Viljelen ensimmäistä kertaa härkäpapua. Paikkana aurinkoinen pikkuisen parannettu ja peruslannoitettu savimaa. Olin siinä käsityksessä että vanhana peltokasvina se ei sen kummoista hoitoa tarvitse, mutta nyt kuulin että se tarvitsee lannoitusta ja kastelua.
Kertoisiko joku jolla on kokemusta härkäpavusta, kuinka on sitä hoitanut? Kanankakkaa kävin sekoittamassa tänään pintamaahan ja tässä mietin pitääkö lähteä vesiletkun kanssa pellolle . Aika kuivaahan on ollut (Elimäki, Kymenlaakso). Siellä ne kasvavat, mutta pituutta ei ole kuin ehkä muutama kymmenen senttiä ja nyt jo näkyy kukkien alkuja. Eikös niiden pitäisi kasvaa aika korkeiksi?
Innokkaasti odottelen josko jollain olisi kokemuksia jaettavaksi!
Härkäpapu on todellakin periaatteessa vaatimaton kasvi, joka ei vaadi erityisen hyvää maata. Jos maa on hyvää ja kastelu kunnossa, tulee kyllä parempi sato, mutta huonommassakin maassa kasvaa. Typpilannoitusta ei erityisemmin tarvitse. Kasvit venyvät kyllä myöhemmin ja sitten ne kaatuvat palkojenkin painon vuoksi. Kannattaa katkoa latvat sitten, kun sopiva määrä palkoja on aluillaan kolmesta syystä: 1. latvoihin iskevät kirvat pysyvät poissa, 2. kasvit eivät kaadu niin paljon kuin muuten tekisivät, 3. palot kehittyvät paremmin. Jos on valtava määrä alkuja, eivät palot oikein tahdo kaikki kuitenkaan kasvaa kunnollisiksi. Satoa tulee yleensä riittävästi. Pavut otetaan puoli-kypsinä paloista ja keitetään. Voi maustaa keitosveden vaikka valkosipulilla, natriumglutamaatilla, öljyllä tms. Kypsät siemenet käyvät hyvin kylvöihin.
Minäkin olen ensimmäistä kertaa härkäpapuja kasvattamassa tänä vuonna ja ihmetystä on ollut. Todella kaunis lehtiruusuke pukkaa maan alta kunhan pääsevät vauhtiin, mutta itävyys ei ollutkaan kovin mahtava. Ehkä 70%, joten taiteelliset asetelmani menivät hiukkasen mönkään.
Habakuk, kiitos vinkeistä. Eipä olis ihan heti tullut mieleen katkaista latvusta, mutta nyt kyllä teen sen, oli niin hyvät perustelut
Tänä iltana aion niitä taimia kastella runsaalla kädellä, sitten taas jätän rauhaan joksikin aikaa. Mielenkiintoista kasvatella itselle ihan uutta kasvia!
Olen kasvattanut härkäpapua jo monena vuonna, ja nimenomaan savimaassa.
Eniten on kokemusta ns rehulajikkeesta nimeltä Ukko, se on maatiaislajike ja kasvaa parhaimmillaankin vajaan metrin korkuiseksi. Siementuotanto on suuri, samoin se on ollut erittäin hyvä viherlannoskasvi nimenomaan savimaassa. Siemenet ovat vain vähän ruokahernettä suurempia, soikeita, ruman ruskeita ja keitettynä suorastaan pahanmakuisia.
Tänä vuonna on meilläkin Ukko kukassa vaikka korkeutta on n 20cm. Toisaalta, meillä on satanut vapun jälkeen vain n 30 milliä eli kuivaa on, rutikuivaa. Enkä viitsi haaskata kasteluvesiä viherlannokselle. Maa on kevyesti y-lannoksella lannoitettu silloin huhtikuussa kun kylvöt tein, aikaisempina vuosina tuollainen yhtä niukka lannoitus on riittänyt kasvattamaan Ukot täyteen mittaan.
Parina vuonna olen kasvattanut ns ruokalajikkeita eli isosiemenisiä. Ne eivät ole kasvaneet koskaan avomaalla yhtä hyvin kuin Ukko. Kasvihuoneessa ovat tehneet kohtuullista satoa. Avomaalla kasvukorkeus on ollut suunnilleen sama kuin Ukolla eli vajaa metri, kukinta melko vähäistä. Kirvoja niissä ei ole koskaan ollut. Ne ovat kasvaneet puutarhamaassa eli runsaalla kompostilla parannetussa savimaassa, muiden puutarhakasvien seassa.
Tänä vuonna minulla on menossa kasvatuskokeilu, eli 6 eri lajiketta suurisiemenisiä. Nekin kasvavat nyt huonosti, kuivuus ja viime viikkojen halla kiusaavat niitäkin. Ne eivät sentään vielä ole virttyneet kukkaan.
No olipas hyvä että tämän keskustelun näin. Ukkoako ei siis kannata pataan haaveilla? Minulla on sitä savimaallani rivi kasvamassa Matilda-potun kanssa. En ole lannoitteeksi heittänyt mitään, edellisvuonna kanankakkaa, kun ruohosilppua ei saanut.
Taitaa olla viisainta sitten vaan kääntää varret mullan sekaan, kun syksy tulee ja antaa kattiloiden olla rauhassa.
Kävin vilkaisemassa pussin kyljestä minkä nimistä härkäpapua siellä pellossa kasvaa, oli sellainen kuin "Hangdown green" (Siemen Oy:n pussi). Ihan syötäväksi tarkoitettu lajike.
Nyt on vähäsen kanankakkarakeita lisätty ja sekoitettu pintamultaan, ja kasteltu. Kyllä ne pituuttakin venyvät siellä, mutta vähän mietityttää se että niitä kukkanuppuja on niin paljon niinkin matalissa varsissa. Mutta ehkä se kasvattaa lisävartta huolimatta siitä että alla kukkii täyttä häkää?
Kertoilkaahan härkäpapujenne kasvusta aina silloin tällöin niin voin vertailla ja kenties (toivottavasti) oppiakin jotain. Kiinnostaa varsinkin kuulla onko niissä kuudessa eri lajikkeessa jotka kasvavat samoilla sijoilla paljon eroavaisuuksia. Esim. kuivuuden kestossa? Sadossa? Onko joku niistä tämä sama kuin minulla?
Ukko kasvaa isosiemenisiin verrattuna todellakin nopeasti. Itse olen viime aikoina kasvatellut express-nimistä lajiketta siinä toivossa, että se nimensä mukaisesti olisi nopea. Ukkoon verrattuna express on kyllä paljon krantumpi, mutta on se minulla erilaisissa maanlaaduissa kasvanut. Kaikista kukista ei ole koskaan tullut palkoja, mutta riittävästi kuitenkin. Tänä vuonna kasvatin tavallisessa halvasssa kasvuturpeessa pavunidut, jotka istutin sitten ulos kun oli vihreä verso. Samaan muovipurkkiin panin paljon siemeniä ja istutettaessa revin ne erilleen. Keväällä ulkona härkäpapu iti muutoin hitaasti. Vielä syyskesällä olen istutellut isosiemenistä expressiä maanparannusmielessä ja lämpiminä syksyinä on saatu satoakin. Muitakin lajikkeita olen expressin ohella kokeillut, mutta nyttemmin vain express on jäänyt jäljelle, kun ei juuri eroja muiden hyväksi havaittu.
Habakuk hei, ymmärsinkö oikein että härkäpapu on niinkin nopea kylvöstä satoon että sen voisi vaikka näinkin myöhään kylvää ja ehtisi satoa vielä saamaan? OLisi meinaan savea sen verran tarjolla että sinne kyllä uusikin härkäpapurivi uppoaisi vielä. Härkäpapuhan on ravintoarvoltaan "kultaa". Missään ei ole ollut tietoa kuinka kauan kasvu kylvöstä satoon kestää.
härkäpapu ei hallaa kauhistu, joten hyvinkin ehtii tehdä satoa nytkin kylvettynä, liota ensin muutama tunti, vaikka kosteiden paperien välissä, että itää nopeammin (liian pitkään liotettuna pavut alkavat helposti käydä, eikä sitten idäkään). kylvin omani viikko sitten, itäisen suomen sateet kastelivat palstani lätimäräksi, enkä perälle asti uskaltanut aikaisemmin kävellä. kasvatan viherlanoituskasvina, kohopenkin tarpeiksi ja kyllä niitä meillä syödäänkin. perinteinen makaroonilaatikon resepti härkäpavuilla jauheliha korvattuna maistuu lapsille, aikuisille munamaito korvattuna tomaattimurskalla ja valkosipulilla on tulisempi chilillä maustettu sapuska.
- kummallinen kasvi, kasvaa pituutta vielä sadonkorjuun jälkeenkin, en latvo tai katko, poimin palkoja alhaalta käsin, etteivät liian suuriksi kasva. kannattaa tutustua tunisialaisen keittiön herkkuihin ja falafel pyöryköihin härhäpavut sopii myös...
Savimaan parannusta aloittelevana uutena viljelijänä kyselisin tässä että onko kellään enää jäljellä Ukko-härkäpavun siemeniä? Tietty kaikki on laitettu peltoon, mutta eihän sitä koskaan tiedä jos jollain olisi pussillinen ylijäämää
Käsitin että siitä saa aina kovasti siemeniä, joten jos jollain sattuu extraa vielä olemaan, ottaisin tosi mielelläni vastaan. Kaupasta en ole Ukkoa löytänyt, ja taitaa muutenkin olla kauppojen siemenvalikoima tältä kesää jo aika olematon.
Härkäpapujen kasvuaika siemenestä satoon on muistaakseni n 90 vuorokautta ellei jopa yli. Jos aikoo kasvattaa härkäpapua siementenkeruumielessä niin tälle vuodelle se on mielestäni myöhäistä, siemenen tuleentuminen kuitenkin kestää vielä viikkoja siitä kun syötävän kokoiset palot ovat käytettävissä. Siemen on kunnolla tuleentunut vasta sitten kun palon kuoret ovat kuivuneet ja mustiksi muuttuneet.
Minulta saa kyllä Ukon siementä, laita yksityisviesti Riterina [ät] jippii.fi niin sovitaan lähetyksestä.
Viljelykokeilussa on (hataralla muistilla) mm Hangdown, Threepold White, Express, Imperial green longpod, Masterpiece green longpod sekä yksi jonka lajiketta en ulkoa muista. Itävyydessä ei ole ollut eroja, Express on lähtenyt paremmin kasvuun kuin nuo Longpod-lajikeet mutta muuten ei suurta eroa ole.
Isosiemeniset härkäpavut kasvavat hitaammin ja tuottavat vähemmän siemeniä kuin ukko-lajike, joka on yliveto pelkkään maanparannukseen (nopea, riittoisa pieni siemen). Koska kuitenkin olen siirtynyt vain isosiemenisten kasvatukseen, käytän niitä syyskesänkin kylvöihin, kun siemeniä yleensä jää yli. Vähemmänkin tuleentuneet siemenet ovat itäneet, kun on niiden on ennen riipimistä annettu olla paloissa sisällä kunnes ovat palot irroitettuina kuivassa paikassa kuivuneet tummiksi. Syksyn kylmillä kasvavan härkäpavun siementen maku ei ole kunnon kesäsadon veroinen. Syksyllä myös home ja itäminen jo palon sisällä ovat ongelmia. Eriävistä mielipiteistä huolimatta suosittelen taimien latvomista, vaikka siitä vaivaa onkin. Uskoisin tähän aikaan suoritetusta kylvöstä vielä täällä 1b:llä saavan normaalisyksynä aurinkoisella paikalla isosiemenisistäkin itämiskelpoista siementä, ainakin latvottaessa taimet ja annettaessa vain muutaman palon kasvaa. Ukko lajikkeella tuskin olisi ongelmia, koska se on tosi nopea isosiemenisiin verrattuna.
Niin tuo kasvupaikka taitaa vaan vaikuttaa, omat kokemukset III-vyöhykkeeltä (IV-pienilmastollisesti). Heinäkuulla kylvetty Ukko ei ehtinyt siementä tehdä.
Tänäkin vuonna on kylvöstä kukintaan menny n 2,5kk (kylvin pääsiäisenä, kukkii juhannuksena), sen mukaan laskien jos heinäkuun alussa kylvää niin kukinta olisi syyskuun puolivälissä. Jos syksy on yhtä pitkä ja lämmin kuin viime vuonna niin ehkä siementä ehtisi hyvällä paikalla etelässä saada. Ellei sitten taas sada lokakuussa puolimetriä lunta ja peitä kaikkea alleen
Härkäpavun ruuaksi valmistamisesta sen verran kyselisin, että onko joku teistä valmistanut sitä palkoineen, joko keitettynä tai höyrytettynä (lienee sama lopputulos)? Luin jostain että nuoret härkäpavut voi valmistaa palkoineen, vasta vanhemmat sitten riivittäisiin irti paloista ja sitten keitettäisi/höyrytettäisi. Ovat nuo härkikseni tuolla sen mittaisia että voisi alkaa maistelemaan, ja tuntuu siellä sisällä pallosiakin olevan. Vinkkiä vastaanotetaan, huomenna olis tarkoitus aloittaa pienimuotoinen sadonkorjuu alimmista paloista.
Ainakin isoissa härkäpavun paloissa on sellainen aika paksu valkoinen nukka (tai miksi sitä nyt kutsuisi) kuoren sisällä , joten se ei ainakaan minua houkuttele niitä palkoineen syömään. Enkä kyllä muutenkaan tykkää härkäpavuista (niissä on minun nenääni outo haju).
Minulla kasvavassa härkäpavussa (Hangdown green) on myös sellainen nukka sisällä. Keräsin just alimpia papuja kourallisen ja yhden heti avasin kiinnostuneena. Itse pavut olivat mielestäni vasta tekeytymässä, eivät ihan pyöreitä pallukoita vielä, mutta jo sinnepäin kuitenkin. Täytyy varmaan antaa vielä rauhassa kasvaa pellolla ennen seuraavaa testikeräilyä. Mutta tosi on ettei se palko itsessään herättänyt ruokahalua, senverran tiheä nukka siellä sisällä piili. Eka ajatus palkoa avatessani oli, että onpa pehmeä peti pavulla. Kompostiin menevät ne kuoret.
Ritterina, sinullahan oli tätä samaa papua kasvamassa, ja sen lisäksi monia muitakin lajikkeita. Siinä vaiheessa kun satoa niistä keräilet, kertoisitko löytyykö sinulta lajike josta se nukka sisältä puuttuu. Sellaista voisi kokeilla jatkossa, olisi syötävää enemmän. Odottelen kiinnostuneena!