Härkäpapu, Vicia faba

Tämmöinen pavun alku löytyi tänään.

Lieneekö puutarha.netissä muita härkäpapu fanittajia? Kasvattalemme omassa kasvimaassa härkäpapuja ensimmäistä kertaa, aiemmin on ollut mökillä ja tulokset olivat valtaisat. Niitä siis tuli sankkotolkulla pienestä maan pätkästä. Nyt ei näytä yhtä lupaavalta. Papu vasta kukkii ja on huitsin viileää. Millä mallilla muiden papuviljelmät ovat? Joko on papujen alkuja, onko kokemusta kuinka kauan kestää kukasta paloksi saakka?

Sinänsä olen toiveikas, sillä muut pavut eivät ole vielä edes kukkineet. Ehkä nämä alueen perinnekasvit näyttäisivät voimansa huononakin kesänä. Ja jos näin, niin ensi vuonna pistetään pelkkää härkistä hymy

Löytyikin ihan hyvä opas, suunnattu kylläkin pikkuisen suuremmalla mittapuulla kasvattaville, mutta opastusta myös aloittelijoille.

Hippi, löydät viestisi nyt täältä härkäpavun omasta ketjusta. Laitoin sinulle privaattiviestin, katsopa postiasi :slight_smile:

Pieniä pavun alkuja näyttää olevan, mutta miten lienee ehtimisen kanssa. Onko tietoa, kuinka monta päivää härkiksillä kestää “kehittyä”?

Sivulla 2 Ritterina kirjoittaa 25.6.07 näin:
"Härkäpapujen kasvuaika siemenestä satoon on muistaakseni n. 90 vuorokautta ellei jopa yli"

Siitä ehkä pystyisi pähkäilemään omalta osaltaan sen ajan joka vielä menee

Kiitti, täytyy kaivella istutuspäivämäärä päiväkirjasta :slight_smile:

Onkos nämä jo valmiita? Suurin osa on tällaisia palkoja jo.

Koskaan aikaisemmin en ole kasvattanut ja nyt tietenkin kaipailen ohjeita.

Pirkkis, minä kokeilen palosta sormin läpi tuntuuko siellä selvästi pallukoita sisällä. Jos palko on kookas ja sisällä tuntuu jo kehittyneitä pallukoita, kerään pois kuleksimasta, avaan ja laitan pavuista sapuskaa. Ne palothan kehittyy pikkuhiljaa koko ajan, aina on kypsempiä ja vähemmän kypsempiä tarjolla. Härkäpapu syödään "ei ihan kypsänä". Sitten aivan kypsän tunnistat kun palon väri muuttuu tummaksi. Niiden sisällön sitten kerään kuivatettavaksi ja käytän seuraavana kesänä kylvöön.

Muoks: kerrohan sitten kun olet avannut ensimmäisen härkäpavun oliko kuinka "turkkilainen" (ymmärrät kysymyksen sitten kun avaat pavun)silmän isku

No, voikos laittaa vaikka kesäkeittoon?

Miksei voisi? Itse oon noudattanut keittoajasta ohjetta jonka joskus löysin: 10 minuutin keittäminen on aivan riittävä. Jos ihan rehellisiä ollaan, niin pidän nykyään ajan lyhyempänä koska 10 minuutissa osa pallukoista (millä nimellä niitä nyt pitäisi kutsua?) tahtoo hajota. Viimeksi lisäsin pavunpallukat pannulle kaikenmaailman wokattujen kasvisten sekaan samaan aikaan kun kaadoin kerman (kasvirasvan) ja sitten hauduttelin jonkin aikaa. Hyvää tuli, ei ongelmia.

Nehän on aivan järisyttävän ravintorikkaita, lisää vaan ihan joka paikkaan mihin mieli tekee Ihan pikkiriikkisinä ei kannata kerätä, nehän kasvaa todella isoiksi pallukoiksi.

Minulla ei ole kuin muutama härkäpapu kasvamassa, ja sato menikin tänään pinaatti-linssi-broileri -muhennoksen sekaan. Jatkossa täytyy kasvatella enemmän!

Nämä ei taida enää keritä pavuiksi asti?

Vielä pääsee pavunsyöntiin.

Kom-Post kirjoitti 3.5. että "...pakastimessa minulla on vielä viimevuotisiakin härkäpapuja..." - ja nyt kaipailen tietoa että voiko härkäpavun papuset pakastaa ihan suoraan riivittyinä vai tarvitseeko ne ensin kiehauttaa? Kuinka olette tehneet?

Tää kesä kun on ollut mitä on, niin härkäpapujenkin sato on nyt vasta suurimmillaan. Syödään koko ajan kaikkeen mahdolliseen sekoitettuna, mutta pitäisi kyllä pakastimeen osa saada...ei voi syödä enempää kuin jalat jaksaa kantaa Eli ihan suoraanko vai tarvitseeko jonkinlaisen käsittelyn?

"Ennen pakastamista vihannekset täytyy ryöpätä, jotta niiden entsyymitoiminta loppuu" - härkäpapukin on vihannes:-)

Kiitos mai-lee! Kysyvä ei tieltä eksy…ainakaan täällä kotipentissä :slight_smile:

Miten kävi papufaneilla härkäpapusadon? Meillä meni häneiksi. Yhteen ruokaan saatiin hieman, mutta muuten. Ensi keväänä laitan kyllä kasvamaan jo huhtikuussa ja tilaan siemeniä maksipussin :slight_smile:

mitä tarkoitat sanoessasi “häneiksi”? eivätkö ehtineet valmistua? vai tapahtuiko jotakin oikein tuhoa?

huhtikuu on ainakin meillä kakkosella ihan oikea aika kylvölle. muiden papujen tapaan härkäpapu ei pelästy kylmää maata. - ihan hyvän sadon taas sain. reilun kuukauden ajan sitä voi ottaa ruokiin ja pakkaseen (kasvispurkkeihin laitan härkäpapua muiden mukaan). tänä vuonna minulla oli vain muutama kasvamassa. tuuppaan siemeniä kaikenlaisiin kolopaikkohin:-)

Ei ehtinyt tulla satoa täälläkään tänä “kesänä”. Syy ei ollut kuitenkaan härkäpapujen eikä säänkään vaan närhien ym tuholaisten.

Kylvin nimittäin pensaspapua keväällä istuttamieni Virginiantuomien (kiitos mai-leelle) ympärille, kun siinä oli hyvin tilaa ja juuri kunnostettua maata. Närhet ,-ja olisivatko olleet variksetkin asialla-,hakkasivat kaikki poikki heti kun ne olivat pinnalla. Kylvin uudestaan ja sama juttu.

Sitten kylvin pensaspapujen tilalle tummasiemenistä Aunuksen härkäpapua, mutta muutenkin kylmä kesä oli jo niin pitkällä, etteivät ne ehtineet tehdä satoa. Kukkivat kyllä komeasti ensi pakkasten tullessa.

Mutta tavallisestihan härkäpapu on niin varma kasvi, että siitä täällä viitosellakin saa satoa aina, kun vaan kylvää ajoissa keväällä.

Minä sain ihan hyvän sadon, mutta tämä “kesä” kyllä loppui kesken siinä mielessä että kaikki kasvu oli hidasta, ja tuntui että vasta ihan syksyllä viljelykset lajista riippumatta lopettivat kesän odottelun ja tyytyivät siihen mitä saivat alkaen kasvaa.

Monta pussillista isoja ihania härkäpapupalleroita on vielä pakkasessa, naminam!