Härkäpapu, Vicia faba

Tässä 2 kg ryöpättyjä härkäpapuja,vielä jäi huomiseksi riivittävää.

4.5 kg härkäpapua pakkaseen.Hyvin tuli satoa tänä kesänä :+1:

1 tykkäys

Kylvin tänään härkäpavun pääkasvuston kasvimaalle.

Mulla on vielä paljon vanhoja, varmaan 10 v ja ylikin, siemeniä jotka on pääosin pieniä eli varmaan Kontua ja sitä toista maatiaislajiketta jonka nimi tais olla Ukko (?).  Ne meinaan kylvää perunavakoihin perunan istuttamisen yhteydessä.

Nyt äsken luin tästä ketjusta sen Valtsun idean härkäpavun versottamisesta, oli ihan unohtunut multa. Päätin tehdä kylvöksen siihen tarkotukseen myös. Näänpähän sit samalla että itääkö ne edes enää.

Tuollaisia pieniä tummia härkäpapuja on mullakin ollu “lannoite” käytössä kasvimaalla siellä täällä. Nyt ajattelin laittaa ne perunan vakoihin multauksen jälkeen. Kaupasta vaan en tällä kertaa niitä löytänyt, mutta lievää suuremman penkomisen jälkeen löytyi pussinpohja, joka riittänee, Ihan ruokahyllyssä ollut kaupassa. Samalla löytyi oletettavasti keltalupiinin siemeniä.

Härkäpavut kerätty ja ryöpättyjä,kaikkiaan 1.756 gr mukavasti tuli.

Mulla epäonnistui härkäpapu tänä vuonna. Varmaan tuli vastaan siementen itävyysaika, kauan siihen menikin että tosi vanhoja siemeniä oon pystynyt käyttämään.
Reilulla kädellä niitä kylvin keväällä perunavakoihin mukaan ja ei tainnut nousta kuin parikymmentä hentoa vartta joissa ihan joitakin palkoja vaan. Nekin niitä maatiaislajikkeita koosta päätellen.

Ens vuonna täytyy panostaa kunnolla kasvatukseen ja siemenien saamiseen. Eihän ilman härkäpapua pysty olemaan kun on sen kerran löytänyt :beans:

Nuu,kyllä se niin on,ei pärijää iliman onse niin maukas.
Mulla näyttäs että tulee hyvin,enoo vielä tarkkaan tutkinnu vuokraplantulla.Pikanen vilikasu näyttäs että tulee.

1 tykkäys

Jatkan tässä härkäpapu-ketjussa juttua tuolta Sitä sun tätä-ketjusta jossa RistoRautaristin kanssa aiheesta jutellaan.

Eli mun kokemukset härkäpavun kasvattamisesta ovat ihan samat kuin Karvarilla. Tosi luotettava satoisa helppohoitoinen kasvi. Toki niitä ei iso sato mielessään kannata kasvattaa sellasena lyhyenä metrin rivinä koska palossa ei ole kuin n. 4-6 siementä ja palkoja per kasvi (lajikkeesta riippuen varmaankin) ehkä maksimissaan kymmenkunta.

Mulla on härkäpapua ollut vuodesta 2007 eli tähän mennessä 17 vuoden ajan, eikä oo mitään syytä miksei olis jatkossakin. Pitäis vaan laittaa niitä aina tarpeeksi reilusti että saan satoa säilöttyä myös talven tarpeiksi tarpeeksi. Kasvatan niitä isosiemenisiä lajikkeita (Hangdown Green on ainakin ollut takuuvarma) , en maatiaislajikkeita (Ukko ja Kontu) koska niiden siemenet on niin pieniä.

Härkäpavunhan voi myös kylvää samaan vakoon perunan kanssa. Muistaakseni härkäpavun siemen laitetaan 5 cm syvyyteen.

Minun mielestä tuo samaan vakoon istutus perunan kanssa ei toimi. Olen kokeillut joskus vuosituhannen alkupuolella.

Syystä että peruna nostetaan alkusyksystä ja härkäpapu taas saa olla maassa halloihin asti.

Härkäpavun sato on valmis jo heinäkuun lopulla (kylvöajasta riippuen, itse kylvän aikaisin keväällä). Tuleentumaan voi tietysti jättää ja kerätä palot vasta kun ne on mustia, mutta tuoreena (esim. tuorekäyttöön pakastettavat) käytettävä sato kerätään jo kesällä.

Voin kokeilla palstalla. Siellä kun aurinko paistaa esteettömästi.

1 tykkäys

Kylvän vuosittain härkäpapua pääsiäsen vihreäksi rairuohon asemasta. Leikkaab versot (kaksi satoa) ja syön ne. Loput olen laittanut isomman multa -astian päälle ja jättänyt odottamaan siirtoa ulos. Saa herkutella aikaisella sadolla.

1 tykkäys

Enoo koskaan laitt@nnu samaan vakoon potun kans.
Omat penkit ja kahteen riviin.
Viime kesänä oli kahessa penkissä eli 20 metr8ä härkäpapua,satoa pakkaseen 4.946 kg,tästä pois ne kaikki jokka on syöty kesän aikana.

1 tykkäys

Nyt kun muistelen tarkemmin noita härkäpavun kasvatusyrityksiä niin muistan että kukkia tuli paljon, mutta kukaan tai mikään ei ollut niitä pölyttämässä.

Vaihdoin jopa paikkaa kotona avoimempaan, mutta sama tulos.

Takapihani on kesäisin paljolti niittynä ja kimalaiset oli voikukan ja apilan kimpussa, vaan härkäpapu ei kiinnostanut yhtään.

Tässä juttua Härkäpavun pölyttäjistä ja niiden käyttäytymisestä.

(jätän linkin, koska näkyy minulle suoraan Linuxissa ja saattaa näkyä joillekin muillekin)

https://www.muutoslehti.fi/mesiryostoja-ja-kukan-ulkopuolista-metta-harkapapu-houkuttelee-hyonteisia-mutta-tehokkaat-polyttajat-ovat-harvassa/

Ehkä tällä alueella ei ole kimalaisia jotka pölyttäisi härkäpapua. Suomessa tavattu 37 eri kimalaislajia (wikipedia)

Tässä linkki ja ko. artikkeli löytyy suoraan etusivulta hiukan alempaa.

https://www.polyttajat.fi/materiaalit/

1 tykkäys

Linkki ei vie härkäpapu-artikkeliin. Muutoslehteen kyllä (ikinä ennen kuullutkaan siitä ) . Pystytkö laittamaan suoran linkin ko. artikkeliin ?

Minulla avautui ensin.Suomen Luonto lehden sivulle linnkki ja toisella napautuksella Muutos lehteen ja pääsin lukemaa.

• mitä enemmän kimalaisia viljelmällä sen paremmin pölyttäminen onnistuu. Lyhytkielistä limalaisista osa puree reiän kukan sivuun ja ryöstää meden. Eihän silloin pölyty.

Näihin kasvulaatikossa kasvaviin iski lehtokotilot ja söivät versot, sadon pelastin keräämällä palot vihreinä, osa "likaantui":face_with_peeking_eye:

Jos tulkitsin oikein niin tarhakimalainen olisi härkäpavun pölyttämiseen sopivin laji.

Sekin selvinnyt että pitäisi jättää pajuja kasvamaan.Ovat kimalaisille tärkeitä aikaisen kukinnan takia.
Jouduin kaatamaan oman luonnontilaisen kadunvarsilehtoni viime keväänä kaupungin viemäritöiden takia. Siinä meni monenlaista puuta. Myös "latvus"pajuja. Harmi etten ottanut kuvia siitä kesätilassa. Kai sitä ajatteli että se on ikuinen ja kun talvella ilmoitettiin että pitää kataa, niin ei kerinnyt kesällä kuvata. Siinä oli niin vihreä ja tiivis latvuskasvusto että maanpinnalla ei vähäisen valon takia kasvanut juuri mitään. Minun elinaikanani ei entiselleen palaudu, jos sitä yrittäisi.
Tietysti ohi ajelleet on pitäneet lehtoani hoitamattomana risukkona ja laiskuuden ja saamattomuuden tuotoksena.