikä vähän harmittaa. Kun kuitenkin olen halunnut puiden aluset jälkeenpäin perenna-alueiksi, kahden puun rungon ympärille on jouduttu laittamaan "aitaus", tuolla gallerian uumenissa jossain sekin on kuvattuna. Ekana talvena katsoin kalpeana kun "aitaus" oli täynnä vettä että nyt hukkuu omppu varmasti, mutta ainakin vielä puu on ok.
Ensimmäiset istutusalueet tehtiin jätevedenpuhdistamolta ostettuun ihan mahtavaan kakkamultaan. Sen jälkeen on ostettu tuosta vähän lähempää (huomattavasti pienemmät rahtikulut) semmoista vettä hylkivää, tuulen mukana lentävää "multaa", mutta vaikka minä en siitä tykkää, kasvit näkyvät tykkäävän. Muuten en ole maanlaatuasioihin perehtynyt kuin että happaman maan kasveille olen laittanut havu/rodomultaa ja jättänyt ne kalkitsematta. Vähän nolottaakin miten huonosti olen perillä maa-asioista, mutta aivoni ovat nähtävästi teflonia niiden osalta.
Tuo viime kesänä tekemäni istutusalue keskelle nurmikkoa vaatii hieman säätöä. Se on kovera ylämäkeen päin. Alkutalvesta kun oli paljon vesisateita ja maa ei enää imenyt, sisäkurviin muodostui valtava allikko. Nurmikolle saa varmaan sanoa hyvästit - mutta toisaalta sittenhän voi laajentaa istutusaluetta.
Hups, olen taas chromella missä kuvien pienentäminen ei onnistu.
Miraemmi, pitää koettaa ensi viikonloppuna kuvata koiria, näkyisi sekin millainen jättiläinen meidän pikkukoijasta on tullut. On jäänyt kameran kanssa heiluminen vähiin viime viikkoina. Tuntuu että aina kun olen kotinurkilla, on pimeää. Näitä takajalkoja on lähinnä tullut kuvattua ja naurettua.
Kiva kuulla, miten olet toiminut Hankalin. Meillä on myös lievästi viettävä rinne- ja savipeltotontti. Kummulle tai rinteeseen olen yrittänyt myös istutukset tehdä. Ainakin ekan talven kasvit selvisivät.
Hankalin ihania kuvia ! Hyvä kamera
Meillä on järkkäri jota vain isäntä osaa käyttää ja minulla sellainen missä automaatti hoitaa sen mitä meitsi ei osaa…joskus tulee surkeita kuvia.
Meillä on muuten savea vain vähäsen ja sekin parkkipaikan toises päässä ja ns.lotisee routimisaikaan. Kun kaivettiin päärynäpuulle tontin reunalle paikkaa niin löytyi 1960 luvun rakennusjätettä ja sen aikaisia limupullojakin maasta.
Canonin automaatti on mulla käytössä. Älli ja/tai hermo ei riitä järkkärin opetteluun. Muuten olen tosi tyytyväinen tuohon kameraan mutta pikkuisen hidas se on jos salaman kanssa tai urheiluasetuksella yrittää kuvata. Mutta hintaansa nähden tosi hyvä kamera. Jos joskus rikastun niin hommaan enemmän zoomia.
Meidän pihasta on löytynyt kaivellessa mm. tuntemattoman koiran hauta ja edellisen kodin pihasta lasinsiruja. Mieluummin olisin kyllä löytäny esim. liuskekiviä.
Kiitos, Hankalin! Ehkä minä uskallan niitä hedelmäpuita ja marjapensaitakin ensi kesänä istuttaa.
Täällä Espoossa tuskin on rivitalopihaa, jonka maassa ei olisi rakennusjätettä haudattuna. Edellisellä pihalla sitä oli runsaasti.
Täällä uudella pihalla olen kaivellut vielä aika vähän kun on ollut asunnon sisäpuolen ongelmia ratkottavana ja vähän sormi suussa tuon savikon suhteen. Tämä tontti kun on pelkkää tönkkösavea, 5 cm multaa päällä. En edes tiedä mikä sitä pitää kasassa, sillä takapiha on loivasti viettävä. No, eipä jää vesi niin helposti seisomaan, kun viettää.
Mun kokemuksen mukaan lievästi viettävä on ihan paras!
Mites kun meitsi alkuaikoina istutti ekoja pensaita niin leikkasin tyynyliinasta pohjan pois ja täytin mullalla ja puska siihen ja multaa päälle…näin tein siksi kun olin poistanut siitä tatarin ja se kasvaa juuren nysästäkin.
Myyrän reitille istuttaessa käytän ruukkua josta potkastaan pohjasta puolet pois ja istutetaan syvään niin ettei purkkia huomaa…tälleen on ruusut saaneet olla orapihlaja-aidan seassa ja kukoistaa. Syksysin jos muistan kylvän valkosipulin kynsiä ruusujen sekaan ja uskon kovasti et se auttaa myyrien suhteen