Hankalimman savipeltohistoriikki (II)

kuva

Tippaakaan en oo kastellu. Joko tarttis?

Hyvältä näyttävät! Lorautan parin viikon välein yleensä vettä omilleni. Liian vähän on ilmeisestikin parempi kuin liian paljon. Mulla on myös noita pirun ansarijauhiaisia verenpisaroissa ja myös pelargoneissa. Syksyllä kaikki ruiskutin Sprutzitilla ja lykkäsin Provcado Care -tikkuja niihin. Mutta silti niitä löytyy. Nyt olen suihkutellut välillä Coopersia varastoon, missä nuo talvehtivat. Varmaan ne pirulaiset selviävät kevääseen asti ja sitten ne taas siirtyvät kasvihuoneeseen.. 

Täällä on myös muutamassa pelargonissa ansarijauhiaisia ja pari niistä on karanteenissa suihkuhuoneen ikkunalla. Provadopuikot törkkäsin niille viikonloppuna. Saa nähdä auttaako. Harmittaa niin vietävästi kun mulla oli tarkoitus kantaa sen mun P.Ardens sinne ikkunalle taas talveksi kun viime talvenkin sen viihtyi siellä niin hyvin. Nyt sitä ei arvaa kyllä sinne vielä viedä.

Pari muuta ansarijauhiaisten valloittamaa pelargonia mulla on vielä viileässä ulkorakennuksessa. Ne saivat Provadot jo muutama viikko sitten ja kun kävin viikonloppuna niitä siellä katsomassa niin näyttäis örkit hävinneen. Ehkäpä ne nyt uskaltaisi kohta siirtää talvisäilytykseen.

Ne ovat kyllä hirvittävä riesa!

kuva

Taas kävin varastossa ihmettelemässä. Mä luulin että täs ois joku talvilepo menossa, mut ei nää mitään näy lepäävän. Onkohan tää ny hyvinki huono juttu? Estääkö tuo valo sen?

kuva

kuva

kuva

Justa-kärhö ja pasuunakukka, taustalla keijunmekko. Eisunkan tos oo homettaki?

Sulla on varmaan lämmintä siellä? Katkaise tuo kuivunut pasuunanvarsi pois.

Pelargonit eivät kuulemma tarvitse lepokautta. Samoin mulla tekee pelargonit jatkuvasti nuppuja. Ovat lisävalon alla, mutta viileässä. Antaisin niiden kukkia, mutta kun ovat varastossa eikä kukaan niitä siellä ihaile, niin nypin nuput pois. Vie vaan turhaan kasvilta voimaa. Antaisin varmaan kukkia, jos olisivat paikassa, missä niitä saisin ihailla näin talvellakin.

Kiitos, huojentavaa! Kymmenen astetta on lämpöä, on ollut syksyn mittaan väkisellä ylikin kun on ollut leutoa ja aurinkoista.

kuva

Ensilumi puutarhassa; heisiangervot,

kuva

punapeikonpähkinä,

kuva

ja kasakkatrio.

kuva

Näkymiä lenkkipolun varrelta.

kuva

kuva

kuva

kuva

kuva

kuva

Viikko edellisten kuvien jälkeen keräsin tuosta samasta metsästä viitisen litraa suppiksia. Ja kotipihasta nostin porkkanasadon, ettei jää viime tippaan. Kauniita ja hyviä joskin aika pieniä.

kuva

Jouluruususta oon aiempina jouluina vain haaveillut kun maksavat niin paljon. Eilen törmäsin kuitenkin lajikkeeseen jossa on ihan tajuttomasti nuppuja, no enhän mä mitenkään voinu sitä sinne kauppaan jättää. Tuolla se nyt on kuistilla ja jos joskus vielä pakkasta tulee, kai se menee talven yli samassa +10 asteessa kuin pelakuut?

kuva

Tsirp!

kuva

Veli perheineen kävi perinteiseen tapaansa joulunaluskylässä ja toi taas tämmöisen "vaatimattoman" kukkatervehdyksen. Komea Anthurium Andreanum, andrenflamingonkukka tai niinku meidän opettaja sanoo, pippelikukka, kausikukkien kaverina. Tuommosta mullei viä oo koskaan ollukkaan.

kuva

kuva

Ja tämmöttis oli tarjolla. Piparitaikinapohjainen karpalo-partajugurtti-rahkakakku. Ekaa kertaa leivoin mutta en viimeistä.

WOW. Piparitaikinnapohjainen karpalo-partajogurtti-rahkakakku voisi kelvata nuorisollekin. Grahanhauhoja tai ruista piparitaikinaan. Jos ei kelpaa maistuu minulle!

kuva

Joulupäivänä sain monen kuukauden yrittämisen jälkeen melkein terävän kuvan etupihan syyssahrameista. Tai siis näistä parista yksilöstä. Enpä oo toista näin vaikeasti kuvattavaa kukkaa tavannu. Enkä näin pitkään kukkivaa. Täs oli sentään se kahden päivän talvikin välissä.

kuva

Loppiaisehtoo.

kuva

kuva

kuva

Tämmötteen hyllykön bongasin tori.fi:stä. Aiku mä oon tyytyväinen! Vielä mahtuis viis samanlaista lisää.